Session eller hvad?
Fra : Christian Itzchaky L~

Dato : 26-01-07 09:46

Filer jeg bruger:

Default.asp - siden man logger ind fra (action="bruger.asp")
Bruger.asp - en side man først kommer til, hvis de oplysninger
man har skrevet er rigtige kommer man ind på index.asp, hvis ikke
oplysninger er korrekte kommer man ind på fejl.asp.

Koderne til de 3 filer (default.asp, bruger.asp & index.asp):
http://tumlerummet.dk/blandet/default.txt
http://tumlerummet.dk/blandet/index.txt
http://tumlerummet.dk/blandet/bruger.txt

I toppen af index.asp og alle de andre sider der skal være
beskyttede, har jeg skrevet disse linjer:

<%
If Session("blnIsUserGood") = False or
IsNull(Session("blnIsUserGood")) = True then
Response.Redirect"fejl.asp"
End If
%>

Det virker udemærket... Men for at index.asp skal finde ud af
HVILKEN bruger man er logget ind som, skal bruger.asp sende nogle
oplysninger videre til index.asp.

Dvs. (hvis hvis man er logget korrekt ind) kommer man bare over
på index.asp og for at vide at man er logget korrekt ind... det
er alt! Den registrere jo ikke hvilken bruger man er logget ind
som!!!

Så jeg skal (på en eller anden måde) lave noget i bruger.asp der
skal registrere at man er logget ind som XXX og når man så kommer
ind på index.asp skal den gemme de oplysninger!!!

Kan man lave et eller andet med det her:
(i bruger.asp)

<%
Session("registrer") = "" & Request.Form("txtUserName") & ""
%>

Og i index skriver man så:

<%
Response.Write Session("registrer")
%>

Men lige det der virker ikke...

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-01-07 10:44

Christian Itzchaky Larsen skrev:

> Default.asp - siden man logger ind fra (action="bruger.asp")

Mærkeligt valg. Det betyder at hvis man allerede er logget ind, og
så vender tilbage til hovedsiden, havner man igen på en loginside.

Det kan godt fungere sådan som du har lavet det, men jeg vil
foreslå dig at lade default.asp være den side man kommer til
*efter* login, og så have en login.asp eller lignende der viser
loginformularen.

Default.asp skal - præcis som alle andre sider du vil beskytte -
viderestille til loginsiden hvis brugeren ikke er logget ind.

> Bruger.asp - en side man først kommer til, hvis de oplysninger
> man har skrevet er rigtige kommer man ind på index.asp, hvis ikke
> oplysninger er korrekte kommer man ind på fejl.asp.

Den beskrivelse tog det mig lang tid at forstå. Men hvis jeg har
fanget det korrekt, er der følgende arbejdsgang:

default.asp => formular (indtast brugernavn/adgangskode)
==> Submit=>bruger.asp (tjek brugernavn/adgangskode)
===> Hvis o.k.=> viderestil til index.asp
===> Hvis fejl=> viderestil til fejl.asp

> If Session("blnIsUserGood") = False or

[snip]

> Det virker udemærket... Men for at index.asp skal finde ud af
> HVILKEN bruger man er logget ind som, skal bruger.asp sende nogle
> oplysninger videre til index.asp.

Hvad skal du bruge af oplysninger?

Hvis det bare er et idnummer, kan du droppe brugen af den boolske
loginvariabel og i stedet anvende idnummeret:

Session("userID") = rs("id")

Så kan du tjekke om sessionfeltet fx er større en 0:

If Isnumeric(sessoin("userID")) AND session("userID") > 0 Then
   ' alt o.k.
End IF

> Kan man lave et eller andet med det her:
> (i bruger.asp)
>
> <%
> Session("registrer") = "" & Request.Form("txtUserName") & ""
> %>

Der er rod i dine anførselstegn herover (du skal nøjes med det
midterste led hvis det skal virke), men det er alligevel en dårlig
ide du har fået. Brug hellere værdier fra databasen - som du jo
alligevel har fat i når du tjekker brugernavn/adgangskode.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Christian Itzchaky L~

Dato : 26-01-07 11:27

!!!!!
prøv at se systemet på http://asp.tumlerummet.dk/login
brugernavn: test
Password: test
!!!!!

> Mærkeligt valg. Det betyder at hvis man allerede er logget ind, og
> så vender tilbage til hovedsiden, havner man igen på en loginside.

? what... der er ingen problemer.. tror jeg..

> [...]
> ==> Submit=>bruger.asp (tjek brugernavn/adgangskode)
> ===> Hvis o.k.=> viderestil til index.asp
> ===> Hvis fejl=> viderestil til fejl.asp

Helt korrekt!!

> [...]
>
> Så kan du tjekke om sessionfeltet fx er større en 0:
>
> If Isnumeric(sessoin("userID")) AND session("userID") > 0 Then

Hvor skal jeg skrive det??

Altså det skal være sådan at de beskyttede sider hele tiden ved hvad
brugernavnet/ID'et er... så man f.eks. altid kan skrive noget med
response.write "Dit brugernavn er: " & UserID & ""...

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-01-07 15:14

Christian Itzchaky Larsen skrev:

> !!!!!

Et stilfærdigt råd. Hvis du gerne vil have hjælp i gruppen, er det
en dårlig ide at at plastre indlæggene til med udråbstegn.
Se evt. <http://usenet.dk/netikette/larm.html>.

> Hvor skal jeg skrive det??

Der hvor du nu tjekker den boolske værdi (If session("blnIsUserOK")
eller hvad den nu hedder).

> Altså det skal være sådan at de beskyttede sider hele tiden
> ved hvad brugernavnet/ID'et er... så man f.eks. altid kan
> skrive noget med response.write "Dit brugernavn er: " & UserID
> & ""...

Ja. Det opnår du netop ved at gemme oplysningerne i en
sessionvariabel.

eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Christian Itzchaky L~

Dato : 27-01-07 00:51

Jeg fortår ikke et huk...

Jeg prøver ny taktik..

Hvad er grunden til at denne side ikke udskriver "hej"?

-------------
<%
Session("regio") = hej
%>

<head>
</head>

<%
Response.Write Session("regio")
%>
--------------
Se på http://asp.tumlerummet.dk/regio.asp
--------------

Jeg har lavet en super duper simpel kode... Men selv DEN virker ikke!

Hvad er grunden?

Fra : Michael Weber

Dato : 27-01-07 14:29

"Christian Itzchaky Larsen" <itzchaky@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> --------------
>
> Jeg har lavet en super duper simpel kode... Men selv DEN virker ikke!

_Variablen_ hej er null/nothing.
Prøv at tilføj :
Option = explicit ovenover Session("regio") og se hvad fejl du får.
hint : serveren vil klage over en variabel hej ikke er deklareret.

Prøv dernæst :

Session("regio") = 'hej'
(bemærk dem her -> ' <- )

Med venlig hilsen
Michael Weber

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-01-07 21:50

Michael Weber skrev:

> _Variablen_ hej er null/nothing.

Ja.

> Prøv at tilføj :
> Option = explicit

Godt forslag. Christian, se evt. hvordan man bruger option explicit
og hvorfor det er en god ide her: <http://asp-faq.dk/article/?id=9>

> Prøv dernæst :
>
> Session("regio") = 'hej'

Ovenstående vil give en syntaksfejl. Apostroftegnet bruges i
asp/vbscript til kommentarer, og ikke til tekstafgrænsning.

Prøv i stedet med:

Session("regio") = "hej"

--
Jens Gyldenkærne Clausen
»Diplomatiet består netop i, at de gamle kommatister kan få lov til

Fra : Christian Itzchaky L~

Dato : 29-01-07 16:18

Tak.

Alt fungere nu.