Finde næste nummer i db?
Fra : Jakob Munck

Dato : 26-01-07 01:55

Jeg er ved at lave et lille billedgalleri, som bygger på mySql. Men når jeg
skal vise billederne i rækkefølge, så får jeg problemer, for billedernes
id-numre ligger ikke kontinuerligt idet nogle af billederne og deres
tilhørende records er blevet slettet. I praksis kan billederne derfor f.eks.
have denne id-rækkefølge:

23, 26, 27, 34, 36, 47....

Når jeg så ser ét af billederne og derfra vil linke til det næste, så kan
jeg derfor ikke bare tage det aktuelle billedes id-nummer og lægge 1 til,
for det passer ikke altid. Jeg skal altså lave en SQL-søgning (tror jeg
nok), hvor jeg finder det næste nummer i rækken af records, set i forhold
til det nuværende.

Eksempel:

Hvis jeg p.t. ser billede id 27 skal jeg altså kunne finde ud af, at det
næste nummer har id 34.

Hvordan gør jeg det?

v.h.
Jakob

Fra : Peter Brodersen

Dato : 26-01-07 02:20

On Fri, 26 Jan 2007 01:55:15 +0100, "Jakob Munck"
<jm2_fjern_dette@webspeed.dk> wrote:

>Hvis jeg p.t. ser billede id 27 skal jeg altså kunne finde ud af, at det
>næste nummer har id 34.
>
>Hvordan gør jeg det?

I SQL:

Næste id:
SELECT id FROM table WHERE id > 27 ORDER BY id ASC LIMIT 1

Forrige id:
SELECT id FROM table WHERE id < 27 ORDER BY id DESC LIMIT 1

--
- Peter Brodersen
Kendt fra Internet

Fra : Jakob Munck

Dato : 26-01-07 08:38

"Peter Brodersen" <usenet2007@ter.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Forrige id:
> SELECT id FROM table WHERE id < 27 ORDER BY id DESC LIMIT 1

Tusind tak.

> --
> - Peter Brodersen
> Kendt fra Internet

:) :)

v.h.
Jakob

Fra : Michael Zedeler

Dato : 26-01-07 18:09

Jakob Munck skrev:
> [...]
> til det nuværende.
>
> Eksempel:
>
> Hvis jeg p.t. ser billede id 27 skal jeg altså kunne finde ud af, at det

SELECT id FROM billeder WHERE id > 27 LIMIT 1

Mvh. Michael.

Fra : Michael Zedeler

Dato : 26-01-07 18:10

Michael Zedeler skrev:

> SELECT id FROM billeder WHERE id > 27 LIMIT 1

Nå, ja. Peter har også svaret og han huskede at sortere. Det skal man
selvfølgelig...

Mvh. Michael.