PEAR-DB - Sletning af rækker
Fra : Kasper Johansen

Dato : 24-01-07 09:02

Hej gruppe

Jeg sidder og skal arbejde med et projekt, hvor der bruges PEAR-DB til
databasen.

Måden en forespørgsel til databasen bliver sendt på, er nogenlunde dette:

"class offerLines extends DB_DataObject", hvorefter der bliver lavet et
"$this->query()". Jeg bryder mig personligt ikke om denne løsning, men
det er ikke mit valg.

Jeg forsøger i hvert fald at lave noget af det samme til sletning fra en
tabel, men der sker intet, når jeg sender en "DELETE FROM" via samme
princip.

Her ses min kode:

<?
class offerDeletes extends DB_DataObject{
...snip...

function doDelete(){
//removing any offer lines.
$res1 = $this->query("
DELETE FROM
FF_offer_lines

WHERE
id = '" . $this->id . "'
");
}

...snip...
}
?>

Jeg har udskrevet min forespørgsel, og id'et findes i databasen, og hvis
jeg kører selvsamme forespørgsel manuelt, så slettes rækken rigtigt nok.

Hvad gør jeg forkert?

Kasper Johansen

Fra : Kasper Johansen

Dato : 24-01-07 09:29

Kasper Johansen skrev:
> Hvad gør jeg forkert?

Fundet og rettet.

Kasper Johansen

Fra : Martin

Dato : 24-01-07 11:30

Kasper Johansen wrote:
> [...]
>
> "class offerLines extends DB_DataObject", hvorefter der bliver lavet et
> "$this->query()". Jeg bryder mig personligt ikke om denne løsning, men

Pear's DB klasse er ellers dejlig at arbejde med - og hurtig!
Dog er det altid rart med et par ekstra features - som gør det hele
meget nemmere.
Nå men det var så bare lige en tilføjelse.

> Jeg forsøger i hvert fald at lave noget af det samme til sletning fra en
> tabel, men der sker intet, når jeg sender en "DELETE FROM" via samme
> princip.

[SNIP]
> $res1 = $this->query("
> DELETE FROM
> FF_offer_lines
>
> WHERE
> id = '" . $this->id . "'

Ja query'en er ganske som den skal være - hvis ID'et ellers findes :)
(er FF med stort?)
Du kan evt lave en

echo $this->affected_rows();
efter din delete query - så kan du ihvertfald se om der blev slettet noget.

Anyway - PEAR:DB har en error klasse som burde give en masse fejl - jeg
kan ikke helt huske hvordan den er - men der er vistnok et sted hvor man
kan sætte den til at vise fejl i browseren - prøv at slå det til og se
om der skulle være noget i den.

Fra : Martin

Dato : 24-01-07 11:31

Martin wrote:
[SNIP]

Nå... kun 2 timer for sent :)
Hvad var fejlen så? - bare for sjovt hehe