Egnet minibus - afprøvning i Sprinter
Fra : Karl Ejnar Christens~

Dato : 28-06-01 00:34

I mandags havde vi besøg af Arne Pedersen fra Randers for at Ulla kunne
afprøves i hans Mercedes Sprinter. Det gik fint, hun kunne køre lige ind bag
rattet.
Indretningen var udmærket som udgangspunkt, men der skal selvfølgelig laves
nogle andre tilpasninger. Bl.a. skal rattet hæves lidt, for at Ulla kan få
plads til sine elektrisk eleverbare fodstøtter.

Bilen var indrettet med liften helt ovre i v.side, to sæder i h.side, samt
gl førersæde, som flytbart sæde. Når han ikke selv kører, sidder han bagved
førersædet. Passagersædet er standard.
En smart detalje var, at der var monteret en kasse over v. bagskærm til en
manuel reservestol

Vi vi nok have liften i midten. Et lille sæde i hver side over skærmene. Gl.
førersæde foran det lille sæde i h. sæde. Passagersædet skal bruges som alt.
førersæde, så Ulla holder i passagerside, når hun ikke selv kører. Derfor
skal ekstra batteri flyttes om bagi og elektronikboks flyttes ned i dørtrin.
Desuden skal dørtrinet ved skydedør overdækkes.

Bilen var en mellemlang model med normal taghøjde. Ullas skal være
mellemlang, men med forhøjet tag af hensyn til hjælpers arbejdsstilling.

Tilbud indhentes hos Sahva (forhåbentlig) og Calle i Sindal
(www.handicapbil.dk), nok ikke Langhøj alligevel. Bilen skal nok leveres af
Processbiler i Aars.

Vi satser stærkt på Sprinteren - den er godtnok lækker (og stor)
Men amtet kan jo godt mene Ducato/Jumper istedet - vi får se.

Vi får Erik Hermanns rapport sidst på ugen, så må vi se, om alt er som det
skal være.

Kommentarer til indretning - især placering af sæderne - modtages med tak

--
Ulla & Karl Ejnar
email: karl.ejnar@ingenioer.dk

Fra : Lotte M

Dato : 28-06-01 20:59

"Karl Ejnar Christensen" skrev

> I mandags havde vi besøg af Arne Pedersen fra Randers for at Ulla kunne
> afprøves i hans Mercedes Sprinter. Det gik fint, hun kunne køre lige ind bag
> rattet.

Godt at høre!

> Indretningen var udmærket som udgangspunkt, men der skal selvfølgelig laves
> nogle andre tilpasninger. Bl.a. skal rattet hæves lidt, for at Ulla kan få
> plads til sine elektrisk eleverbare fodstøtter.

Sandsynligvis skal ratstammen også forlænges og pedalerne afmonteres.

Det er meget godt med elbenstøtter, men de er pladskrævende. Mine
benstøtter (Velastol) kan faktisk skubbe til pedalerne (den smule, der er
tilbage) så jeg skal passe lidt på, når jeg justerer benstøtterne under
kørslen.

> En smart detalje var, at der var monteret en kasse over v. bagskærm til en
> manuel reservestol

En anden mulighed er bagagestropper.

> [...]
> skal ekstra batteri flyttes om bagi og elektronikboks flyttes ned i dørtrin.
> Desuden skal dørtrinet ved skydedør overdækkes.

Lyder som en fin løsning.

> Tilbud indhentes hos Sahva (forhåbentlig) og Calle i Sindal
> (www.handicapbil.dk), nok ikke Langhøj alligevel.

> Bilen skal nok leveres af Processbiler i Aars.

I er vel klar over, at det ikke er Kommunen eller EH, der bestemmer
hvor bilen skal købes? Selv om ejeren af Processbiler har en fortid
hos Mercedes, så vil jeg til hver en tid være mere tryg ved at handle
med en autoriseret forhandler.

Jeg kender ikke noget til Calle.

> Vi satser stærkt på Sprinteren - den er godtnok lækker (og stor)

For hver køretur bliver jeg mere glad for min

> Men amtet kan jo godt mene Ducato/Jumper istedet - vi får se.

Hvis Sprinteren er den bil, der passer til Ullas behov, så skulle
der ikke være nogle problemer i at få den bevilget. Kan Ulla
se ud af forruden på en Jumper eller Ducato?

> Vi får Erik Hermanns rapport sidst på ugen, så må vi se, om alt er
> som det skal være.

Jeg er spændt på, hvad ombygningen beregnes til at skulle koste.

> Kommentarer til indretning - især placering af sæderne - modtages
> med tak

Umiddelbart virker alt ok og gennemtænkt.

--
Lotte

http://www.handiinfo.dk
http://www.lotte-m.dk

Fra : Karl Ejnar Christens~

Dato : 28-06-01 22:47

"Lotte M" <info@lotte-m.dk> skrev

> Sandsynligvis skal ratstammen også forlænges og pedalerne afmonteres.

Det håber jeg vi kan undgå, (altså afmontere pedalerne). Så er det vel lidt
mere bøvl, når en anden skal køre, og de skal sættes på igen

> [...]
> benstøtter (Velastol) kan faktisk skubbe til pedalerne (den smule, der er
> tilbage) så jeg skal passe lidt på, når jeg justerer benstøtterne under

Ja men de er uundværlige, når benene skal op en gang imellem.

Lidt O.T.: Er du ellers tilfreds med din Vela 3Z. Ulla havde sådan en først,
men efter skift af motor 9 gange på et år, fik kommunen nok og bevilgede
hende udskiftning til en Roltec.

Nu skal hun så have lavet ændringer i sædet, fordi hun ikke sidder godt. Vi
er spændt på, om de vil bevilge et nyt sæde.

[klip]
> En anden mulighed er bagagestropper.

Ja, vi må se om ikke der kan findes en anden plads, når nu der skal være
sæde over begge bagskærme.

> [...]
> hvor bilen skal købes? Selv om ejeren af Processbiler har en fortid
> hos Mercedes, så vil jeg til hver en tid være mere tryg ved at handle

Nej, det har vi egentlig ikke tænkt på. Jeg ved ikke, hvorfor EH foreslår
ham, men jeg kan da spørge.

> Jeg kender ikke noget til Calle.

Det gør vi heller ikke, udover hvad han skriver på sin hjemmeside. Det ville
være rart med nogle referencer.
AP havde iøvrigt ikke ret høje tanker om Langhøj

> For hver køretur bliver jeg mere glad for min

Det forstår jeg godt, vi vil da stadig gerne se den, og måske få et par nye
ideer, før rapporten sendes videre. Hvordan ser det ud med din tid her i
kommende weekend.

Hvordan synes du ellers den kører, her tænker jeg især på vejgreb i glat og
fedtet føre. Vi blev anbefalet den mellemlange model, fordi den ½-meter
større akselafstand gav bedre vejgreb. Merprisen er ret beskeden. Ulempen er
så, at den fylder mere, når den skal manøvreres og parkeres.

> Hvis Sprinteren er den bil, der passer til Ullas behov, så skulle
> der ikke være nogle problemer i at få den bevilget. Kan Ulla
> se ud af forruden på en Jumper eller Ducato?

Ja, iflg EH kan hun, hvis bunden sænkes under fører- og pass. sæde. Men det
er jo en dyr løsning, og der er også et sikkerhedsmæssigt aspekt i at ændre
så drastisk på karroseriet.

> Jeg er spændt på, hvad ombygningen beregnes til at skulle koste.

Det er vi også

> Umiddelbart virker alt ok og gennemtænkt.

Tak, men der er vel altid et gran af tvivl. Har vi nu tænkt på det hele