Databasetæller der plusser med en. Jeg er ~
Fra : Nicolai Dahl

Dato : 29-01-07 14:52

Jeg opererer med to dokumenter her. Dette er min default.asp og
min <form> sender til registrering.asp

<title>Sej til asp</title>
<head>
</head>
<center>

<form action=registrering.asp method=get>
type=radio name=spg1 value=nej></td>
Alt"></td>
</form>

</center>

men nu er det så at jeg bliver totalt forvirret, for jeg kan
forstår ikke meget af den måde asp er bygget op med alle de
punktummer allevegne. Jeg kan ikke få lov til at lave en funktion
der plusser med 1 hvis det jeg skal plusse med er fra en kollonne
i min database.

Please skriv en funktion som kan plusse med en og vis mig hvordan
man kan få den til at arbejde sammen med SQL's UPDATE metode.

Bare skriv koden, jeg forstår den godt helt sikkert godt, jeg kan
bare ikke selv skrive den :D
På forhånd tak

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : johnny

Dato : 29-01-07 14:55

Nicolai Dahl wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
> man kan få den til at arbejde sammen med SQL's UPDATE metode.
>
> Bare skriv koden, jeg forstår den godt helt sikkert godt, jeg kan

taeller = taeller + 1

Fra : Nicolai Dahl

Dato : 29-01-07 15:07

> taeller = taeller + 1

> - Pædagogiske tutorials på dansk
> - Kom godt i gang med koderne

Ej please skriv lidt mere... alt fra når jeg åbner min
databaseforbindelse til når jeg lukker den igen please

Fra : johnny

Dato : 29-01-07 15:16

Dim taeller
taeller = rs.fields("taeller")
taeller = taeller + 1

strSQL = " update tabel set "
strSQL = strSQL & " taeller = '" & taeller & "' "
strSQL = strSQL & " Where user = '" &
Request.Querystring("navn")& "'"
Conn.Execute(strSQL)

fx....ok ?

Fra : Nicolai Dahl

Dato : 29-01-07 15:24

johnny wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> Dim taeller
> taeller = rs.fields("taeller")
> taeller = taeller + 1
>

> strSQL = " update tabel set "
> strSQL = strSQL & " taeller = '" & taeller & "' "
> strSQL = strSQL & " Where user = '" &
> Request.Querystring("navn")& "'"
> Conn.Execute(strSQL)
>

> fx....ok ?

Hmm, rs.fields("taeller") der er jeg ikke helt med. Har det noget
at gøre med forbindelsen til databasen?

DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath("spg.mdb")
Conn.Open DSN

?????????????

Conn.Close
Set Conn = Nothing
%>

Ellers er det super nizzle :D Jhonny er gud ;)

Fra : johnny

Dato : 29-01-07 15:31

rs.taeller("taeller")

Er det fra databasen hentede felt hvor du gemmer taeller værdien

Eller henter du på andre måder, så brug dem.

mvh

Fra : Nicolai Dahl

Dato : 29-01-07 15:41

> rs.taeller("taeller")
>
> Er det fra databasen hentede felt hvor du gemmer taeller værdien
>
> Eller henter du på andre måder, så brug dem.
>
> mvh

puha, der må jeg indrømme at jeg har svært ved at følge med... Hvis jeg
skulle skrive det på dansk så er det der sker at du først henter
værdien af feltet ved hjælp af SELECT metoden, så søger du for at det
bliver plusset med en ved hjælp af taeller = taeller + 1 og så
opdaterer du feltet.

Jeg må sige at rs.fields("taeller") nok lige kræver noget kode til at
forklare sig, hvis du gider.

Sorry jeg er lidt tungnem, men jeg synes det er en noget anden måde man
skal tænke på i asp end i php :)

Fra : johnny

Dato : 29-01-07 15:47

jeg henter på denne måde:

set rs = server.createobject("adodb.recordset")
sql = "Select * From tabel Where username = taeller"
rs.open sql, Conn, 0, 1, 1

derfor rs.fields("taeller")

Fra : Nicolai Dahl

Dato : 29-01-07 16:05

Ej, men for søren... kan jeg ikke lige få lov til at give dig min
e-mail så vi kan skrive der og jeg kan give dig min msn-adresse
sådan så jeg kan sende dig nogle filer og blive mere konkret for
hver gang du forklarer mig en ting dukker der fire nye spørgsmål
op

deterbaremigdererherSLETCAPITALS@hotmail.com

Fra : johnny

Dato : 29-01-07 16:10

For at andre evt. kan følge med fra start til slut er det nok en god
ide at blive her. Halve løsninger er ikke rart.

En sagde engang til mig:

"Formuler dit spørgsmål grundigt og forvent ikke andre kender dine
forudsætninger, og du får et brugbart svar"

Så forsæt endelig her

Fra : Nicolai Dahl

Dato : 29-01-07 16:34

uha :D vise ord...

Nå, men så kommer hele svineriet.

Det der skal ske er at jeg har to radio buttons i en form

<form method=get action=registrering.asp>

ja<input type=radio name=spg1 value=ja>nej<input type=radio name=spg1
value=nej>

</form>
så har jeg en submitter <input type=submit value=Gem>

Så kommer jeg over i mit dokument der hedder registrering.asp

herovre skal jeg jo behandle det der nu står oppe i min querystring.
det der står må være noget lignende: registrering.asp?spg1=ja for
eksempel

Min database er bygget meget simpelt op med en enkelt tabel som hedder
tabel. Tabeller kan ses her
http://img443.imageshack.us/img443/5248/tabelap9.jpg

Det jeg så vil have til at ske i min database som hedder db.mdb er at
hvis Request.Querystring("spg1") = ja så skal svar1 blive plusset med 1
where spg_nummer = 1

Hvis så Request.Querystring("spg1") = nej så skal svar2 blive plusset
med 1 where spg_nummer = 1

else
skal svar3 blive plusset med 1 where spg_nummer = 1

til at forstå?

Fra : johnny

Dato : 29-01-07 16:54

Så må det blive:

<%
set rs = server.createobject("adodb.recordset")
sql = "Select * From tabel Where spg_nummer = 1"
rs.open sql, Conn, 0, 1, 1

Dim taeller

if Request.Querystring("spg1") = "ja" then

taeller = rs.fields("svar1")
taeller = taeller + 1

strSQL = " update tabel set "
strSQL = strSQL & " svar1 = '" & taeller & "' "
strSQL = strSQL & " Where spg_nummer = 1"
Conn.Execute(strSQL)

else

taeller = rs.fields("svar2")
taeller = taeller + 1

strSQL = " update tabel set "
strSQL = strSQL & " svar2 = '" & taeller & "' "
strSQL = strSQL & " Where spg_nummer = 1"
Conn.Execute(strSQL)

end if

rs.close
set rs = nothing

conn.Close
Set conn = Nothing

%>

Fra : Nicolai Dahl

Dato : 29-01-07 17:06

<%
[...]

elseif Request.Querystring("spg1") = "nej" then

[...]

taeller = rs.fields("svar3")
taeller = taeller + 1

strSQL = " update tabel set "
strSQL = strSQL & " svar3 = '" & taeller & "' "
[...]

sådan der men min iis siger at der er nogle gale argumenter...
Hvordan ved den også hvilken database den skal kigge i?

Fra : johnny

Dato : 29-01-07 17:23

Dette skal give vejen til din database

Det skal ligge først.....sorry

<%

Fra : Nicolai Dahl

Dato : 29-01-07 17:27

Så ser hele koden således ud og så kommer lige mit spørgsmål:
Hvordan kan det være at du åbnet to gange? :S
Er det sådan at du først åbnet databasen og bagefter åbner
tabellen? Eller hvordan?

<%

Fra : johnny

Dato : 29-01-07 17:28

Jeps

> [...]
> Hvordan kan det være at du åbnet to gange? :S
> Er det sådan at du først åbnet databasen og bagefter åbner

&gt; Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
&gt; DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
&gt; DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath("spg.mdb")
&gt; Conn.Open DSN
&gt; %>

