Fejl
Fra : Nikolaj Svendsen

Dato : 23-01-07 20:35

Nogen der kan se en fejl i det her

<head>
<title>Gæstebog</title>
</head>

<form method="POST" action="sendbesked.php?sendbesked=ok">
<input type="text" name="navn"><br>
<input type="submit" value="send">
</form>

<?php
if($_GET[valg] == "sendbesked=ok") {
mysql_connect($localhost, $brugernavn, $pass);
mysql_query("insert into gaestbog (navn, besked) values ('$navn',
'$besked')")
}

?>

Fra : Leonard

Dato : 23-01-07 20:47

"Nikolaj Svendsen" <nikolaj@logtech.dk> wrote:

><form method="POST" action="sendbesked.php?sendbesked=ok">

><?php
>if($_GET[valg] == "sendbesked=ok") {

if($_GET[sendbesked] == "ok") {

--
Leonard
http:/leonard.dk/hjemmeside/

Min nye hobby: http://oy-blu.dk/

Fra : Nikolaj Svendsen

Dato : 23-01-07 20:57

Det viker stadig ikke den viser ikke engang formularen tror snart det er min
webhost har også haft noget fra en bog som bare ikke ville virke

Fra : Leonard

Dato : 23-01-07 21:09

"Nikolaj Svendsen" <nikolaj@logtech.dk> wrote:

>Det viker stadig ikke den viser ikke engang formularen tror snart det er min
>webhost har også haft noget fra en bog som bare ikke ville virke

Hvis det eneste du har i filen er det du viser os her, så kan det ikke
virke, for du har flere variabler, der ikke er defineret i dit kald
til mysql.

Når der bare vises en tom side, så er det fordi webhotellet har slået
fejlmeddelelser fra. Det er af hensyn til sikkerhed, så en fejl ikke
afslører for meget om serveren.

Det tilrådes at eksperimentere ppå en lokal server, så du ikke kommer
til at lægge hele webhotellet ned og dermed pådrager dig en stor
udgift til genoprettelse af alle kunderne. Så kan du også selv styre
hvilke fejlmeddelelser du vil se og afprøve ting i ro og mag.

--
Leonard
http:/leonard.dk/hjemmeside/

Min nye hobby: http://oy-blu.dk/

Fra : Nikolaj Svendsen

Dato : 23-01-07 21:21

Tjaa hved godt jeg mangler noget til kaldet til sql men det er også det
eneste ikke

Fra : Leonard

Dato : 23-01-07 21:28

"Nikolaj Svendsen" <nikolaj@logtech.dk> wrote:

>Tjaa hved godt jeg mangler noget til kaldet til sql men det er også det
>eneste ikke

Måske, men da du kalder $_GET skal du måske også bruge $_POST for at
se de andre input - ellers er det ligemeget med din $_GET.

Det vil være til stor hjælp for andre læsere hvis du svarer under
det du svarer på og klipper det overflødige væk i citatet.
Læs mere om det her: http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

--
mvh Leonard http://leonard.dk/

Fra : Nikolaj Svendsen

Dato : 23-01-07 21:26

dette her står der helt præcis i min side

[...]

$localhost = test12@localhost
$bruger = test12
$password = hort12

if($_GET[sendbesked] == "ok") {
mysql_connect($localhost, $bruger, $password);

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 24-01-07 12:11

> [...]
> mysql_connect($localhost, $bruger, $password);
> mysql_query("insert into gaestbog (navn, besked) values ('$navn',

Prøv med

<?php
$localhost = 'localhost'; //test12@localhost er ikke gyldig!
$bruger = 'test12';
$password = 'hort12';

if($_GET['sendbesked']=='ok') {
mysql_connect($localhost,$bruger,$password) OR DIE ("DB ERROR 1");
mysql_select_db("HVILKEN DATABASE?!?!");
mysql_query("INSERT INTO gaestbog (navn,besked) VALUES
('".$_POST['navn']."','".$_POST['besked']."')");
}
?>

mvh
johan

Fra : Nikolaj Svendsen

Dato : 24-01-07 14:30

Tusinde tak for hjælpen ville lige høre om det her koe kan bruges til og
vise det med

$hent = mysql_query("SELECT * FROM gaestbog ORDER BY id DESC")
while($vis = mysql_fetch_array($hent)) {
echo $vis[navn];
echo $vis[besked];

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 24-01-07 18:56

Nikolaj Svendsen wrote:
> [...]
> vise det med
>
> $hent = mysql_query("SELECT * FROM gaestbog ORDER BY id DESC")
> while($vis = mysql_fetch_array($hent)) {

Du bør nok kende lidt forskel på de forskellige typer. Ovenstående vil
*formentlig* virke... men det vil være mere korrekt at hente den således:

$hent = mysql_query("SELECT * FROM gaestbog ORDER BY id DESC")
while($vis = mysql_fetch_assoc($hent)) {
   echo $vis["navn"];
   echo $vis["besked];
}

Ændringer til ovenstående er...

mysql_fetch_array => mysql_fetch_assoc - er faktisk ligegyldigt - men
mysql_fetch_assoc giver feltnavnene og ikke via nummerisk array også.
mysql_fetch_array er faktisk en kombination af mysql_fetch_assoc og
mysql_fetch_row. Dette kan dog ændres via en konstant - men er lidt
ligegyldigt lige nu :)

$vis[navn] => $vis["navn"] - key'en i dit array er en streng - og ikke
en konstant - derfor skal du smide den i "'er eller 'er. Altså både
$vis["navn"] og $vis['navn'] er lige korrekt. Normalt er PHP dog
forholdvis løs når det gælder typer - derfor vil $vis[navn] også virke i
mange tilfælde *men kan ikke anbefales*!

Håber det hjalp dig lidt videre :)

Mvh
Johan