CSS centrering og relativ positionering i ~
Fra : Kasper Vork Steffens~

Dato : 03-01-07 17:14

Kære Gruppe

Min hjemmeside ser rigtig flot ud i IE, men helt forfærdelig i
Mozilla.

For det første centreres siden ikke rigtigt. Jeg centrerer hele
siden med en DIV, der henter en class i CSS-filen med disse
parametre:
{
margin-left:auto;
margin-right:auto;
}

Ovennævnte DIV har efterfølgende to DIV'er inden i sig, der hver
især defineres af sin egen class i CSS-filen. Den venstre DIV ser
rigtig ud. Den placeres med en {float:left; position:relative}.

Den højre DIV defineres med {position:relative}

Siden kan ses her: www.walkon.dk

Kan nogle af jer gennemskue hvordan jeg kan omgå dette?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-07 17:48

"Kasper Vork Steffensen" <kasper@vork-steffensen.dk> skrev i en meddelelse

> Min hjemmeside ser rigtig flot ud i IE, men helt forfærdelig i
> Mozilla.

Lad mig gætte, du er startet i IE, og først senere tjekket i andre browsere?
Normalt er det nemmest at udvikle til firefox, og så senere rette til efter
IE, da Firefox er mere standardoverholdende. I hvert fald når vi ser på IE 6
og ældre

> For det første centreres siden ikke rigtigt. Jeg centrerer hele
> siden med en DIV, der henter en class i CSS-filen med disse
> [...]

Ja sådan gør man normalt, men nu nu ikke derfor siden centrerer i IE. Det er
text-align som fejlagtigt får IE til at centrere siden.

Først og fremmest skal du have givet din side en doctype-erklæring så
browseren sættes i standardmode, således er det nemmere at opnå en ens
visning i forskellige browsere. Læs mere her:
http://hintzmann.dk/articles/doctype/

indsæt følgende allerøverst på dine sider. (Før <html>)
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">

Eller en anden standard du måtte ønske at følge

Når det er gjort, så skal du have flyttet dine margin-angivelser til den
yderste div, som jeg så vidt kan se hedder banner1. Som det er nu forsøger
du at centrere en div inden i en anden div med med fastbredde, hvilket
selvfølgelig ikke virker
Se evt. her:
http://html-faq.dk/2007.asp

> Kan nogle af jer gennemskue hvordan jeg kan omgå dette?

Ja se ovenstående. Centreringen på den forkerte div, og en manglende doctype

--
Med venlig hilsen - Carsten Sørensen

Gode råd til webdesigneren - http://csnet.dk/html/
Nørholm Forsamlingshus - http://forshus.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 03-01-07 18:08

Kasper Vork Steffensen skrev:
> [...]
>
> For det første centreres siden ikke rigtigt. Jeg centrerer hele
> siden med en DIV, der henter en class i CSS-filen med disse

Det fremgår ikke af din kildekode at du gør dette,
hvilket kan være en af årsagerne til at det ikke
fungerer.

> Den højre DIV defineres med {position:relative}
>
> Siden kan ses her: www.walkon.dk
>
> Kan nogle af jer gennemskue hvordan jeg kan omgå dette?

Du kan starte ned at validere din webside:
http://validator.w3.org/check?verbose=1&uri=http%3A%2F%2Fwww.walkon.dk%2Fmain%2Fpgdp.asp%3Fid%3Daaaan
Der er ganske mange fejl, nogle af dem ganske
alvorlige.

Det er heller ikke let at gennemskue din
HTML- og CSS-kode - du blander lystigt
inline styles (med style-attributten) med
formregler, der er sat i dit stylesheet.

Det er en god regel at adskille form og indhold
ad ved kun at benytte class- og id-attributter til
websidens elementer.

Det vil også gøre din kode adskilligt mere
overskuelig, og gøre det lettere at reproducere
dit layout på andre sider.

Jørgen Farum Jensen
Håndbog i websidekonstruktion:
http://webdesign101.dk/wwwbog/udgave2/