html htm asp pnp
Fra : oz3

Dato : 16-01-07 07:06

hvilken forskeld er der sider der lavet som
html, htm, asp og php ?

kan FronPage lave sådan sider ?

JP

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-01-07 09:38

oz3 skrev:

> hvilken forskeld er der sider der lavet som
> html, htm, asp og php ?

For brugeren er der ikke nogen.

Htm og html er to navne for det samme. Windows kunne i starten
ikke klare mere end 3 bogstaver i efternavnet.

Sider lavet med ASP eller PHP genereres på serveren og eksisterer
ikke før der bliver bed om dem. ASP og PHP er programmeringssprog
som gør det muligt at siden rettes til automatisk efter en række
forhold. Det kaldes dynamiske sider.

> kan FronPage lave sådan sider ?

De kan laves med en vilkårlig editor. Begrænsningen ligger hos
den der skriver.

--
Bertel

Fra : oz3

Dato : 16-01-07 09:49

Tak for hjælpen

fortsat god dag

JB

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-01-07 09:51

oz3 skrev:

> hvilken forskeld er der sider der lavet som
> html, htm, asp og php ?

For brugerne (altså dem der bare skal se siderne) er der ingen
forskel. Det der kommer ud til browseren er (normalt) en webside
bestående af html-kode + evt. css/js indlejret i filen - uanset om
adressen ender med .html, .asp, .php eller noget helt fjerde.

For udvikleren er der til gengæld forskel. De to førstnævnte -
..html og .htm - dækker over samme type, nemlig helt almindelige
"flade" html-filer. Filendelsen er oprindelig ".html", men af
hensyn til gamle DOS-programmer kan man også benytte
trebogstavsudgaven .htm.

Asp og php er scriptsprog der afvikles direkte på webserveren. En
asp- eller php-side kan modtage input fra brugeren, hente og skrive
oplysninger til en database og meget andet.

> kan FronPage lave sådan sider ?

Det ved de nok bedre i frontpage-gruppen
(dk.edb.internet.webdesign.frontpage). Tidligere Frontpage-udgaver
skulle man holde langt væk fra serversidesprog, fordi programmet
lagde html-koder ind i filer så snart man åbnede dem. Nyere udgaver
kan formentlig godt redigere asp/php-kode, men jeg ved ikke om der
er syntaksfremhævning/-hjælp (hvis der er, er det nok kun til asp -
der er en Microsoft-teknologi).

Du bør i øvrigt være opmærksom på endnu en variant af scriptsprog -
asp.net (hvor filerne normalt hedder .aspx). Asp.net er
efterfølgeren til asp, og det er et langt stærkere (mere
avanceret/robust) sprog end asp.

Når det gælder editorer til scriptsprog, er grundreglen at man ikke
kan redigere serversidekode (asp,php,asp.net) "grafisk" - altså med
peg og klik mv. i et grafisk interface. Det holder dog ikke helt,
da der specielt i asp.net-sammenhæng findes editorer der tilbyder
en del kodefri redigering. Det kan lade sig gøre fordi man i
asp.net-sammenhæng benytter sig af såkaldte kontroller med
egenskaber der - i en editor der understøtter det - kan sættes via
grafiske egenskabsark.
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Rune Jensen

Dato : 17-01-07 20:18

"Jens Gyldenkærne Clausen" skrev i en meddelelse...

> [...]
> peg og klik mv. i et grafisk interface. Det holder dog ikke helt,
> da der specielt i asp.net-sammenhæng findes editorer der tilbyder

...og med "kodefri", så får jeg jo associationer til WYSIWYG-editorer med
tilhørende genereret kode - Men er det muligt at lave valide sider med
..net ligeså let som med ASP? Man bruger vel kontrollerne, også selvom man
ikke bruger en editor?

> Det kan lade sig gøre fordi man i
> asp.net-sammenhæng benytter sig af såkaldte kontroller med
> egenskaber der - i en editor der understøtter det - kan sættes via
> grafiske egenskabsark.

Det lyder som om, .net har lidt til fælles med Visual Basic? Eller er selve
koden helt anderledes?

MVH
Rune Jensen ...som jo nok skipper ASP til fordel for .net. På et
tidspunkt

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-01-07 11:52

Rune Jensen skrev:

> Men er det muligt at lave valide sider med .net ligeså let som
> med ASP?

Det kommer i høj grad an på hvilket .net-udgave man arbejder med.
De første udgaver - 1.0 og 1.1 - var dybt frustrerende at arbejde
med hvis man gerne ville skrive valid kode. I version 2.0 er den
kode som webkontrollerne genererer til gengæld blevet stærkt
opdateret, så nu er det muligt at lave valid kode uden større
krumspring.

> Man bruger vel kontrollerne, også selvom man ikke bruger en
> editor?

Nu bruger man vel altid en eller anden form for editor ;) - men
det er korrekt at man kan anvende kontrollerne uanset om det sker
fra en "wysiwyg"-editor eller en helt flad kodeeditor. Man behøver
ikke at anvende serverkontrollerne i asp.net, men noget af det der
gør sproget hurtigt og effektivt at arbejde med er netop de mange
kontroller som genererer html-koden bare man leverer nogle få
input-oplysninger (det kan fx være visning af en datatabel med
tilhørende redigerings- og slettemulighed).

Bagsiden ved at anvende kontrollerne er at man et stykke ad vejen
overlader kontrollen med html-koden til det bagvedliggende system -
og det er her man virkelig kan mærke forskel på de tidlige (1.x)
udgaver og de nyere.

> Det lyder som om, .net har lidt til fælles med Visual Basic?
> Eller er selve koden helt anderledes?

Et af sprogene i .net er VB.NET - der er en efterfølger til
traditionel Visual Basic. Ligesom asp er asp.net et "framework" der
sætter nogle fælles rammer op. Når man skal anvende det, bruger man
et af de sprog der kan anvendes til frameworket (i asp vælger man
traditionelt mellem vbscript og jscript, mens man i asp.net typisk
anvender c# (cis) eller vb.net).

VB.net er i familie med vbscript på samme måde som vbscript og
Visual Basic er i familie, men det er væsentligt at bemærke at
vb.net og Visual Basic er "rigtige" programmeringssprog, mens
vbscript blot er et scriptsprog. Mulighederne med vb.net er langt
større end mulighederne med vbscript - fx kan man anvende .net-
sprog til windows-programmer, til lagrede procedurer i den nye sql-
server og til mobile applikationer.

Fra : Rune Jensen

Dato : 21-01-07 04:39

"Jens Gyldenkærne Clausen" skrev i en meddelelse...

(...)

> [...]
> større end mulighederne med vbscript - fx kan man anvende .net-
> sprog til windows-programmer, til lagrede procedurer i den nye sql-

Jeg tror, det bliver lettere end jeg regnede med at gå i gang med .net.
Takker mange gange for dine altid brugbare og klare besvarelser. Glæder mig
til at komme i gang med det, forhåbentlig inden alt for længe.

MVH
Rune Jensen