Et lille CSS problem
Fra : Ukendt

Dato : 26-01-07 22:41

Hej NG,

Jeg har et lille problem som I nok kan hjælpe mig med.

Jeg har defineret et område på skærmen som jeg vil arbejde i.
Højden i dette område er sat til 100% for at få det til at fylde hele højden
uanset skærmstørrelse.

Inde i dette område har jeg defineret et andet område som skal gå fra top:
20px til bottom:20px uanset skærmstørrelse.

Jeg kan få det til at virke i FF men ikke i IE.
Hvad gør jeg forkert ?
(Se nedenstående eksempel eller http://www.neuhafen.dk/test)

#Outer{
position: relative;
top: 0px;
left: 50%;
margin-left: -400px;
width: 800px;
height: 100%;
border: 1px solid Gray;
}

#Inner{
position: absolute;
top: 50px;
left: 25px;
width: 150px;
bottom: 50px;
border: 1px solid green;
}

Håber at I kan hjælpe !
Neuhafen

Fra : Dennis Munding

Dato : 26-01-07 23:54

Hej Neuhafen!
<Neuhafen sNaBeL-A Neuhafen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 20px til bottom:20px uanset skærmstørrelse.
>
> Jeg kan få det til at virke i FF men ikke i IE.

[SNIP - kode]

Umiddelbart kan jeg ikke hjælpe dig, men jeg kan (tror jeg nok) komme med
lidt positivt respons: Det virker også i IE7.0!

Men pas på med negative marginer - noget af teksten forsvinder ved
800*600px! Og der er trods alt en del, som stadig bruger den
skærmstørrelse - undertegnede indbefattet.

Dennis Munding
http://tolkecentret.dk/ - Tolkning, oversættelse, rådgivning og kurser!
http://pe-vagtservice.dk/ -Et sikkert valg til at passe på dine værdier!
http://munding-webdesign.dk/ -Vi ses! - ganske enkelt...

Fra : Allan Vebel

Dato : 27-01-07 00:02

Dennis Munding skrev:

> Men pas på med negative marginer - noget af teksten
> forsvinder ved 800*600px!

Så var det her du skulle komme med et link til

http://html-faq.dk/2007.asp

> Og der er trods alt en del, som stadig bruger den
> skærmstørrelse - undertegnede indbefattet.

Enig!

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Dennis Munding

Dato : 27-01-07 00:26

Hej Allan!
"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i en meddelelse

> Så var det her du skulle komme med et link til
>
> http://html-faq.dk/2007.asp

Jeg er ikke så kvik sent om aftenen...

> Enig!

Tak!

Fra : Allan Vebel

Dato : 27-01-07 00:40

Dennis Munding skrev:

> Jeg er ikke så kvik sent om aftenen...

Det bliver du efterhånden.

Jeg har samlet en omfattende liste af links, kategoriseret
efter emne - det er en god ting til at underbygge et svar.

> Tak!

Jamen, vi er da enige om det meste, selv om du på et
tidspunkt skældte mig huden fuld - jeg husker ikke hvad
det var, jeg husker bare at du var meget gal.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Dennis Munding

Dato : 27-01-07 11:55

Hej Allan!
> Det bliver du efterhånden.

Nej - er ved at blive gammel - og så har jeg en datter på 1½ år, som ikke
har det så godt for tiden (hun har fået lagt dræn ind 2 gange på 4 mdr.), så
nattero er der ikke meget af...

> Jeg har samlet en omfattende liste af links, kategoriseret
> efter emne - det er en god ting til at underbygge et svar.

Jeg har også mange links - dog mest til eget brug, og jeg har desværre ikke
givet mig tid til at kategorisere dem ordenligt, hvilket så gør det lidt
mere besværligt at finde de rigtige links, når man som her har brug for
dem - jeg må igang med oprydningen!

> Jamen, vi er da enige om det meste, selv om du på et
> tidspunkt skældte mig huden fuld - jeg husker ikke hvad
> det var, jeg husker bare at du var meget gal.

Det har jeg også fornemmelsen af, at vi er...
Kan heller ikke huske grunden til mit vredesudbrud - må have haft min
"periode" (hvad det så indebærer for en mand...?).
Som regel skal man blot lade det fise ind ad det ene øre og ud ad det andet,
når jeg har det sådan - der er sjældent noget ondt ment i det, da jeg (synes
jeg selv) er meget tolerant.
Og så hader jeg stridigheder!
Det sker sjældent, at jeg for alvor bliver vred - og hvis det havde været
tilfældet, ville du højst sandsynligvis ikke være i tvivl om det - så ville
jeg nemlig ikke have svaret dig, men istedet sat dig på min
ignorerings-liste...

Men uanset hvad, så er alt glemt og forladt fra min side - håber så at det
også forholder sig sådan for dig...

Fra : Allan Vebel

Dato : 28-01-07 00:49

Dennis Munding skrev:

> Jeg har også mange links - dog mest til eget brug,
> og jeg har desværre ikke givet mig tid til at
> kategorisere dem ordenligt

Det er ellers en rigtig god ide at bruge lidt tid på, så
sparer du den tid i den anden ende. En lokal side med
links er nok, her kan man beskrive præsis hvad det
drejer sig om, og den side ligger allerfærst i mit
backupsystem, som er min næste kæphest.

> Men uanset hvad, så er alt glemt og forladt fra min
> side - håber så at det også forholder sig sådan for dig...

Ja, vi er helt enige. Jeg fandt det indlæg hvor vi ikke var
enige, det var bare en lille misforståelse, det lader vi
ligge.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-07 00:26

"Dennis Munding" <mail@invalid.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Umiddelbart kan jeg ikke hjælpe dig, men jeg kan (tror jeg nok) komme med
> lidt positivt respons: Det virker også i IE7.0!

Jeg benytter sev IE7, og der virker det ikke.... Hummm...

> Men pas på med negative marginer - noget af teksten forsvinder ved
> 800*600px! Og der er trods alt en del, som stadig bruger den
> skærmstørrelse - undertegnede indbefattet.

Det er kun et eksempel for at vise hvad jeg mener !

Tak for svaret !
Neuhafen

Fra : Rune Jensen

Dato : 27-01-07 02:49

Neuhafen wrote in message...

> Jeg har et lille problem som I nok kan hjælpe mig med.

Ikke umiddelbart. For mig at se, så forsøger du i IE at få fuld højde på
en DIV, hvilket ikke er muligt sådan lige. Det er et gammelkendt
problem, og også derfor man snyder lidt, når man laver den slags, til
eksempel sætter baggrunden lig menufarven.

Måske du kan hente inspiration her. Advarer bare om, at denne slags
design alt andet lige har den risiko, at indhold forsvinder ved træk i
vinduet. Men det er der jo også andre, som har sagt.

http://www.cssplay.co.uk/

http://www.cssplay.co.uk/layouts/body5.html

MVH
Rune Jensen

--
referencer:
www.discolight.dk diskoteksudstyr udlejning (under fejlretning)

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 27-01-07 14:07

> [...]
> 20px til bottom:20px uanset skærmstørrelse.
>
> Jeg kan få det til at virke i FF men ikke i IE.

<SNIP-SNIP>

I anden anledning lavede jeg for nogle dage
siden et skitsemæssig layout, der blandt andre
betingelser skulle opfylde det, at indholdets
kant stedse skulle være orienteret i forhold
til browservinduets kanter.

Et stylesheet for en boks, der opfylder dette
krav ser således ud:
body {
position:absolute;
left:5%;
right:5%;
bottom:5%;
top:5%;}

denne løsning er regulær og ligetil (bortset
fra de problemer, du kan få med overflow).
Skade kun at den ikke virker i IE<7, medmindre
man altså bruger et trick som det, Erik forklarer
på sin hjemmeside, /eller/ den løsning, jeg foretrækker,
som er Dean Edwards IE7 JavaScript Patch, der bl.a.
sætter IE6 og IE5 i stand til at beregne bredde
og højde af en css-boks på grundlag af oplysninger
om boksens afstand fra browservinduets fire kanter.

Se kildekoden til min eksempelside
http://www.webdesign101.dk/csslayout/ex/bokslayout.html

Der skal som antydet nok arbejdes en del med det,
når man begynder at putte indhold i kasserne, men
det er da et udgangspunkt.

Jørgen Farum Jensen
Håndbog i websidekonstruktion:
http://webdesign101.dk/wwwbog/udgave2/