Fixed menu?
Fra : PeterG

Dato : 15-01-07 17:42

Hej
Jeg er igang med at lave en mindre side med en menu i venstre
side. Jeg tænkte på om det er muligt at "fixe" denne menu så den
følger med ned når man scroller ned af siden. Det er jo ret
upraktisk at man skal hele vejen op ad siden for at komme til
menuen igen.

Jeg har prøvet at sætte en "position:fixed;"ind men jeg kan fikke
få det til at virke.

I øjeblikket ser koden til selve menuen sådan her ud:

#leftmenu {
   position:ablsolute;
   top: 70px;
   left: 15px;
   width:150px;

   padding-top:10px;

   background-color:#E0E0E0;
   z-index: 3;
   font-family:verdana, arial, sans-serif;
   text-align: left;

Den har "position:absolute;" fordi hvis den ikke har det så ryger
menuen ned i bunden af siden. Hvis jeg sætter "position:fixed;"
ind sker der det samme, alså at den ryged ned.

Min browser er IE 6. Kan det have noget med det at gøre?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-01-07 18:04

PeterG skrev:

> Jeg er igang med at lave en mindre side med en menu i venstre
> side.

Har du et link til din side? Det er svært at hjælpe uden.

Se gerne <http://infimum.dk/HTML/hjaelpmig.html> før du svarer.

> Jeg har prøvet at sætte en "position:fixed;"ind men jeg kan fikke
> få det til at virke.

Er du klar over at position: fixed ikke virker i IE6?

[snip]

> Min browser er IE 6. Kan det have noget med det at gøre?

Ja. Der findes brugbare alternative, prøv at google på "IE position
fixed"

--
Jens Gyldenkærne Clausen
»Diplomatiet består netop i, at de gamle kommatister kan få lov til

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-01-07 23:26

PeterG wrote:

> Jeg har prøvet at sætte en "position:fixed;"ind men jeg kan fikke
> få det til at virke.

> Min browser er IE 6. Kan det have noget med det at gøre?

De to ting hænger sammen. IE6 (og tidligere versioner) forstår ikke den
definition. Der skal et lille kunstkneb til, for at få det til at fungere i
disse browsere:

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/fixed.asp

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk