Kun forbindelse via Zyxel
Fra : Jesper og Louise

Dato : 29-12-06 22:51

Jeg har lidt problemer med mit hjemmenetværk, som jeg håber nogle kan hjælpe
med.

Stikket på væggen er forbundet med en Zyxel 2606, mener jeg, at den hedder.
Herigennem har jeg så mit Cybercity internet og telefoni. Routeren tildeler
ip'er fra 10.0.0.2 og fremad.
Hertil er forbundet en router (10.0.0.2) samt en Xbox (10.0.0.3)

Til routeren (Linksys WRT54GL) har jeg forbundet 2 pc'er trådløst. Desuden
har jeg lige anskaffet mig en Synologi DS- 06e NAS (fedt stykke legetøj).
Disse kører også via DHCP med start fra 192.168.1.2

Jeg har ingen problemer med at "se" Synologi'en fra de 2 pc'er, som jo er
forbundet til Linksys'en ligesom min NAS.
Jeg har ligeledes aktiveret FTP i Synologi'en og dette kører ligeledes også
fint fra de 2 pc'er.
Problemerne opstår, når jeg vil lade min Xbox få adgang til FTP'en i min
NAS.

For at gøre det kort og præcist:
- Når jeg vil forbinde Xbox (med ip 10.0.0.3) til min NAS, kan dette ikke
lade sig gøre.
- Når jeg så flytter min Xbox over i min Linksys (og den får ip
192.168.1.113), så kan jeg sagtens forbinde til FTP'en i min NAS.

Hvordan skal jeg få Xbox og NAS til at "snakke" sammen, når Xboxen skal
sidde i Zyxel routeren? Det virker jo fint, når xboxen sidder i Linksys'en
men ikke når den sidder i Zyxel'en.

Lyder det indviklet så ret mig venligst. :)

På forhånd tak
Jesper Laursen

Fra : Madsen58

Dato : 29-12-06 23:06

Jesper og Louise wrote:
> [...]
> min NAS.
>
> For at gøre det kort og præcist:
> - Når jeg vil forbinde Xbox (med ip 10.0.0.3) til min NAS, kan dette

Du skal lave en port forward i Linksys routeren til din NAS.
Det vil være en god ide at give din NAS en fast ip uden for det område som
DHCP serveren tildeler i.
Forward til 192.168.1.x (den ip som du giver din NAS) du skal forwarde port
21 som er den som ftp anvender.

--
Hilsen Madsen

Fra : Jesper og Louise

Dato : 29-12-06 23:20

"Madsen58" <madsen58@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> DHCP serveren tildeler i.
> Forward til 192.168.1.x (den ip som du giver din NAS) du skal forwarde

Under punktet "port forwarding" i Linksys'en (hvor jeg kører med en
firmware, der hedder tomato), har jeg en linie med følgende felter:

Protocol External Ports Int Port Internal adress Description
TCP/UDP "blank felt" "blank" 192.168.1.? "blank felt"

Skal jeg så udfylde som følger:

TCP 21 21 192.168.1.145 (NAS'ens Ip) (og
så en tekst under description)

Eller er jeg helt gal på den?
Jeg er sgu lidt blank, hvad angår det med at forwarde porte.

Jeg kan jo konstatere, at der må være noget galt med Zyxel routeren, da der
jo ingen problemer er, når alle delene er koblet til Linksys'en.

Fra : unknown

Dato : 30-12-06 03:10

Jesper og Louise wrote:
> [...]
>
> Jeg kan jo konstatere, at der må være noget galt med Zyxel routeren, da der
> jo ingen problemer er, når alle delene er koblet til Linksys'en.

Ja det ser rigtig nok ud.

Med venlig hilsen.
Aron Calvert

Fra : unknown

Dato : 30-12-06 03:12

Fra : unknown

Dato : 30-12-06 03:39

Sorry spam.

Du skal så fange din NAS på din yderside IP. 10.0.0.2 på port 21

Mvh.
Aron

Fra : Jesper og Louise

Dato : 30-12-06 03:48

"unknown" <no-spam@presi.dk> skrev i en meddelelse
> Sorry spam.
>
> Du skal så fange din NAS på din yderside IP. 10.0.0.2 på port 21

Jeg er stadig ikke helt med på opsætningen. Det giver tilsyneladende
problemer for mig, at Linksys router og Xbox sidder sammen med ip'erne
10.0.0.2 og 10.0.0.3 på min Zyxel router.

På min Linksys sidder så 2 pc'er og min NAS på ip'erne 192.168.1.101 ,
192.168.1.102 samt NAS 192.168.1.150.

