Skrifttyper
Fra : Marco Rasmussen

Dato : 22-01-07 18:41

Hej!

Jeg har hørt fra en ven, at der findes et stykke HTML kode, som gør det
muligt at "prioritere" skrifttyper alt efter om de findes på computeren, som
hjemmesiden bliver vist på.
Altså: Hvis ikke skrifttype A findes på computeren, så benyt skrittype B i
stedet.
Ham jeg kender har desværre glemt koden, så er der nogen her, der kender en
sådan kode?

Mange hilsner

Marco Rasmussen

Fra : Holst

Dato : 22-01-07 18:59

Marco Rasmussen wrote:

> [...]
> stedet.
> Ham jeg kender har desværre glemt koden, så er der nogen her, der kender en

Det er da vist bare <font face="skriftype A, skrifttype B">

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 22-01-07 20:00

Holst skrev:

> Det er da vist bare <font face="skriftype A, skrifttype B">

Ja, i 90'erne. font-markøren er under
afvikling og har været det i 10 år.

Som Bertel skriver, skal du nu lave
en stylesheet formdeklaration for
det eller de elemnter, som du ønsker
skal have denne eller hin skrift:

p {
font-family:georgia, arial, sans-serif;
}

Ovenstende vil medføre, at alle tekstafsnit
skrives med georgia, hvis den findes på
brugerens computer, hvis ikke bruges arial,
og hvis den heller ikke findes, bruges
en sans-serif skrift, for eksempel helvetica
på en Mac Computer.

Du kan læse mere om skriftvalg på
websiden:
http://www.webdesign101.dk/fonts/

Jørgen Farum Jensen
Håndbog i websidekonstruktion:
http://webdesign101.dk/wwwbog/udgave2/
..

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-01-07 19:05

Marco Rasmussen skrev:

> Jeg har hørt fra en ven, at der findes et stykke HTML kode, som gør det
> muligt at "prioritere" skrifttyper alt efter om de findes på computeren, som
> hjemmesiden bliver vist på.

Det er ikke HTML, det er CSS (men kan godt skrives i HTML-filen).

Jeg har brugt følgende erklæring i en CSS-fil:

body {
   color: #000;
   background: #ffe;
   font-family: "Times New Roman", Times, serif;
}

Den laver sort skrift på lysegul baggrund, og så prøver den om
brugeren har en skrifttype der hedder "Times New Roman"; hvis
ikke, så prøver den med "Times", og hvis det kikser, beder den
browseren om at vælge en serif-skrift selv.

> Altså: Hvis ikke skrifttype A findes på computeren, så benyt skrittype B i
> stedet.

Nemlig.

Du kan enten skrive koden i en separat CSS-fil (og du kan lige så
godt lære CSS med det samme:; det er ren magi), eller også kan
du indsætte den i headersektionen i en HTML-fil sådan her:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC '-//W3C//DTD HTML 4.01//EN' ''>http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd'>
<head>
<link rel='stylesheet' type='text/css' href='fiduso.css'>
[...]

og så fik du også lige opskriften på hvordan man linker en
CSS-fil ind i en HTML-side.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-01-07 23:06

Jeg skrev:

> <!DOCTYPE HTML PUBLIC '-//W3C//DTD HTML 4.01//EN' ''>http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd'>

men der var smuttet en linje. Det skal være: