Problemer med en dropdown menu
Fra : Ulrik Christensen

Dato : 28-12-06 19:59

Hej

Med hjælp fra et par flinke mennesker, har jeg fået lavet en
dropdownmenu til mit website.

Den virker generelt fint nok i IE og FF men har dog et problem
med
win98 IE6

Rune Jensen har problemet og dette spm er faktisk en forlængelse
af dette:
http://www.html.dk/nyhedsgrupper/dk_edb_internet_webdesign_ris+ro
s/default.asp?messageid=%3C458fe708%240%2449204%2414726298%40news
%2Esunsite%2Edk%3E

Siden det drejer sig om er denne:
http://www.stokerpiller.dk/test/index.html
og problemet er at menuen rykker sig når den ses med win98 IE6

CSS validerer ikke og får flg fejl:
URI : http://www.stokerpiller.dk/test/newstyle.css
4    body    Property behavior doesn't exist : url(csshover.htc)
99    .kolonne3    Parse Error - rgb(51, 51, 51);
105       Parse Error - :194px; padding: 5px; } .sidefod
188    .indhold a:hover    Parse Error - #E8EEF6);
194    div#rightcol ul.niveau2 li.sub:hover ul.niveau3    Parse Error
- : #A52A2A; padding-bottom: 1px; } div#rightcol ul.niveau1
li.sub:hover ul.niveau2

Kan problemet løses?

MvH
Ulrik

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-12-06 23:07

Ulrik Christensen wrote:

> Siden det drejer sig om er denne:
> http://www.stokerpiller.dk/test/index.html
> og problemet er at menuen rykker sig når den ses med win98 IE6

Den kan jeg ikke umiddelbart hjælpe med. Jeg har ikke en maskine med den
opsætning. På min comp med WinXP og IE6 ser din menu fornuftig ud. På min
comp med WinME og IE5.5 er der et lille lodret mellemrum på 1px mellem
hovedmenuen og undermenuerne.

Det kunne du måske klare ved at lave en definition i conditional comments,
så undermenuerne bliver flyttet to pixels længere mod højre.

Martin Hintzmann har skrevet om conditional comments:

http://hintzmann.dk/articles/skjulecss/

> CSS validerer ikke og får flg fejl:
> URI : http://www.stokerpiller.dk/test/newstyle.css

> 4 body Property behavior doesn't exist : url(csshover.htc)

Flytter du kaldet til htc-filen ind i et conditional comment i sidens head,
vil den valideringsfejl være klaret.

> 99 .kolonne3 Parse Error - rgb(51, 51, 51);

Den kodelinje ser i sin helhed sådan ud:

rgb(51, 51, 51);

Der er ikke nogen forklaring på, hvad det er du vil give den farve.

> 105 Parse Error - :194px; padding: 5px; }

Den kan jeg ikke se nogen årsag til

> 188 .indhold a:hover Parse Error - #E8EEF6);

Du har en højreparentes, som ikke har noget ærinde der. Slet den.

> 194 div#rightcol ul.niveau2 li.sub:hover ul.niveau3 Parse Error
> - : #A52A2A; padding-bottom: 1px; } div#rightcol ul.niveau1
> li.sub:hover ul.niveau2

Jeg er ikke sikker, men måske fordi du har et linjeslag midt i oplistningen
af de elementer, du vil ramme med de efterfølgende definitioner. Prøv at
erstatte linjeskiftet med et ordmellemrum.

--
Godt nytår
Erik Ginnerskov

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 29-12-06 11:34

Ulrik Christensen skrev:
> [...]
> dropdownmenu til mit website.
>
> Den virker generelt fint nok i IE og FF men har dog et problem

Jeg kan ikke teste i Win98, men jeg mener
nu du har et større problem end det - den
sædvanlige browser på Win98 er IE5. Og ses
din side i denne browser, forsvinder
alt indhold neden ud af skærmen ved mouseover
på menuen.

Ellers: Dit design har virkelig fået en
tand i den gode retning i forhold til
de hæslige sortgule noen, jeg synes jeg
kan huske.

Jørgen Farum Jensen
Håndbog i websidekonstruktion:
http://webdesign101.dk/wwwbog/udgave2/
..

Fra : Ulrik Christensen

Dato : 29-12-06 13:07

> [...]
> sædvanlige browser på Win98 er IE5. Og ses
> din side i denne browser, forsvinder
> alt indhold neden ud af skærmen ved mouseover

Ja, det er ikke så smart. Problemet er nok som Erik beskriver.
Selve menuen har jeg nappet fra en af dine sider og sat den ind
på en af Ludvigsens skabeloner som jeg er vant til at arbejde
med. De spiller nok ikke så godt sammen.
Jeg har rettet de fleste fejl i CSS'en men ved ikke hvordan jeg
laver det Erik har beskrevet.

> Ellers: Dit design har virkelig fået en
> tand i den gode retning i forhold til
> de hæslige sortgule noen, jeg synes jeg
> kan huske.

Designet er jeg også godt tilfreds med. Formålet er at det skulle
være behageligt at læse samt at få indholdet først.

Fra : Rune Jensen

Dato : 29-12-06 14:40

"Jørgen Farum Jensen" wrote in message...

> [...]

Jeg skal prøve at se på dit IE6 problem i Win98, når jeg kommer hjem.
Har desværre ikke tid nu, da jeg skal til byen.

> [...]
> sædvanlige browser på Win98 er IE5. Og ses
> din side i denne browser, forsvinder
> alt indhold neden ud af skærmen ved mouseover

Tester du IE5 på Win XP? Selvom jeg ikke forstår hvorfor, så vil der
givet vis være forskel på XP og 98

Og så et PS. Man kan teste hvordan ens hjemmeside vil se ud på f.eks. en
linux maskine eller Mac og ved forskellige opløsninger, her:

http://www.totalvalidator.com/validator/ValidatorForm

Desværre kun som screenshots, men jeg synes alligevel, det er en lille
hjælp.

MVH
Rune Jensen

--
Faithless - Insomnia

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 29-12-06 19:06

Rune Jensen skrev:

> Tester du IE5 på Win XP? Selvom jeg ikke forstår hvorfor, så vil der
> givet vis være forskel på XP og 98

Jeg tester ofte i IE5, IE6 og IE7 på samme PC.

Hvis du vil vide mere om, hvordan man gør det,
henviser jeg til
http://www.quirksmode.org/browsers/multipleie.html
evt. appendiks B i min nye bog, Webdesign med
stylesheets.

> Og så et PS. Man kan teste hvordan ens hjemmeside vil se ud på f.eks. en
> linux maskine eller Mac og ved forskellige opløsninger, her:
>
> http://www.totalvalidator.com/validator/ValidatorForm

Godt link - det går noget hurtigere
end på www.browsershots.org, og man får
samtidig en validering og linktjek, men
kun ét browser screenshot.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 30-12-06 00:04

Rune Jensen wrote:

> Tester du IE5 på Win XP? Selvom jeg ikke forstår hvorfor, så vil der
> givet vis være forskel på XP og 98

Uanset om jeg ser siden i IE5.0 på WinME eller på WinXP, ser jeg samme fejl
som Jørgen, så det er ikke et specielt XP-problem.

I IE5.5 opfører siden sig pænt på begge maskiner - bortset fra det lille
mellemrumsproblem, jeg omtalte i går. Der er altså grund til at tro, det er
noget specielt i IE5.0 i forhold til noget i sidens kode.

--
Godt nytår
Erik Ginnerskov

Fra : Ulrik Christensen

Dato : 30-12-06 02:53

Jeg tror det bedste/nemmeste for mig er, at lave det om fra bunden og så tage
udgangspunkt i denne:
http://webdesign101.dk/www/cssmenu/dropdownmenu/eks08.html
Jeg går ud fra at den virker som den skal?

Jeg har hentet siden ned og har lige et spørgsmål vedr. at få hevet css'en ud
og overført til et css dokument:

Jeg klipper selvfølgelig de 93 linier css ud af html koden og smider det over i
et css dokument.
Derefter havde jeg tænkt mig at erstatte:
http-equiv="Content-Type"
content="text/html; charset=iso-8859-1" /> <meta
http-equiv="Content-Style-Type" content="text/css" /><style
type="text/css" media="screen">

med:
content="text/html; charset=ISO-8859-1"
http-equiv="content-type"> <link rel="stylesheet"
href="css/style.css" type="text/css">

En forudsætning er selvfølgelig at css dokumentet hedder style.css og placeres
i mappen css

Kan det på nogen måde gå galt?

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 30-12-06 15:41

Ulrik Christensen skrev:
> Jeg tror det bedste/nemmeste for mig er, at lave det om fra bunden og så tage
> udgangspunkt i denne:
> http://webdesign101.dk/www/cssmenu/dropdownmenu/eks08.html
> Jeg går ud fra at den virker som den skal?

Demosiden har i hvert fald ikke den betydelig visningsfejl,
som du har haft på dine side. Jeg har lige kontrolleret
demosiden i IE5, og den fungerer i IE5, men den er ikke
særlig pæn. Jeg har ikke tid lige nu til at efterforske
årsagen.

> Kan det på nogen måde gå galt?

Det kan det sikkert. Det bedste er jo altid
at prøve det, og se hvad der sker...

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 30-12-06 16:50

Ulrik Christensen wrote:

> Derefter havde jeg tænkt mig at erstatte:

> med:
>
> <link rel="stylesheet" href="css/style.css" type="text/css">

> Kan det på nogen måde gå galt?

Der er et par steder det kan gå galt:

1 Mappen "css" ligger ikke som undermappe direkte under den
mappe, hjemmesiden der skal bruge css-filen, ligger i.

Det kan klares ved at tilpasse stien i href-kaldet.

2 Der er forskel på valg af små og store bogstaver i filen og i
kaldet til den (inklusive eventuelle mappenavne).

Denne fejl ses ofte opstå på linux/unix-servere - windows-
servere er ligeglade med den detalje. Men holder man sig
konsekvent til at bruge små bogstaver over hele linjen, går
det aldrig galt.

Men ellers ser det da rigtigt ud.

--
Godt nytår