> <%
&gt; set rs = server.createobject("adodb.recordset")
&gt; sql = "Select * From tabel Where spg_nummer = 1"
&gt; rs.open sql, Conn, 0, 1, 1
&gt;
&gt; Dim taeller
&gt;
&gt; if Request.Querystring("spg1") = "ja" then
&gt;
&gt; taeller = rs.fields("svar1")
&gt; taeller = taeller + 1
&gt;
&gt; strSQL = " update tabel set "
&gt; strSQL = strSQL & " svar1 = '" & taeller & "' "
&gt; strSQL = strSQL & " Where spg_nummer = 1"
&gt; Conn.Execute(strSQL)
&gt;
&gt; elseif Request.Querystring("spg1") = "nej" then
&gt;
&gt; taeller = rs.fields("svar2")
&gt; taeller = taeller + 1
&gt;
&gt; strSQL = " update tabel set "
&gt; strSQL = strSQL & " svar2 = '" & taeller & "' "
&gt; strSQL = strSQL & " Where spg_nummer = 1"
&gt; Conn.Execute(strSQL)
&gt;
&gt; else
&gt;
&gt; taeller = rs.fields("svar3")
&gt; taeller = taeller + 1
&gt;
&gt; strSQL = " update tabel set "
&gt; strSQL = strSQL & " svar3 = '" & taeller & "' "
&gt; strSQL = strSQL & " Where spg_nummer = 1"
&gt; Conn.Execute(strSQL)
&gt;
&gt; end if
&gt;
&gt; rs.close
&gt; set rs = nothing
&gt; %>

> <%
&gt; Conn.Close
&gt; Set Conn = Nothing
&gt; %>

Fra : Nicolai Dahl

Dato : 29-01-07 17:36

Fejl i linie 4
Fejltype:
ADODB.Recordset (0x800A0BB9)
Arguments are of the wrong type, are out of acceptable range, or
are in conflict with one another.
/registrering.asp, line 4

Hva har jeg nu gjort galt :(

<%

Fra : johnny

Dato : 29-01-07 17:40

Hedder databasen spg.mdb eller db.mdb !

> [...]
&gt; strSQL = " update tabel set "
&gt; strSQL = strSQL & " svar3 = '" & taeller & "' "
&gt; strSQL = strSQL & " Where spg_nummer = 1"

&gt; Conn.Close
&gt; Set Conn = Nothing
&gt; %>

Fra : Nicolai Dahl

Dato : 29-01-07 17:52

spg.mdb

Fra : Nicolai Dahl

Dato : 29-01-07 18:14

Jeg går sgu da ned over det her...

Hvis min forbindelse til databasen ikke engang virker hvordan
fanden skal jeg så nogensinde lære asp ordentligt :S :)

Fra : Nicolai Dahl

Dato : 29-01-07 19:36

Nå det løste sig åbentbart med den første fejl... Nu er der fejl
i linie 23 altså første gang der skrives Conn.Execute(strSQL)

Hjælp! :D

<%

Fra : Jørn Andersen

Dato : 29-01-07 20:48

On 29 Jan 2007 18:35:36 GMT, Nicolai Dahl
<deterbaremigdererherSLETCAPITALS@hotmail.com> wrote:

>Nå det løste sig åbentbart med den første fejl... Nu er der fejl
>i linie 23 altså første gang der skrives Conn.Execute(strSQL)

Hvilken fejl?

Men du har åbenbart fejl i SQL-strengen.
Metoden til at komme videre med det er at udskrive sin SQL-streng,
inden den bliver anvendt.
<snip>

>strSQL = " update tabel set "
>strSQL = strSQL & " svar1 = '" & taeller & "' "
>strSQL = strSQL & " Where spg_nummer = 1"

Det gør du ved midlertidigt at indsætte disse to linier:

' Denne linie udskriver SQL-strengen
Response.Write strSql
' Denne linie stopper afvikling af resten af siden
' hvilket bl.a. gør, at du ikke får den fejlmeddelelse, der
' er en følge af din fejl i SQL'en.
Response.End

>Conn.Execute(strSQL)

Nu kan du så se din SQL-streng - kopiér evt. resultat ind i en
meddelelse her, hvis ikke du selv kan gennemskue, hvad der er galt.

Formålet med dette er at sikre sig, at den endlige SQL-streng rent
faktisk ser ud som du forventer det.

PS: Gider du tage et kig på:
<url: http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jørn Andersen

Dato : 29-01-07 20:58

On Mon, 29 Jan 2007 20:47:57 +0100, Jørn Andersen <jorn@jorna.dk>
wrote:

>Men du har åbenbart fejl i SQL-strengen.
>Metoden til at komme videre med det er at udskrive sin SQL-streng,
>inden den bliver anvendt.

Jeg glemte lige link til en mere grundig forklaring:
<url: http://www.asp-faq.dk/article/?id=41>

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-01-07 02:01

johnny skrev:

> Dim taeller
> taeller = rs.fields("taeller")
> taeller = taeller + 1
>

> strSQL = " update tabel set "
> strSQL = strSQL & " taeller = '" & taeller & "' "
> strSQL = strSQL & " Where user = '" &
> Request.Querystring("navn")& "'"
> Conn.Execute(strSQL)

Det var dog en bøvlet måde at lægge 1 til på.

Databaser kan sagtens regne selv:

   UPDATE tabel
   SET talfelt = talfelt + 1
   WHERE idfelt = 42

Det er spild af resurser at hente tallet og bruge asp til at
addere.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Nicolai Dahl

Dato : 30-01-07 10:22

Skal det se sådan her ud?

<%
[...]

strSQL = "UPDATE tabel SET 'svar1 = svar1 + 1' WHERE spg_nummer =
1"
Conn.Execute(strSQL)

elseif Request.Querystring("spg1") = "nej" then

strSQL = "UPDATE tabel SET 'svar2 = svar2 + 1' WHERE spg_nummer =
1"
Conn.Execute(strSQL)

else

strSQL = "UPDATE tabel SET 'svar3 = svar3 + 1' WHERE spg_nummer =
1"
Conn.Execute(strSQL)

end if
%>

<%
Conn.Close
Set Conn = Nothing
%>

Fra : Jørn Andersen

Dato : 30-01-07 11:30

On 30 Jan 2007 09:22:29 GMT, Nicolai Dahl
<deterbaremigdererherSLETCAPITALS@hotmail.com> wrote:

>Skal det se sådan her ud?

I princippet ja, men der er en syntaks-fejl:

>strSQL = "UPDATE tabel SET 'svar1 = svar1 + 1' WHERE spg_nummer =
>1"

strSQL = "UPDATE tabel SET svar1 = svar1 + 1 WHERE spg_nummer = 1"

- altså: ' skal ikke være der.
Jeg går ud fra, at feltet er et tal-felt.

>Conn.Execute(strSQL)

I øvrigt kan du flytte Conn.Execute uden for din If-konstruktion, da
der ikke er tilfælde, hvor den ikke skal afvikles.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Nicolai Dahl

Dato : 30-01-07 16:56

Nå, jeg er altså ved at gå ud af mit gode skind. Det her virker på
ingen måde:
<%
[...]

Min fejlmeddelelse er:
Fejltype:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
[Microsoft][ODBC Microsoft Access-driver] Handlingen skal bruge en
opdaterbar forespørgsel.
/registrering.asp, line 23

Hvad gør jeg galt. Min databases design kan ses på følgende link:

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-01-07 13:45

Nicolai Dahl skrev:

> strSQL = "UPDATE tabel SET 'svar1 = svar1 + 1' WHERE spg_nummer =
> 1"

Som Jørn skriver, er der fejl ved dine anførselstegn. Indholdet i
SET-delen er tildelinger af typen [feltnavn] = [værdi]. Feltnavn og
lighedstegn skal ikke stå i anførselstegn. Værdien skal i
anførselstegn når det er en tekst (evt. en dato), mens talværdier,
og specialværdien NULL ikke skal i anførselstegn.
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-01-07 17:33

Nicolai Dahl skrev:

> [...]
> Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
> [Microsoft][ODBC Microsoft Access-driver] Handlingen skal

Du mangler skriverettigheder til basen:

<http://asp-faq.dk/search/?category=&query=opdaterbar>

Fra : Nicolai Dahl

Dato : 30-01-07 18:29

oh, my god...

Hvordan kan det lade sig gøre at jeg ikke har skriverettigheder på
mit eget drev? :O

Det er jo en iis jeg kører med

Fra : Jørn Andersen

Dato : 30-01-07 19:11

On 30 Jan 2007 17:28:54 GMT, Nicolai Dahl
<deterbaremigdererherSLETCAPITALS@hotmail.com> wrote:

>Hvordan kan det lade sig gøre at jeg ikke har skriverettigheder på
>mit eget drev? :O

Har du læst det link, Jens gav dig?
<url: http://asp-faq.dk/search/?category=&query=opdaterbar>

Det er ikke dig, men den "bruger", der afvikler scriptet, der skal
have adgang.

Good luck!

--
Jørn Andersen,