Sætter jeg min xbox over på Linksys'en, så virker alt fint. Hér får den så
en ip i samme range som de øvrige og derved ingen problemer.

Kunne vi tage den een gang til for arveprins Knud, hvad der skal åbnes for
samt hvor. Jeg har ikk helt styr på de betegnelser, der bruges port
forwarding.

Fra : Aron

Dato : 30-12-06 10:47

Jesper og Louise wrote:
> [...]
>
> Kunne vi tage den een gang til for arveprins Knud, hvad der skal åbnes for
> samt hvor. Jeg har ikk helt styr på de betegnelser, der bruges port

Det er os mig som siger forkert.
Linksysen har eksterne ip 10.0.0.2 og internt 192.168.1.1 ( Går jeg ud fra )
Din NAS har 192.168.1.145
Så vil din forward være som du skrev.
Protocol External Ports Int Port Internal adress Description
TCP/UDP "blank felt" "blank" 192.168.1.145 (NAS IP )
"blank felt"

Så skal du kunne fange NASen fra X-boxen på Linksysens yderside IP
10.0.0.2 på port 21

Det din forward regel gør, er at smide alt trafik som rammer din linksys
på port 21 bliver videresendt til den definerede interne IP

Dit opsæt.
CyberCity ZyXell router:
interne IP 10.0.0.1
X-box IP 10.0.0.3

ZyXell Router:
Eksterne IP 10.0.0.2
Interne IP 192.168.1.1
1 Forward regel på port 21 som videre sender alt trafik på port 25 til
192.168.1.145

2 PC'er som har IP 192.168.1.0/24
NAS med IP'en 192.168.1.145

Hvis dette er korrekt forstået så burde du kunne fange din NAS fra
X-boxen på følgende ip 10.0.0.2 port 21.

Prøv evt. at forward port 20 også.

Mvh.
Aron
Godt nytår

Fra : Jesper og Louise

Dato : 30-12-06 22:35

"Aron" <no-spam@presi.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> NAS med IP'en 192.168.1.145
>
> Hvis dette er korrekt forstået så burde du kunne fange din NAS fra
> X-boxen på følgende ip 10.0.0.2 port 21.

Jeg må prøve at rode lidt med det. Tak for hjælpen og godt nytår.

Fra : Jens Fallesen

Dato : 31-12-06 09:30

Jesper og Louise wrote:

> Jeg må prøve at rode lidt med det.

Nu har jeg fulgt denne tråd fra sidelinjen, og en ting undrer mig (måske
har jeg blot overset det?): Hvorfor flytter du ikke bare din Xbox ind
bag Linksys-routeren, sådan at den står sammen med din NAS?

Er en Xbox en usikker enhed?

--
Jens

Fra : Jesper og Louise

Dato : 31-12-06 16:33

"Jens Fallesen" <jf@avic.gg> skrev i en meddelelse

> [...]
> har jeg blot overset det?): Hvorfor flytter du ikke bare din Xbox ind bag
> Linksys-routeren, sådan at den står sammen med din NAS?

Fordi Xbox'en står i et andet rum end Linksys routeren, hvorimod Cybercity
routeren står i samme rum, som xboxen. Det er såmænd for at undgå at skulle
trække kabler.

Jeg har iøvrigt løst problemet, da jeg virkelig nærlæste de særdeles
brugbare svar. Dét der skulle til var blot at bede xboxen connecte til
Linksys'en eksterne IP og VUPTI, så var xboxen forwardet til NAS'en.

Tak for alle svarene.

Godt nytår.

Fra : Jesper og Louise

Dato : 30-12-06 22:40

> [...]
> Protocol External Ports Int Port Internal adress Description
> TCP/UDP "blank felt" "blank" 192.168.1.145 (NAS IP )

Ikke helt forstået. Hvad skal jeg præcis sætte ind i hvert punkt?

> [...]
>
> Det din forward regel gør, er at smide alt trafik som rammer din linksys
> på port 21 bliver videresendt til den definerede interne IP

Ok.

> Dit opsæt.
> CyberCity ZyXell router:
> interne IP 10.0.0.1
> X-box IP 10.0.0.3

Dette er korrekt.

> ZyXell Router:
> Eksterne IP 10.0.0.2
> Interne IP 192.168.1.1
> 1 Forward regel på port 21 som videre sender alt trafik på port 25 til
> 192.168.1.145

Hvorfor port 25 pludselig?
Skal jeg forstå din tekst sådan, at jeg også skal have forwardet noget i
Zyxel routeren (CyberCity'en)