Forskellige skrifttyper fylder forskelligt
Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 24-01-07 17:35

Lidt for sjov har jeg lavet en testside, hvis
formål er at vise, hvor stor forskel der er
på visningen af et dusin almindeligt anvendte
skrifttyper:

http://www.webdesign101.dk/design/eksempler/eksempel_13.php

Testsiden afslører en sjov pudsighed: IE og Firefox
er vældig gode til at finde substitutter for skrifter,
der ikke findes på min computer, for så vidt angår
sans-serif skrifter, men kan overhovedet ikke finde
nogen substitut for serif skrifter som New York eller
Lucida.

Jørgen Farum Jensen
Håndbog i websidekonstruktion:
http://webdesign101.dk/wwwbog/udgave2/
..

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-01-07 02:07

Jørgen Farum Jensen wrote:

> men kan overhovedet ikke finde
> nogen substitut for serif skrifter som New York eller
> Lucida.

Jeg oplever, at de to fonte (og Souvenir Light BT) bliver erstattet af en
monospace-font, sikkert Courier eller Courier New.

I Opera ses det også ved Times og Helvetica

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-01-07 11:35

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Lidt for sjov har jeg lavet en testside, hvis
> formål er at vise, hvor stor forskel der er
> på visningen af et dusin almindeligt anvendte
> [...]

Fin side. Et lille forslag - sæt javascriptfunktionen der skifter
skrifttypen til også at opdatere teksten så man kan se hvilken
skrift der aktuelt er kaldt. Den helt lækre model ville være hvis
boksen både viste den font der er sat med css-koden og den font der
rent faktisk bliver vist - men det er jeg ikke sikker på at man kan
lave som en generel løsning.
Regnede egentlig med at man kunne bruge getComputedStyle i Firefox,
men den returnerer bare den aktive font-family-definition - her det
samme som hvis man tjekker direkte på .style.

I IE kan man med javascript tjekke hvilke fonte der er til rådighed
(se <http://gemal.dk/browserspy/fonts.html>) - ud fra den liste kan
man formentlig teste sig frem til hvilken font der bliver vist,
selv om det ikke kan aflæses direkte. Den java-baserede font-test
der virker i Opera og Firefox, er ikke til megen hjælp her.
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen