Server med off. IP uden router?
Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-01-07 09:02

Hejsa

Jeg overvejer at sætte en w2k03 web/ftp server op med offentlig IP og uden
NAT router. Egentlig har jeg ikke brug for routeren, men hvilke ulemper er
der ved dette setup. Kan samme maskine kører en firewall?

Er sikkerheden lige så god som hvis jeg havde brugt en NAT router?

Claus

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 02-01-07 10:37

> Er sikkerheden lige så god som hvis jeg havde brugt en NAT router?

NAT har ikke noget med sikkerhed at gøre. Det er kun en address
translation.

Du kan sagtens få en software firewall til windows der er god, det er
jeg slet ikke i tvivl om.

Thomas

Fra : Martin Schultz

Dato : 02-01-07 10:57

Thomas S. Iversen <zensonic@zensonic.dk> skrev 2007-01-02:

> NAT har ikke noget med sikkerhed at gøre. Det er kun en address
> translation.

Formålet med NAT har intet med sikkerhed at gøre men i praksis kan NAT
godt give noget sikkerhed da al trafik ikke slipper ind til maskinerne.

Martin
--
Besøg http://linux.adsltips.dk hvor du finder
guides til linux på dansk.

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-07 16:04

> Jeg overvejer at sætte en w2k03 web/ftp server op med offentlig IP og uden
> NAT router. Egentlig har jeg ikke brug for routeren, men hvilke ulemper er
> der ved dette setup. Kan samme maskine kører en firewall?

Jeg mener bestemt ikke, at der skulle være problemer med at installere en
software firewall på en 2003 boks. Jeg mener endda at OS fra sp1 har een
indbygget.

> Er sikkerheden lige så god som hvis jeg havde brugt en NAT router?

Jeg ville helt klart købe en billigt NAT/firewall enhed at sættte foran.

Med venlig hilsen

Rune.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-01-07 18:00

> Jeg ville helt klart købe en billigt NAT/firewall enhed at sættte
> foran.

Ja, det har jeg nu. Men en billig router har en begrænsning på, hvor mange
connections, den kan klare uden at få hedeslag. Og da jeg dybest set ikke
har noget at bruge routeren til, så er det nærliggende at skrotte den.

Samtidig er der heller ingen grund til at bruge strøm på noget, hvis det
ikke er nødvendigt.

Claus

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 03-01-07 18:37

On Wed, 3 Jan 2007 17:59:35 +0100, "Claus Tersgov"
<nospamnews@tersgov.dk> wrote:

> [...]
>connections, den kan klare uden at få hedeslag. Og da jeg dybest set ikke
>har noget at bruge routeren til, så er det nærliggende at skrotte den.

Jeg har set en del klager over routere der går ned ved mange
connections. Det er nu ikke noget jeg selv har oplevet, selv om der
hentes en hel del matriale hjem over bittorrent her i huset...

Men jeg er de spændt på om den lille LevelOne router kan følge med når
jeg i løbet af måneden bytter fra 2 MBit ADSL til 20 MBit fiber....

>Samtidig er der heller ingen grund til at bruge strøm på noget, hvis det
>ikke er nødvendigt.

Nødvendigt og nødvendigt...

Det kommer nok an på hvad der iøvrigt kører på maskinen. Hvis den også
kører windows fil- og printerdeling mener jeg nok der er grund til at
bruge strøm på en router. Det er i hvert fald ikke noget jeg vil køre
på en offentlig ip-adresse...

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 02-01-07 20:01

On Tue, 2 Jan 2007 09:01:35 +0100, "Claus Tersgov"
> [...]

>der ved dette setup. Kan samme maskine kører en firewall?
>
>Er sikkerheden lige så god som hvis jeg havde brugt en NAT router?

Det kan godt lade sig køre at køre en windows web/ftp server med
software firewall på en offentlig ip-adresse...

Men personligt ville jeg nok foretrække at gemme den bag en NAT'ende
router. Routeren slipper kun trafik igennem på de porte du åbner, i
dette tilfælde 21 og 80. Det betyder at du kan koncentrere dig om
sikkerheden i ftp- og webserver opsætningen, og tage mere afslappet på
den øvrige windows opsætning....

<mlr>