VIS KUN DOMÆNENAVN???
Fra : Birthe Thomassen

Dato : 31-01-07 15:55

Hej.
Jeg har været igang med at lave en hjemme i Dreamweaver og jeg
ville høre om der er nogen der ved hvordan man skjuler html-filen
i adressefeltet, så der altid kun står (Kun domæne-navnet) :

ex:
http://www.domænenavn.dk

istedet for:
http://www.domænenavn.dk/filnavn.html

link:
http://www.bavt.dk

MVH Birthe

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Pistolprinsen

Dato : 31-01-07 15:59

> [...]
> ville høre om der er nogen der ved hvordan man skjuler html-filen
> i adressefeltet, så der altid kun står (Kun domæne-navnet) :

Hva' skulle ideen med det være???

Det er jo det, der er hele fordelen ved Internettet: At man altid ved, hvor
man er, hvad man ser på, og kan henvise...

Du ødelægger jo hele grundideen med Internettet!

Pistolprinsen

Fra : Birthe Thomassen

Dato : 31-01-07 18:37

> [...]
> man er, hvad man ser på, og kan henvise...
>
> Du ødelægger jo hele grundideen med Internettet!

Ideen med det er at brugeren skal igennem hovedsiden først, for at komme
videre.
Brugerne havde en tendens til at gå direkte til f.eks. gæstebogen og derved gik
de glip af nyhederne på forsiden.
Da siden er lille og overskuelig vil det ikke have en konsekvens for brugerne.

Er det muligt?
På forhånd tak.

Fra : Erik Nielsen

Dato : 31-01-07 21:18

"Birthe Thomassen" <t_birthe@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
derved gik
> de glip af nyhederne på forsiden.
> Da siden er lille og overskuelig vil det ikke have en konsekvens for

Hvis du har et link til forsiden på alle dine sider,
kan brugeren selv bestemme om han/hun gider se den.
Sådan en hedder typisk home eller forside.

Det gider de hvis de synes at de andre sider er interessante.
Jeg bliver dødirriteret hvis jeg kender et sted på en hjemmeside
jeg gerne vil se igen, og jeg så bliver gelejdet hen til en forside.
Den har jeg jo nok set hvis jeg synes siden er interessant.
Jeg er ikke særlig nervøs for at gå glip af noget.

--
Venligst Erik N.

Fra : Birthe Thomassen

Dato : 31-01-07 21:34

> [...]
> Den har jeg jo nok set hvis jeg synes siden er interessant.
> Jeg er ikke særlig nervøs for at gå glip af noget.

ok... har noget at tænke over :)

Fra : Jørn Andersen

Dato : 01-02-07 03:06

On 31 Jan 2007 17:36:50 GMT, Birthe Thomassen <t_birthe@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>videre.
>Brugerne havde en tendens til at gå direkte til f.eks. gæstebogen og derved gik

Jeg tror du vil få mere ud af at lave en "teaser" (appetit-vækker) på
gæstebogssiden (eller andre mere populære sider) til noget af det, du
gerne vil have folk til at se.

På Internet er det ofetst bedre *positivt* at tiltrække folk til de
ting, man gerne vil have dem til at se, frem for at *negativt* at gøre
det besværligt at komme derhen, hvor de gerne vil.

Hvis jeg fx gerne vil til:
<url: http://www.berlingske.dk/sudoku>
- så får berlingske.dk ikke noget ud af at tvinge mig til at gå gennem
forsiden, for så vil jeg bare finde et andet sted at spille Sudoku.

Derfor har de i stedet placeret links til "Seneste nyheder" klos op ad
Sudoku-spillet. Og - surprise - hvis de ser interessante ud, så kigger
jeg da på dem.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Allan Vebel

Dato : 01-02-07 03:53

Jørn Andersen skrev:

> Jeg tror du vil få mere ud af at lave en "teaser"
> (appetit-vækker) på gæstebogssiden (eller andre mere
> populære sider) til noget af det, du gerne vil have folk til
> at se.

Jeg tror også på at det ville være en bedre løsning, man
kommer aldrig ret langt ved at tvinge folk til noget, som
Birthe er inde på - det giver som regel det modsatte
resultat, slet ingen besøgende - og det tror jeg ikke at
hun er interesseret i.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 03-02-07 13:23

> [...]
> derved gik de glip af nyhederne på forsiden.
> Da siden er lille og overskuelig vil det ikke have en konsekvens for

Nu er der endnu ikke så meget information på siden. Eller der er i hvert
fald nogle underider, der mangler information. Jeg synes heller ikke, der
står så meget i gæstebogen.

Men hvis det er den vej brugerne går, så kunne du jo lave den lidt frække,
at når de trykker send i gæstebogen, så bliver de sendt til forsiden.

Mark

http://mark.gazel.dk/
http://wordpress.dk - til glæde for danske WordPress-brugere

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-02-07 23:35

Mark Thomas Gazel wrote:

> Men hvis det er den vej brugerne går, så kunne du jo lave den lidt
> frække, at når de trykker send i gæstebogen, så bliver de sendt til
> forsiden.

Hvorfor fratage dem, der sender noget til gæstebogen, den glæde at se deres
indlæg optaget? Den normale praksis er at vende tilbage til gæstebogen efter
"Send".

