Lidt problemer i mit login :-)
Fra : Christian Itzchaky L~

Dato : 23-01-07 11:14

Jeg bruger et login system med acces database, en side hvor man
logger ind (form), en side der finder ud af om det brugernav man
har skrevet passer til passwordet og så selvfølgelig en side der
indeholder det beskyttede materiale.
Jeg har også gjort sådan at folk kan oprette et brugernavn og et
password... når de opretter dette skal de også udfylde en input
med deres nav, email og eventuelt hjemmeside.

Problemer:
1. Når man logger ind vil jeg have at der står (lige som på
html.dk): "Velkommen >navn<"

2. Hvordan laver jeg en "husk mig" check box?

3. Jeg har sagt i databasen at der ikke må være flere brugernavne
med samme værdi, så når man prøver at oprette (via min
hjemmeside) et brugernavn der allerede eksistere skriver den bare
denne fejl melding:

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e14'

[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] The changes you
requested to the table were not successful because they would
create duplicate values in the index, primary key, or
relationship. Change the data in the field or fields that contain
duplicate data, remove the index, or redefine the index to permit
duplicate entries and try again.

/login/create.asp, line 31

Kan man istedet for denne melding ikke sige at hvis man prøver at
oprette de oplysninger der allerede findes, skal den gå ind på en
side hvor der står: det ønskede brugernavn eksistere allerede...

Svar på så meget så muligt ^^

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-01-07 13:59

Christian Itzchaky Larsen skrev:

> 1. Når man logger ind vil jeg have at der står (lige som på
> html.dk): "Velkommen >navn<"

Det er simpelt at lave. På den side hvor du tjekker om login er
gyldigt, gemmer du blot navnet i en sessionvariabel (lige som du
formentlig allerede gemmer en variabel der angiver at brugeren er
logget ind).

Når den skal udskrives, laver du bare en response.write:

Velkommen <%= Session("navn") %>

> 2. Hvordan laver jeg en "husk mig" check box?

Det skal laves med cookies. Jeg har ikke lige et eksempel ved
hånden.

> [...]
> med samme værdi, så når man prøver at oprette (via min
> hjemmeside) et brugernavn der allerede eksistere skriver den bare

Det kan løses på to måder. Enten kan du bruge fejlhåndtering eller
også kan du tjekke om brugernavnet findes før du indsætter det.

Fejlhåndtering har den fordel at det også kan anvendes ved fejl der
ikke skyldes dubletter (fx et brugernavn der er for langt eller en
dataforbindelse der svigter) - men det er ikke helt simpelt at
implementere. Der er dog en god engelsk tutorial her:
<http://www.4guysfromrolla.com/webtech/060399-1.shtml>

Den anden metode går ud på at lave en select-forespørgsel først -
hvis der returneres poster (når man spørger på brugernavnet), er
navnet optaget, og man kan viderestille eller på anden vis fortælle
brugeren hvad der er galt.
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen