Hjælp til tilpasning af mailformular.
Fra : Ulrik Christensen

Dato : 15-01-07 14:34

Hej

Jeg har følgende ønsker til min formular:
Alle felter SKAL udfyldes
Afsender skal have en kopi tilsendt til den tilmeldte mailadr.

Jeg ved godt at det ikke er populært at poste en masse kode
herinde, men jeg mener det er den eneste måde i kan se min
sending.asp fil på.
Så her kommer den:

<%
set msg = Server.CreateOBject( "JMail.Message" )
msg.Logging = true
msg.silent = true
msg.ContentType = "text/html"
msg.From = Request.Form("Email")
msg.FromName = Request.Form("Navn")
msg.AddRecipient "xxxx@xxxx", "modtager navn"
msg.Subject = "Tilmelding til indkøbsforening"
msg.Body = "Kontaktoplysninger:" & "<br>Dit Stoker Pro Forum
brugernavn: " & Request.Form("Brugernavn") & "<br>Navn: " &
Request.Form("Navn") & "<br>Vejnavn og nr: " &
Request.Form("Vejnavn og nummer") & "<br>Postnr og by: " &
Request.Form("Postnummer og by") & "<br>Tlf: " &
Request.Form("Tlf") & "<br>Email: " & Request.Form("Email") &
"<br>Hvor mange ton kan du aftage: " & Request.Form("Mængde") &
"<br>Besked: " & Request.Form("Besked")
if not msg.Send("localhost" ) then
Response.write "<pre>" & msg.log & "</pre>"
else
Response.write "Tak for din tilmelding, " & Request.Form("Navn")
& ".<p>Vi vender tilbage snarest muligt.</p>"
end if
Set msg = Nothing
%>

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-01-07 14:56

Ulrik Christensen skrev:

> Jeg har følgende ønsker til min formular:

Vil du have nogen til at lave formularen? I så fald skal du nok
over i stillingsgruppen - dk.opslag.stillinger.

Hvis du vil have hjælp til selv at lave den, er det en god ide at
fortælle både hvad man gerne vil have (som du har gjort) *og* på
hvilken måde det man allerede har lavet adskiller sig fra det
ønskede.

Du kan dog få et par meget generelle kommentarer til dine krav.

> Alle felter SKAL udfyldes

Én nem måde at gøre det på er ved at lægge formværdierne over i
variable og så tjekke om de er tomme. For et enkelt felt kan det se
sådan ud:

Dim strMail, strErr
strMail = Request.Form("mail")
If strMail = "" Then
   strErr = "Udfyld mailadressen<br>"
End If

Inden man udfører formhandlingen (her ved at afsende mailen),
tjekker man om strErr er tom - hvis den ikke er det, udskrives den
som fejlmeddelelse. Den kan ret enkelt udbygges med flere felter.

> Afsender skal have en kopi tilsendt til den tilmeldte mailadr.

Tilføj endnu en linje med msg.Addrecipient. Det kan evt. gøres som
cc - tjek dokumentationen til Jmail for at se hvilken metode der så
skal benyttes.

> Jeg ved godt at det ikke er populært at poste en masse kode
> herinde, men jeg mener det er den eneste måde i kan se min
> sending.asp fil på.

Nu var det en forholdsvis lille kodemængde du sendte, og der var
ikke meget der ikke havde relevans i forhold til spørgsmålet - så
det er sådan set o.k. Det der er slemt er når folk poster en fuld
asp-side, inkl. mængder af html/css/javascript der ikke har
relevans for spørgsmålet - eller når de poster en kæmpe asp-fil med
en kommentar om at der nok er en fejl et sted i den.

Hvis man vil lægge større kodemængder op, kan det gøres ved at lave
en tekstudgave af asp-filen og lægge den på dit eget site, eller
man kan benytte et site som <http://pastebin.com/>.
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ulrik Christensen

Dato : 16-01-07 20:26

> Tilføj endnu en linje med msg.Addrecipient. Det kan evt. gøres som
> cc - tjek dokumentationen til Jmail for at se hvilken metode der

> skal benyttes.

Den her har jeg lidt svært ved at finde ud af.
Der er installeret Jmail på serveren - der står Jmail(standard)
Jeg har været ved at kigge i dokumentationen, men kan ikke finde ud
af hvad pokker der skal stå efter:
msg.AddRecipientBCC
Jeg har forsøgt med denne som jo er brugerens mailadr:
Request.Form("Email")

Jeg har også været igennem en del eksempler, uden at få det til at
virke.

Er der nogen der har en idé om hvad den linie, som bestemmer at
afsender får en kopi, skal indeholde?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-01-07 23:24

Ulrik Christensen skrev:

> [...]
> Jmail(standard) Jeg har været ved at kigge i dokumentationen,
> men kan ikke finde ud af hvad pokker der skal stå efter:

Hm - hvor har du kigget?

<http://www.google.dk/search?q=jmail+AddRecipientBCC&btnI=Jeg+føler+mig+heldig>

> Jeg har forsøgt med denne som jo er brugerens mailadr:
> Request.Form("Email")

Det ser også helt rigtigt ud. Hvad skete der da du prøvede?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ulrik Christensen

Dato : 17-01-07 16:43

> Hm - hvor har du kigget?
>
> <http://www.google.dk/search?q=jmail+AddRecipientBCC&btnI=Jeg+føler+mig+heldig>

Jeg har da kigget flere eksempler igennem, hvilket også ledte mig på sporet af:
Request.Form("Email")
Med det virkede ikke på det tidspunkt jeg testede.

> Det ser også helt rigtigt ud. Hvad skete der da du prøvede?

Ja hvad skete der. Nu ville jeg jo lige prøve igen så jeg kunne kopiere fejlkoden
herind.
Men denne gang gik den sq igennem
Jeg ved ikke hvorfor den ikke virkede før, men alligevel virker nu.
Min webhost har måske kigget i en fejllog og rettet noget på serveren.

Tak for hentydningerne indtil videre. Nu må jeg igang med de tvungne felter.