Dropdown menu virker ikke i Firefox
Fra : Ulrik

Dato : 03-02-07 15:17

Hejsa.
Jeg vil lige starte med at sige at jeg er helt ny på siden og at
dette her er mit første indlæg.

Jeg sidder og arbejder med en hjemmeside, hvor der skal være en
dropdown menu. Menuen er lavet og virker skam fint nok, lige ind
til jeg vil teste siden i Firefox, der virker menuen slet ikke.
Når man klikker på en af de menu punkter der er, skal der komme
en dropdown menu frem, men det gør der ikke i Firefox. Den virker
fint i IE.

Jeg søger derfor hjælp til at løse problemet, jeg har forsøgt at
finde noget på google.dk uden held, mit begrænset niveau i
engelsk gør også at jeg ikke kan læse mig igennem en masse på
engelsk.

I kan se min dropdown menu her:
http://ulrik.wi10.ots.dk/dropdownmenu.htm

Håber i kan hjælpe mig med at løse problemet. Send gerne hele
kildekoden til menuen hvor den virker, vis i får den til det :)

På forhånd tak.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Allan Vebel

Dato : 03-02-07 15:48

Ulrik skrev:

> mit begrænset niveau i engelsk gør også at jeg ikke
> kan læse mig igennem en masse på engelsk.

Se http://hintzmann.dk/articles/mhalist/ - her står det på
dansk.

Det er den på http://hintzmann.dk/demos/mhalist/example2.html
du skal bruge.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Ulrik

Dato : 05-02-07 10:55

Allan Vebel wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> Allan Vebel
> http://html-faq.dk
>
> Mange tak for dit svar, desværre kan jeg ikke få den til at
virke, den vil ikke lave den som dropdown

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-02-07 23:41

Ulrik wrote:

> I kan se min dropdown menu her:
> http://ulrik.wi10.ots.dk/dropdownmenu.htm

Prøv til en begyndelse at lægge din menu ind i en komplet html-side og lad
denne side være lavet sådan, at alle browsere overholder html-standarden. Så
har de forskellige ensartede muligheder for at vise din menu.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Ulrik

Dato : 05-02-07 09:59

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> http://html-faq.dk
>
> Menuen ligger allerede i et design, som virker fint i alle browser, det er
bare menuen som ikke virker. :)

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 05-02-07 11:44

Ulrik skrev:

> bare menuen som ikke virker. :)

Man kan aldrig vide, hvor årsagen til en fejl
ligger - det kan sagtens være en eller anden
konstruktionsfejl på en side, som ikke har noget
med menuen at gøre.

For eksempel er siden med kun din menu i quirks
modus? Er den egentlige side også det?

Du gør det simpelthen sværere for andre at
hjælpe dig ved ikke at have et link til
/hele/ siden.

Når det er sagt er der en særdeles god grund til
at din menu ikke virker i Firefox. Du udelukker
med testen
if(!document.all)
return
alle browsere, hvis BOM ikke omfatter all-begrebet,
som en en Microsoft opfindelse.
Det er derfor sædvane at teste for W3C DOM compliance
med
if (!document.getElementById)
return

I øvrigt er din menukonstruktion på
HTML-siden gammeldags og unødig kompliceret.
I dag indser vi, at en menu er en liste
af links og anvender liste-markørerne til
menuer. HTML-elementer inklusive links forma-
teres i et eksternt stylesheet og ikke inline i
tabelceller og andet unødvendig kode.

Se for eksempel mine artikler om dette emne:
http://www.webdesign101.dk/www/cssmenu/

Jørgen Farum Jensen
Håndbog i websidekonstruktion:
http://webdesign101.dk/wwwbog/udgave2/
..

Fra : Dennis Munding

Dato : 05-02-07 14:27

Hej Ulrik!
"Ulrik" <ulriktdc@msn.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Håber i kan hjælpe mig med at løse problemet. Send gerne hele
> kildekoden til menuen hvor den virker, vis i får den til det :)

Hvis det er meningen, at din dropdown-menu skal være på denne side:
http://ulrik.wi10.ots.dk/, så vil jeg anbefale dig at validere din kode. Det
kan du gøre her: http://validator.w3.org/

Valid kode og (som andre også nævner) et link til den oprindelige
problem-side er guld værd - for dig. For det gør det meget nemmere for andre
at hjælpe dig - hjælp til selv-hjælp.

Og så en lille sidebemærkning:
Hvis det er OTS, du er ved at blive uddannet på, så håber jeg da, at de er
lidt mere strikse over for eleverne hvad validering angår, end de har været
over for deres egen side...

Du må gerne sige, at det er mig, der har sagt det - og jeg er overbevist om,
at der er mange flere her i nyhedsgrupperne, som er enige med mig...

Dennis Munding
http://tolkecentret.dk/ - Tolkning, oversættelse, rådgivning og kurser!
http://pe-vagtservice.dk/ -Et sikkert valg til at passe på dine værdier!
http://munding-webdesign.dk/ -Vi ses! - ganske enkelt...

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-02-07 00:45

Dennis Munding wrote:

> Og så en lille sidebemærkning:
> Hvis det er OTS, du er ved at blive uddannet på, så håber jeg da, at
> de er lidt mere strikse over for eleverne hvad validering angår, end
> de har været over for deres egen side...

Lærerne på de tekniske skoler lærte html en gang i forrige årtusinde - og er
ikke kommet længere sidenhen.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk