Test af et array
Fra : Martin Yousif

Dato : 22-01-07 01:57

Hej med jer.

Er der nogen der har en idé til hvordan jeg kan teste om samme
ord fremgår mere end 1 gang i mit array???

På forhånd tak.
Hilsen Martin

PS. Ordene i arrayet kender jeg selvfølgelig ikke på forhånd, så
ville det jo være for nemt :)

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Martin Jensen

Dato : 22-01-07 02:35

> Er der nogen der har en idé til hvordan jeg kan teste om samme
> ord fremgår mere end 1 gang i mit array???

Du kan smide første ord i en streng, og genneløbe arrayet og
tjekke om der er nogle ord der magen til, derefter hopper du
videre til næste ord i arrayet, og tjekker endnu engang osv...

Noget i denne retning må kunne bruges...

for i = 0 to ubound(arr)
strtmp = arr[i]
for j = 0 to ubound(arr)
if strComp(arr[j], arr[i]) = 0 then
noget tællehalløj for at finde ud af om ordet optræder mere
end en gang
end if
next
next

Fra : Leif Neland

Dato : 22-01-07 07:05

Martin Jensen wrote:

En lille optimering:

> [...]
> videre til næste ord i arrayet, og tjekker endnu engang osv...
>
> Noget i denne retning må kunne bruges...

for j=i+1 to ubound(arr)
Hvis arr[3] <> arr[6] så er arr[6] <> arr[3]

Leif

Fra : Martin Yousif

Dato : 22-01-07 09:59

Tak til både Leif og Martin for de hurtige svar.
Løsningen virker fint...

Hilsen Martin

Fra : john wengel

Dato : 22-01-07 09:34

Martin Yousif wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> Hej med jer.
>
> Er der nogen der har en idé til hvordan jeg kan teste om samme
> ord fremgår mere end 1 gang i mit array???

Spejl arrayet mod sig selv ved hjælp af en nested for-next løkke.

dim s

for i =0 to ubound(array,2)

s=0

for j=0 to ubound(array,2)

if array(0,i)=array(0,j) then ' afhængig af hvor i array du har
ordene
s=s+1
end if

response.write "ens ord = "&s
response.write"<br>"
response.write array(0,i)
next

next

det giver selvølgelig mange ens svar.

Har du brug for en ægte optælling (f.ex. til en statistik)kan du
sætte de optalte ord ind i en database hvor du tager højde for at
de ikke findes i forvejen

mvh
jw

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-01-07 09:57

john wengel skrev:

> for i =0 to ubound(array,2)
>
> s=0
>
> for j=0 to ubound(array,2)
>
> if array(0,i)=array(0,j) then ' afhængig af hvor i array du har

Du sammenligner samtlige pladser med samtlige pladser - det giver
dels len(array) falske positive og dels en mængde overflødige
sammenligninger.

De falske positive kommer hver gang i er lig j - fx i allerførste
sammenligning:

   if array(0,0) = array(0,0)

De ekstra sammenligninger kommer fordi du overser at det er
underordnet hvilken rækkefølge man sammenligner to pladser i. Hvis
ordet på position 3 er det samme som ordet på position 17, er det
naturligvis også sandt at ordet på position 17 er det samme som
ordet på position 3.

En noget hurtigere algoritme (her med et endimensionelt array):

' Gennemløb hele arrayet i den yderste løkke
For i = 0 to Ubound(objArray)

   ' Gennemløb pladserne til højre for i i den indre løkke
   For j = (i + 1) to Ubound(objArray)
       If objArray(i) = objArray(j) Then
           counter = counter + 1
           description = description & "Ordet """ & _
               objArray(i) & """ fundet på indexNr " & _
               i & " og " & j & ".<br>"
       End If
   Next 'j
Next 'i

NB: Array er (også) en funktion i vbscript - man kan derfor ikke
anvende det som variabelnavn.
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : john wengel

Dato : 22-01-07 12:24

Jens GyldenkærneClausen wrote in
> [...]
>    Next 'j
> Next 'i
>

> NB: Array er (også) en funktion i vbscript - man kan derfor ikke

Indrømmer at din metode er pænere.(selvom det ikke passer mig)
Det var underforstået at brugeren selv skriver navnet på sit array
der hvor jeg skrev array.

Fra : john wengel

Dato : 22-01-07 16:45

> [...]
>
> ' Gennemløb hele arrayet i den yderste løkke
> For i = 0 to Ubound(objArray)
>
>    ' Gennemløb pladserne til højre for i i den indre løkke

Hvis Ubound(objArray) giver samme værdi i begge løkker vil man få et
problem med den inderste tæller, der så skal tælle baglæns på et
tidspunkt !!!! (når i antager værdien ubound(objarray)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-01-07 19:43

john wengel skrev:

> Hvis Ubound(objArray) giver samme værdi i begge løkker

Det skulle den gerne.

> vil man få et problem med den inderste tæller, der så skal tælle
> baglæns på et tidspunkt !

Nej - der er intet problem.

   For j = 2 to 1

- giver ikke nogen fejl, man kommer bare ikke ind i løkken (hvad
man heller ikke skal når man er nået til sidste element).

--
Jens Gyldenkærne Clausen
»Diplomatiet består netop i, at de gamle kommatister kan få lov til

Fra : Leif Neland

Dato : 22-01-07 23:31

john wengel wrote:

> Hvis Ubound(objArray) giver samme værdi i begge løkker vil man få et
> problem med den inderste tæller, der så skal tælle baglæns på et
> tidspunkt !!!! (når i antager værdien ubound(objarray)

Ok, så
' Gennemløb hele arrayet i den yderste løkke
For i = 0 to (Ubound(objArray) - 1)

Fra : john wengel

Dato : 23-01-07 10:19

Leif Neland wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:> >
> Ok, så
> ' Gennemløb hele arrayet i den yderste løkke
> For i = 0 to (Ubound(objArray) - 1)
>
> ' Gennemløb pladserne til højre for i i den indre løkke
> For j = (i + 1) to Ubound(objArray)
>
> Leif
>
> Ja, det ser ud til at virke efter hensigten !
Tak for svaret.

Jeg har brugt det første forslag jeg kom med, til at tælle hvor mange
poster
der er af hver slags i et 2 dimentionelt array (derfor startede tælleren
samme sted)

Anede ikke lige hvordan jeg ellers skulle gøre !

MVH
JOHN

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-01-07 09:35

Martin Yousif skrev:

> Er der nogen der har en idé til hvordan jeg kan teste om samme
> ord fremgår mere end 1 gang i mit array???

Hvad skal du bruge det til?

Det kan være at et dictionary-objekt er mere velegnet end dit array
- <http://www.w3schools.com/asp/asp_ref_dictionary.asp>