Jeg bifalder det forslag, der har været om at lægge en appetitvækker på
gæstebogsiden med link til forsiden. Så har brugeren et reelt valg.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Holst

Dato : 31-01-07 16:13

Birthe Thomassen wrote:

> Jeg har været igang med at lave en hjemme i Dreamweaver og jeg
> ville høre om der er nogen der ved hvordan man skjuler html-filen
> i adressefeltet, så der altid kun står (Kun domæne-navnet) :

Eneste mulighed er et søle det hele ind i nogle rammer, men det er en
skidt måde at gøre det på. Rammer er sjældent et fornuftigt valg.

Men hvad skulle dog også være hensigten med det? Sådant er kun til
irritation for brugerne.

Fra : Birthe Thomassen

Dato : 31-01-07 18:40

> Men hvad skulle dog også være hensigten med det? Sådant er kun til
> irritation for brugerne.

Hej
tak for dit svar.

[...]

Jeg var stort set bare nysgerrig efter om det kan lade sig gøre. Det er
ikke et stort 'must', kunne bare være en nyttig ting :)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-01-07 18:58

Birthe Thomassen skrev:

> Ideen med det er at brugeren skal igennem hovedsiden først, for at komme
> videre.

Det kan man godt tvinge dem til - men at tvinge brugere til noget
er en rimeligt sikker måde at få dem skræmt fra at komme igen på.
Det er irriterende at blive tvunget til noget man ikke gider.

> Brugerne havde en tendens til at gå direkte til f.eks. gæstebogen og
> derved gik de glip af nyhederne på forsiden.

.... og derved sprang de forbi noget der var dem ligegyldigt og
gik direkte til det der interesserede dem.

> Jeg var stort set bare nysgerrig efter om det kan lade sig gøre. Det er
> ikke et stort 'must', kunne bare være en nyttig ting :)

PHP er et programmeringssprog der kan generere hjemmesider. Ved
hjælp af det kan man sikre at besøgende ikke kan komme til
undersider uden først at besøge hovedsiden.

--
Bertel

Fra : Birthe Thomassen

Dato : 31-01-07 21:30

> PHP er et programmeringssprog der kan generere hjemmesider. Ved
> hjælp af det kan man sikre at besøgende ikke kan komme til
> undersider uden først at besøge hovedsiden.

ok.. tak :)

Fra : Kim

Dato : 29-01-07 16:47

On 31 Jan 2007 14:55:23 GMT, Birthe Thomassen <t_birthe@hotmail.com>
wrote:

>Jeg har været igang med at lave en hjemme i Dreamweaver og jeg
>ville høre om der er nogen der ved hvordan man skjuler html-filen
>i adressefeltet, så der altid kun står (Kun domæne-navnet) :

Du behøver ikke at råbe.
Læs gerne : http://www.usenet.dk/netikette/larm.html

fut : dk.admin.netikette
--
Kim

Fra : Birthe Thomassen

Dato : 31-01-07 18:30

> Du behøver ikke at råbe.
> Læs gerne : http://www.usenet.dk/netikette/larm.html
>
> fut : dk.admin.netikette
> --
> Kim

..ok... vidste ikke at der var regler om det :(

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-02-07 14:04

Birthe Thomassen skrev:

> .ok... vidste ikke at der var regler om det :(

Hm - har du bemærket den store gule boks med teksten "Læs dette før
du poster dit indlæg!" der står øverst på den side du sender fra?

Se også <http://www.html.dk/nyhedsgrupper/usenet.asp> (Gælder der
nogle regler for nyhedsgrupperne?)
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Brian Joergensen

Dato : 31-01-07 18:46

Birthe Thomassen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> ville høre om der er nogen der ved hvordan man skjuler html-filen
> i adressefeltet, så der altid kun står (Kun domæne-navnet) :

Nå, men det er ellers et meget cool site!

Det kan lade sig gøre med de såkaldte frames men er en dum måde at
gøre det på, for søgemaskiner kan ikke "se" sider som vises gennem
en HTML-frame. Det kan lade sig gøre men kræver nogle finurligheder.

Jeg mener du kan gøre det ved hjælp af .htaccess-filen men så skal
du være på en Apache HTTP server.

mvh.
Brian

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 31-01-07 20:43

Brian Joergensen wrote:

> for søgemaskiner kan ikke "se" sider som vises gennem
> en HTML-frame.

Jo, da. Søgemaskinerne følger de links, der med html er lavet på siden. De
bekymrer sig ikke om småting som f.eks. frames eller target. Det er netop en
af grundene til at frames er en skidt ide: Sider findes og vises derefter
oftest ude af det frameset, de var beregnet til at skulle vises i - og
dermed uden den menu, der skulle muliggøre at komme videre:

http://html-faq.dk/2009.asp

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Birthe Thomassen

Dato : 31-01-07 21:29

> Nå, men det er ellers et meget cool site!

Tak for det :)

> [...]
> en HTML-frame. Det kan lade sig gøre men kræver nogle finurligheder.
>
> Jeg mener du kan gøre det ved hjælp af .htaccess-filen men så skal

Tak for svaret Brian. Det lyder lidt inviklet. Jeg er ret ny i alt det
her, så jeg har meget at lære endnu. Jeg tror jeg dropper tanken, ville
gerne hvis det var lidt mere simpelt.

Men tusind tak :)