Kryptering af kodeord
Fra : Søren Follmann

Dato : 22-01-07 22:20

Hvordan krypterer jeg et kodeord der evt. kommer som en
$POST[kodeord], inden jeg smider den ind i MySql, og hvordan
tjekker jeg så den login kodeordet med det i databasen når
brugeren er oprettet?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-07 23:06

> Hvordan krypterer jeg et kodeord der evt. kommer som en
> $POST[kodeord], inden jeg smider den ind i MySql, og hvordan
> tjekker jeg så den login kodeordet med det i databasen når
> brugeren er oprettet?

1. Gør det i PHP med en krypteringsalgoritme.
2. Brug en indbygget krypteringsalgoritme i MySQL, se evt.
http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/encryption-functions.html.
Eksempel:
INSERT INTO users VALUES(password('mitpassword'));

Fra : Rasmus

Dato : 23-01-07 01:44

Brug funktionen MD5() fra sql eller SHA().

Det er one way "encryption". Dvs. når du så tjekker om det rigtige
pass er givet skal du MD5/SHA det angivne pass og sammenligne med
det pass du har i databasen.

Det fede ved de 2 algoritmer er at de har en 128 / 160 bit streng
som output ved ethvert input uanset længde. Det gør at der for hver
128 bit output streng er uendeligt mange mulige input strenge der
vil være et "korrekt" men ikke nødvendigvis magen til det
oprindelige password. Men da der er så utroligt mange muligheder for
en 128 / 160 bit streng er det håbløst at "gætte" sig frem efter et
kodeord den godkender. Dvs. du har her en mulighed for at tjekke om
det rigtige pass er angivet og samtidigt er det (næsten) umuligt at
finde det oprindelige pass samt meget svært at finde et alternativ
til kodeordet. Teknikken kaldes hashing.

Selvom det ikke var det du spurgte om måtte jeg lige svare, da jeg
synes det er enormt spændende :) Se mere på wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Md5