Netadgang på biblioteker
Fra : Søren Pedersen

Dato : 27-12-06 14:17

Er der nogle her der har erfaring med netværks adgang på biblioteker.

Jeg har hørt at man kan tage sin bærbare med på biblioteket og få den på
nettet. Jeg spørger
så på mit lokale bibliotek om de har trådløst netværk, det har de ikke. Man
kan sætte et LAN stik i
sin bærbare PC og derved komme på nettet.
Jeg spørger så hvorfor de ikke ofre de 500 Kr på et trådløst AP, og det
oplyses at en trådløs løsning
vil koste 60.000 kr. for at det ville være sikkert....
Hvis enhver kan komme og sætte sin bærbare i et LAN stik, hvorfor skal der
så bruges 60.000 på en
trådløs løsning...
Hvad sikkerhedsmæssigt godtgør at det skal koste så meget?

Hilsen
Søren P.

This company is part of the Group 4 Securicor group of companies. This
communication contains information which may be confidential, personal
and/or privileged. It is for the exclusive use of the intended recipient(s).
If you are not the intended recipient(s), please note that any distribution,
forwarding, copying or use of this communication or the information in it is
strictly prohibited. Any personal views expressed in this e-mail are those
of the individual sender and the Company does not endorse or accept
responsibility for them. Prior to taking any action based upon this e-mail
message, you should seek appropriate confirmation of its authenticity.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 27-12-06 15:34

"Søren Pedersen" <soeren.k.p@ofir.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> der så bruges 60.000 på en
> trådløs løsning...
> Hvad sikkerhedsmæssigt godtgør at det skal koste så meget?

Logning, sikring af trådløs kommunikation samtidig med stadig at holde det
offentligt.

Én ting er APet, en anden ting er dokumentere hvad folk bruger internettet
til og hvad det ikke skal bruges til, samtidig kunne hjælpe myndigheder
hvis de tilfældigvis en dag skulle mødes af politiet der gerne vil vide
hvem som har sendt trusselsbreve på fra deres net på bestemt tidspunkt.

Visse biblioteker bruger lånerkortet/sygesikring hvis man ønsker adgang til
internettet fra deres maskiner.

--
Bjarke Andersen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 27-12-06 19:40

Søren Pedersen <soeren.k.p@ofir.dk> wrote:

> Er der nogle her der har erfaring med netværks adgang på biblioteker.

Stort set alle har.

> [...]
> nettet. Jeg spørger så på mit lokale bibliotek om de har trådløst netværk,
> det har de ikke. Man kan sætte et LAN stik i sin bærbare PC og derved

Det er da osse en god løsning. Det er jo nemt at flytte en bærbar hen
til et stik i væggen.

> [...]
> så bruges 60.000 på en trådløs løsning...
> Hvad sikkerhedsmæssigt godtgør at det skal koste så meget?

Support. Access punkter i god kvalitet og en Radius server. 60 Kkr er nu
ingen herregaard. Jeg plejer at fortælle bibliotekaren om alle de
biblioteker jeg kommer hvor der er trådløs.

Det plejer at hjælpe.