Browse?
Fra : Christian Itzchaky L~

Dato : 23-01-07 10:00

Hvis man vil have sådan en Browse ting på sin hjemmeside ( <input
type="file"> ), SKAL man så bruge mySQL eller er der mulighed for
acces database? -og hvordan?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-01-07 14:04

Christian Itzchaky Larsen skrev:

> Hvis man vil have sådan en Browse ting på sin hjemmeside ( <input
> type="file"> ), SKAL man så bruge mySQL eller er der mulighed for
> acces database? -og hvordan?

Fil-input har ikke som sådan noget at gøre med databaser - du kan
godt have et filinput uden at bruge nogen form for database på
siden.

I de fleste tilfælde anbefales det at man gemmer filer på
filsystemet, og ikke i en database. Man kan sagtens gemme
oplysninger om filen - navn, placering, størrelse, beskrivelse,
tidspunkt for oprettelse etc. - i en database, og her vil både
Access og mySQL kunne bruges. Som nævnt i et andet indlæg er Access
dog problematisk hvis mange brugere skal opdatere/skrive til
databasen - men principielt er begge brugbare.

Hvis man vil gemme filen direkte i databasen, er det en anden sag.
Her bør man holde sig langt fra Access - det er teknisk muligt at
gemme filer i accessbaser, men det kan på ingen måde anbefales i
websammenhæng. Jeg ved ikke hvordan mysql håndterer binære data
(som filer), men formentlig kan den klare det rimeligt. Uanset
database bør man undlade at blande fildata og normale tekstdata i
samme tabel - opret en tabel med et autonummer og et binært felt
til filerne og gem så metaoplysninger om filen i en anden tabel.
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Christian Itzchaky L~

Dato : 23-01-07 14:34

> [...]
> siden.
>
> I de fleste tilfælde anbefales det at man gemmer filer på

Men hvordan gør man det så uden database? Har du et link til en guide
eller er det så enkelt at det kan skrives i dette "forum"..

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-01-07 14:48

Christian Itzchaky Larsen skrev:

> Men hvordan gør man det så uden database? Har du et link til
> en guide eller er det så enkelt at det kan skrives i dette
> "forum"..

I asp-sammenhæng gøres det oftest med en komponent - fx
aspSmartUpload eller SA-FileUP. Med komponenterne følger typisk
skabeloner der viser hvordan de bruges.

Tjek hvilke komponenter du har på din server, og prøv så at google
efter eksempler.