string to number
Fra : john wengel

Dato : 24-01-07 20:42

Jeg har på nettet fundet en måde at konvertere en streng til et
heltal-"int(string)"; men findes der en funktion i asp der
konverterer strenge til decimaltal ?

Ligesom "parsefloat" i javascript.

På forhånd tak
JW

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : john wengel

Dato : 24-01-07 20:58

john wengel wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
> konverterer strenge til decimaltal ?
>
> Ligesom "parsefloat" i javascript.
>

>Jeg har i mellemtidenfundet ud af at man kan gange strengen med
1 og gemme den i en variabel-det giver det ønskede resultat.
Men det virker lidt for kreativt.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-01-07 22:52

john wengel skrev:

> Jeg har på nettet fundet en måde at konvertere en streng til et
> heltal-"int(string)";

Int er en blandt flere funktioner der kan returnere et heltal
basert på inputværdien. Den virker som følger:

Int(tal) => Returner heltalsdelen af et tal (uden afrunding)

Ofte er det underordnet hvad man bruger, men for en ordens skyld er
her et par alternativer:

CInt(tal) => konverter til heltal (integer) med afrunding
CLng(tal) => konverter til langt heltal (long) med afrunding.

Det højeste tal der kan repræsenteres som integer er 32'767. Med
datatypen long kan man gå helt op til 2'147'483'647. Med andre ord
kan man klare sig med integer (og dermed Cint eller Int) hvis de
tal man bruger holder sig under ca. 32'000 mens man med en long kan
arbejde med heltal helt op til 2 milliarder.

> men findes der en funktion i asp der
> konverterer strenge til decimaltal ?

Ja. Rent teknisk ligger funktionerne nu i vbscript der er navnet på
det sprog de fleste anvender til asp.

Kig på CSng og CDbl - der konverterer til hhv. Single og Double
("lille" og "stort" decimaltal - forskellen går her både på
præcisionen og størrelsen).

Se evt. guiden her:
<http://www.devguru.com/Technologies/vbscript/QuickRef/CDbl.html>

> Ligesom "parsefloat" i javascript.

- og JScript. Hvis du er vant til at arbejde med javascript, kan du
måske have lettere ved at arbejde med jscript (Microsofts variant
af javascript) til asp. Det fungerer helt på samme måde, man skal
bare angive at man arbejder med jscript øverst på siderne.
Et problem ved at bruge asp+jscript er dog at langt de fleste
eksempelsider, tutorials mv. er baseret på asp+vbscript, og på
samme vis er det noget sværere at finde folk der kan hjælpe med
asp/jscript-problemer end almindelige asp/vbscript-sider.
--
Jens Gyldenkærne Clausen