lokal netværk?
Fra : martin

Dato : 30-12-06 09:32

jeg har fået mig en bærbar.... hvordan får jeg min bærbare på nettet
samtidig med min stationære

eller sagt på en anden måde.. mit internet kører over min staionære over min
MAC adresse på mit netkort,derfor kan jeg ikke bare sætte min bærbare
til.hvordan laver jeg en forbindelse imellem disse 2 computere,så min
bærbare også kan komme på nettet ? (det drejer sig om ca. 1 meter's afstand
imellem dem)

Martin

Fra : martin

Dato : 30-12-06 10:09

lige en tilføjelse....

jeg skal senere hen have rykket min bærbare (til stue etage fra 1.sal) ikke
lige foreløbig men indenfor 1-2 måneder... og vil gerne kunne komme på
internettet der også,så det er vist en trådløs router,eller hvad det
hedder,der skal bruges her,jeg har hverken en virksomhed eller andet vigtigt
jeg skal bruge den til,så vil gerne have en der er så billig som mulig,dog
med en ordentlig stabilitet..jeg har set på edbpriser.dk at de fåes ned til
238 kr,men der er den del brok over at de har en ustabil forbindelse, og det
vil jeg gerne undgå

Martin

Fra : Ole C

Dato : 30-12-06 11:52

martin skrev blandt andet:

> [...]
> stabilitet..jeg har set på edbpriser.dk at de fåes ned til 238 kr,men
> der er den del brok over at de har en ustabil forbindelse, og det vil

Elgiganten sælger en Netgear trådløs router til 399 kroner. Jeg har sat
adskillige routere af samme fabrikat op - og de fungerer glimrende.
Samme sted kan du købe en Belkin til 289 kr. Den kender jeg ikke, men det
gør andre måske?

--
vh Ole C.
Jeg beskytter mig mod alle meddelelser

Fra : Peter J.

Dato : 30-12-06 10:12

martin wrote:
> [...]
> til.hvordan laver jeg en forbindelse imellem disse 2 computere,så min
> bærbare også kan komme på nettet ? (det drejer sig om ca. 1 meter's afstand

Normalt sætter man en switch op som din router og pc'er tilsluttes.
Swtichen sørger for at alt tilsluttet udstyr kan se hinaden. Derved vil
dine pc'erne automatisk være "online".

Men det kan afhænge af om din ISP'er (Internet udbyder)tillader flere
pc'ere på linien. Det er f.eks. ikke altid tilladt med TDCs WEBspeed,
hvor man har et modem som binder sig til én MAC = en PC.

Du kan få switche fra kr. 100. Søg evt. på edbpriser.
http://www.edbpriser.dk/Products/Showsubcategory.asp?ID=68

Peter

Fra : martin

Dato : 30-12-06 10:24

> [...]
> man har et modem som binder sig til én MAC = en PC.
>
> Du kan få switche fra kr. 100. Søg evt. på edbpriser.

ok,takker,men jeg har snakket med en for længe siden,men ved ikke lige om
det er en mulighed,men dengang snakkede han noget om at bytte om på nogle
ledninger i et netkabel og så fik man samme virkning som en switch ? er
dette noget er muligt ? og hvordan fungere det ?

Martin

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 30-12-06 10:26

martin wrote:
> er
> dette noget er muligt ? og hvordan fungere det ?

1. nej
2. det gør det ikke

Køb en router i stedet for.

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Peter J.

Dato : 30-12-06 12:11

martin wrote:

> [...]
> ledninger i et netkabel og så fik man samme virkning som en switch ? er
> dette noget er muligt ? og hvordan fungere det ?

Nej det ændre ikke noget ved at bytte om på nogle ledninger...
Der vil stadig være flere MAC adresser (en pr. pc) og din ISP modem vil
kun tillade én.

Og du er nødt til at have en switch for at kunne have flere pc'ere
koblet sammen.

Mvh
Peter

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 30-12-06 14:24

On Sat, 30 Dec 2006 10:23:37 +0100, "martin" <alf@bengt.jensen> wrote:

> [...]
> ledninger i et netkabel og så fik man samme virkning som en switch ? er
> dette noget er muligt ? og hvordan fungere det ?

Din ven har nok snakket om at bruge et krydset netkabel direkte mellem
to maskiner i stedet for en hub eller switch. Det kan man også godt,
men så er det netop kun de to maskiner, der kan snakke sammen.

Man kan godt lave Internet-deling ved at sætte to netkort i den
stationære, men det er nemmere, sikrere og smartere at sætte en router
på forbindelsen og bruge den til at dele. Så kan du evt. også få den
bærbare på med trådløst netværk.

-A
--
Hvis bruger et anti-spam program, der spammer os andre i hvert

Fra : martin

Dato : 30-12-06 17:02

> Din ven har nok snakket om at bruge et krydset netkabel direkte mellem
> to maskiner i stedet for en hub eller switch. Det kan man også godt,
> men så er det netop kun de to maskiner, der kan snakke sammen.

det er nok sådan det var,det var vist noget med at spille spil imod hinanden
eller lign

> [...]
> stationære, men det er nemmere, sikrere og smartere at sætte en router
> på forbindelsen og bruge den til at dele. Så kan du evt. også få den

ok... men vil du anbefale en router til formålet ?

og for at få det på plads... hvis jeg har en router så skal den stationære
ikke være tændt for at jeg f.eks skal på nettet i den anden ende af huset
med min bærbare ?

men tak til mogens ::

jeg slukkede mit modem i 5-6 minutter og satte modemet til min bærbare og
tændte modemet igen og efter ca. 30 sek var der internet på den bærbare,og
ligeledes samme fremgangsmåde tilbage til den stationære

Martin

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 30-12-06 18:11

On Sat, 30 Dec 2006 17:02:09 +0100, "martin" <alf@bengt.jensen> wrote:

> ok... men vil du anbefale en router til formålet ?

Ja. Det er som sagt nemmere, sikrere og smartere.

> og for at få det på plads... hvis jeg har en router så skal den stationære
> ikke være tændt for at jeg f.eks skal på nettet i den anden ende af huset
> med min bærbare ?

Det er rigtigt.

-A
--
Hvis bruger et anti-spam program, der spammer os andre i hvert

Fra : martin

Dato : 30-12-06 19:03

> Ja. Det er som sagt nemmere, sikrere og smartere.

hehe.... jeg undrede mig MEGET over dit svar.. men kunne se at du havde
misforstået mit spørgsmål---

spørgsmålet lød på :

om du vil anbefale én router... og ikke en router.... altså sagt nemmere og
uden misforståelser... hvilken router vil du anbefale til mit brug ? mærke
og model :)

Martin

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 30-12-06 19:32

On Sat, 30 Dec 2006 19:03:29 +0100, "martin" <alf@bengt.jensen> wrote:

> om du vil anbefale én router... og ikke en router.... altså sagt nemmere og
> uden misforståelser... hvilken router vil du anbefale til mit brug ? mærke
> og model :)

Se fx på Linksys WRT54GL.

-A
--
Hvis bruger et anti-spam program, der spammer os andre i hvert

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 30-12-06 20:05

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> skrev 2006-12-30:

> Se fx på Linksys WRT54GL.

Eller asus wl-500g(pro). Ca. som wn wrt54g, men med usb port.

Thomas

Fra : martin

Dato : 31-12-06 11:35

> Eller asus wl-500g(pro). Ca. som wn wrt54g, men med usb port.

og hvad kan jeg bruge den usb port til ?

og de er begge af god kvalitet til pengene ?

Martin

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 31-12-06 11:44

martin <alf@bengt.jensen> skrev 2006-12-31:

> og hvad kan jeg bruge den usb port til ?

Printer. Jeg ved ikke om default firmwaren kan have usb-storage, men
custom firmware kan og så kan du f.eks. lade den være mp3 streamer
rundt i huset, webserver eller noget andet.

> og de er begge af god kvalitet til pengene ?

Jeg er tilfreds med min wrt54g. Men pas på hvis du køber en wrt54g.
Der er lavet 800 forskellige modeller og nogle giver meget ringe
muligheder for alternative firmwares.

Thomas

Fra : Jens G

Dato : 31-12-06 12:29

On 31 Dec 2006 10:43:38 GMT, "Thomas S. Iversen"
<zensonic@zensonic.dk> wrote:

>Jeg er tilfreds med min wrt54g. Men pas på hvis du køber en wrt54g.
>Der er lavet 800 forskellige modeller og nogle giver meget ringe
>muligheder for alternative firmwares.

Ja,- men WRT54GL, som der blev foreslået, har vist mulighed for at
bruge de fleste alternative firmwares.
Til WRT54G og WRT54GS fra version 5 og opefter er udvalget af
alternative firmwares der kan bruges meget begrænset.

--
Jens G
Nu bruger jeg www.everlove.dk til IP telefoni.