Horisontal menu i CMS Made Simple
Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 31-01-07 02:39

Hej gruppe!

Jeg er ny inden for CMS og kunner bruge lidt konstruktivt input til
følgende problem: På min "legeplads" www.puredesign.dk/amulet2 har jeg
forsøgt at konvertere en HTML-skabelon til CMS Made simple. Det går
ok, på nær at få sat den rigtige menu ind. CMSMS' horisontale CSS
drop-down menu ville være glimrende, men trods adskellige forsøg ender
jeg med den "traditionelle" vertikale bullet-menu.
Min mistanke er, at jeg ikke håndterer mine DIV's korrekt, men jeg er
løbet tør for idéer.
For god ordens skyld skal det nævnet at jeg har forsøgt med flere af
de glimrende CSS-menuer der ofte refereres til her i gruppen, men
stadig uden held.

Mit nuværende CSS ser sådan ud:

body   { font-family: "Verdana"; background-color: #989898;
}
p {
   font-family: "Verdana";
   font-size: 10pt;
   color: #000000;
}
html,body {
   margin: 0;
   padding: 0;
}
table {
   width: 100%;
   height: 100%;
}
td {
   vertical-align: middle;
   text-align: center;
}

div {
   border: 0px solid #000000;
}

div.container {
   position: relative;
   text-align: left;
   margin-left: auto;
   margin-right: auto;
   width: 820px;
   height: 530px;
   border: 3px solid #000000;
   background-color: #cccccc;
}

div.top {
   position: absolute;
   top: 0px;
   left: 0px;
   width: 100%;
   height: 120px;
   background-image: url(sitegrafics/ekstern.png);

}

div.menu {
   position: absolute;
   top: 130px;
   left: 10px;
   width: 95%;
   height: 40px;
   background-color: #cccccc;
}

div.content {
   position: absolute;
   top: 190px;
   left: 10px;
   width: 95%;
   height: 320px;
   background-color: #cccccc;
   overflow: auto;

(Jeg har udeladt definitioner af tekst og standard-links)

Kan nogen mon hjælpe?

På forhånd tak!

Thomas

Fra : Jørn Andersen

Dato : 31-01-07 02:53

On Wed, 31 Jan 2007 02:39:15 +0100, Thomas Rasmussen <thomz@mknet.dk>
wrote:

> [...]
>drop-down menu ville være glimrende, men trods adskellige forsøg ender
>jeg med den "traditionelle" vertikale bullet-menu.

Jeg kan ikke se nogen menu på den side - ?

<snip>
>Mit nuværende CSS ser sådan ud:

Det er langt bedre med et link end en lang kode-listning.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 31-01-07 11:50

Thomas Rasmussen wrote:

> Det går
> ok, på nær at få sat den rigtige menu ind.

Hvis jeg tilføjer dette til din css:

#menu ul li {
display: inline;
list-style-type: none;
}

.... bliver din menus hovedpunkter vist pænt på en linje og uden
listepunkterne. Men du mangler noget css og sikkert også javascript til at
pakke undermenuerne sammen, indtil der peges på et hovedmenupunkt.

Der er også problem med, at undermenuerne forsvinder ind bag sidens indhold.
Det må kunne klares ved at tildele noget z-index, når undermenuernes
placering defineres med position:absolute;

> Mit nuværende CSS ser sådan ud:
>
> [klip css-kode]

Det er helt overflødigt at bringe den kode her, når du har givet os et link
til din side. Det er ikke noget problem at finde css derfra.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 31-01-07 11:58

Thomas Rasmussen skrev:
> [...]
> For god ordens skyld skal det nævnet at jeg har forsøgt med flere af
> de glimrende CSS-menuer der ofte refereres til her i gruppen, men

CMS'er kan sikkert været meget gode, men det
er jo ikke HTML-editorer.
Før du kan få noget ud af det er du nødt til at
lære noget grundlæggende om websidekonstruktion.
!!! REKLAME !!! Læs min nedennævnte bog !!!REKLAME SLUT!!!

Det, der er galt her er, at din menu dels står
inde i en uafsluttet div, og dels overhovedet
ikke er formateret.
Som absolut minimum skal du have
div.menu li {display:inline}
div.menu li ul {display:none;}
div.menu li a {
display:block
}

Jørgen Farum Jensen
Håndbog i websidekonstruktion:
http://webdesign101.dk/wwwbog/udgave2/
..

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 31-01-07 14:53

Hej Alle!

Tak for de venlige svar og tips. Jeg vil straks kaste mig over
arbejdet!

Mange hilsener

Thomas