Læs tabelnavn(e) i access via ASP ???
Fra : Lars

Dato : 02-02-07 20:32

Hej !

Jeg har fået den ide, at jeg gerne vil "læse" navnet på de tabeler der
er i min database
men hvordan ????

Der bilver indsat en ny tabel i databasen hver måned- eks.
januar ; februar osv..

Det er min mening, at jeg vil bruge disse måneder til, at lave en "rul
ned menu"
Så koden gør det selv, altså jeg er fir for, at rette menuen til, hver
gang jeg
indsætter en ny tabel.

mvh.
Lars

Fra : Jørn Andersen

Dato : 02-02-07 20:42

On 2 Feb 2007 11:31:33 -0800, "Lars" <lkj002@hotmail.com> wrote:

>Jeg har fået den ide, at jeg gerne vil "læse" navnet på de tabeler der
>er i min database
>men hvordan ????

Hvis du bladrer lidt tilbage i gruppen, blev det samme spørgsmål
besvaret af Jakob Andersen:
Date: Tue, 8 Oct 2002 15:54:08 +0200

Så jeg kopierer:
<%
Set objConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
objConn.Open "<connectionstring>"
Set objRS = objConn.OpenSchema(20)
Do while Not objRS.EOF
If objRS("TABLE_TYPE") = "TABLE" Then
Response.Write( objRS("TABLE_NAME") & "<br />" )
End if
objRS.MoveNext
Loop

objConn.Close
Set objConn = Nothing
%>

Utestet, men spørgeren svarede, at det virkede perfekt.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Lars

Dato : 03-02-07 23:43

On 2 Feb., 20:42, Jørn Andersen <j...@jorna.dk> wrote:

> [...]
> Set objConn = Nothing
> %>
>
> Utestet, men spørgeren svarede, at det virkede perfekt.

ok, jeg kan så ikke lige få det til, at virke ????

I "<connectionstring>" har jeg indsat stien til databasen (c:\wwwroot\
databasenavn.mdb osv...)
Hvad gør jeg lige forkert ???

Lars

Fra : Finn Elmgaard

Dato : 04-02-07 02:06

"Lars" <lkj002@hotmail.com> wrote in message
> [...]
ok, jeg kan så ikke lige få det til, at virke ????

I "<connectionstring>" har jeg indsat stien til databasen (c:\wwwroot\

En connectionstring er mere end blot stien til din database. Den kan f.eks.
se sådan ud:

objConn Open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ= "&
Server.MapPath(sti)

hvor sti kan være "DB/databasenavn.mdb", hvis du har placeret din database i
underbiblioteket DB.

Se evt. mere om connectionstrings her: http://www.connectionstrings.com/

mvh
Finn

Fra : Jørn Andersen

Dato : 04-02-07 05:46

On 3 Feb 2007 14:43:24 -0800, "Lars" <lkj002@hotmail.com> wrote:

> [...]
<snip>

>ok, jeg kan så ikke lige få det til, at virke ????
>
>I "<connectionstring>" har jeg indsat stien til databasen (c:\wwwroot\
>databasenavn.mdb osv...)
>Hvad gør jeg lige forkert ???

Du skal bare gøre ligesom du normalt laver din connection - det kan
sikkert kopieres direkte fra et af dine andre scripts.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Lars

Dato : 04-02-07 11:38

On 4 Feb., 05:46, Jørn Andersen <j...@jorna.dk> wrote:

> [...]
>
> Du skal bare gøre ligesom du normalt laver din connection - det kan
> sikkert kopieres direkte fra et af dine andre scripts.

ok, jeg har så prøvet flg...

<%
Set objConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
objConn Open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ= "&
Server.MapPath("/DB/medlemmer.mdb")

[...]

Men det giver stadig fejl... ???
Er der andet der skal ændres ???
Ja, jeg er ny i det her... Men vil jo gerne lære det ...

mvh.
Lars

Fra : Jørn Andersen

Dato : 04-02-07 16:53

On 4 Feb 2007 02:38:18 -0800, "Lars" <lkj002@hotmail.com> wrote:

> [...]

*Hvordan* virker det ikke?
Giver det en fejlmeddelelse?
I så fald hvilken?

>ok, jeg har så prøvet flg...
>
>Set objConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
>objConn Open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ= "&
>Server.MapPath("/DB/medlemmer.mdb")

Har du ikke punktum mellem objConn og Open:
objConn.Open

Desuden: Hvor ligger din database?
Iflg ovenstående skal den ligge:
C:\wwwroot\DB\medlemmer.mdb
- gør den det?

Du kan selv forvisse dig om, om du har skrevet stien rigtigt ved at
skrive conn.strengen ud særskilt:

Ret de to øverste linier i dit script til:
---
Set objConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Dim strConn
strConn = "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ= " &
Server.MapPath("/DB/medlemmer.mdb")

objConn.Open strConn
---

Indføj så midlertidigt to linier før objConn.Open:
Response.Write strConn
Response.End
- Hvilket vil udskrive stien - *og* stoppe scriptet.
Du kan fjerne eller udkommentere de to linier, når du skal videre.

OBS: Det med at "udskrive sine variable" er (ud over at kigge på sine
fejlmeddelelser) en af de vigtigste debug-værktøjer, man har i ASP -
fordi de fortæller, om en variabel *rent faktisk* indeholder det, man
regner med den gør.
I udviklingsfasen kan jeg sagtens have 5-10-15 Response.Write's
stående i et script.

Se fx:
<url: http://www.asp-faq.dk/article/?id=41>

>Men det giver stadig fejl... ???
>Er der andet der skal ændres ???
>Ja, jeg er ny i det her... Men vil jo gerne lære det ...

Du er *meget* velkommen, men du kan nemmere får hjælp, hvis du også
sender en mere detaljeret beskrivelse end "det virker ikke"

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Lars

Dato : 04-02-07 23:41

On 4 Feb., 16:53, Jørn Andersen <j...@jorna.dk> wrote:

> [...]
>
> Du er *meget* velkommen, men du kan nemmere får hjælp, hvis du også
> sender en mere detaljeret beskrivelse end "det virker ikke"

ok, jeg prøver med lidt flere detalier...

Jo, min database lige som du selv nævner i wwwroot\DB\medlemmer.mdb
Jeg kopierede bare stien ind fra en anden database "håndtering" - Hvis
man kan kalde det, det?
Og jo, jeg har sat et punktum i "objConn.Open"
Min kode ser ud som vist i bunden.
Jeg har forsøgt, at ændre de ting som du har beskrevet
Men uden held......

Jeg har også forsøgt med de kode linier jeg normalt bruger
og som virker. De er hentet fra HTML.dk

Det kan vel ikke være noget med adgang/sikkerheden til
databasen.

Den fejl jeg får er fejl 500 - Og det betyder vist, at der er noget
i vejen med koden???

Jegmå sige, at jeg kan ikke gennemskue det???

Håber på hjælp.....

Lars

<%

Fra : Jørn Andersen

Dato : 05-02-07 02:43

On 4 Feb 2007 14:40:59 -0800, "Lars" <lkj002@hotmail.com> wrote:

>Den fejl jeg får er fejl 500 - Og det betyder vist, at der er noget
>i vejen med koden???

Ja, men du skal have browseren til at vise en mere detaljeret
fejlkode. Læs:
<url: http://www.asp-faq.dk/article/?id=45>
- som beskriver, hvordan du fjerner et kryds i opsætningen af IE.

Når du har gjort det, så send din fejlbeskrivelse her.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj