Underlig opførsel i IE, hvorfor?
Fra : Holst

Dato : 17-12-06 00:08

Jeg sidder jo og laver en hjemmeside i CMSimple, og den ser ganske fin
ud, synes jeg, i Firefox.

Så var det jo, at jeg kom til at kigge på den i Internet Explorer. Og
generelt ser det nu også ganske fint ud - på nær en enkelt side.

Siden:

<http://www.shelter.dk/ramsing/?Gudstjenester_mm.>

ser fin ud i Firefox, men i IE indskydes der lige et kæmpe blankt
mellemrum mellem den øverste linje og tabellen.

Jeg har siddet og gloet på koden i en time, og jeg har ikke kunnet finde
noget som helst, som burde kunne forårsage det. Men jeg har måske heller
ikke den store forstand.

Nogen idé?

Fra : Morten

Dato : 17-12-06 00:35

Hej Holst.
Har kigget en smule på din side, og synes den virker noget
uoverskuelig. Jeg kender ikke CMSimple, så jeg ved ikke hvor meget af
skylden det har.

Du blander gammeldags layout med styles, hvilket virkeligt indbyder til
problemer.

Jeg har prøvet at validere din html og css, og det hele er smæk fyldt
med fejl. Det bedste er jo løbende at validere sine sider, så man
får taget alle fejl i opløbet.

Jeg synes du skal på valideringsfejlmeddelelserne og så rette en ting
ad gangen, indtil alle fejl er væk. De ting du ikke kan finde ud af at
rette, spørger du bare om i dette forum.

Hvis du ikke har den installeret, så vil jeg foreslå at du går i
Firefox og klikker
Funktioner->Udvidelsesmoduler
og så installerer Web Developer 1.0.2

Når du har installeret den, får du en ekstra meget nyttig toolbar i
FF. Under Tools i den har du bl.a. Validate Local CSS og HTML, og dem
skal have fat i.

Jeg ved, at det er træls med denne ekstra opgave, men jeg lover dig,
at det betaler sig i længden.

vh og god fornøjelse
Morten

===
XHTML og CSS kursus på aftenskole i Århus:
www.klit.net/hjemmesidekurser.htm

Fra : Holst

Dato : 17-12-06 00:49

Morten wrote:

> Du blander gammeldags layout med styles, hvilket virkeligt indbyder til
> problemer.

Jeg blander som sådan ikke. Men problemet er naturligvis, at CMSimple er
lavet af en fyr; skabelonen er lavet af en anden fyr; og kalenderen er
lavet af en tredje fyr.

> Jeg har prøvet at validere din html og css, og det hele er smæk fyldt
> med fejl. Det bedste er jo løbende at validere sine sider, så man
> får taget alle fejl i opløbet.

Ja, det har jeg slet ikke tænkt på at gøre. Jeg kan godt se, at det ikke
ser for godt ud.

Men netop fordi det er lavet af andre, så kan det måske være ganske
vanskeligt for mig at rette op på nogle af problemerne. Er problemerne
med skabelonen, kan jeg nok rette dem. Kalenderen kan jeg måske også klare.

> Jeg ved, at det er træls med denne ekstra opgave, men jeg lover dig,
> at det betaler sig i længden.

Tjah, mit problem er nok mest spørgsmålet, om jeg har tid til det. Jeg
mangler helt klart sådan cirka 6 timer i døgnet for at nå alt det, jeg
gerne skulle nå.

Fra : Holst

Dato : 17-12-06 00:52

Morten wrote:

> Har kigget en smule på din side, og synes den virker noget
> uoverskuelig. Jeg kender ikke CMSimple, så jeg ved ikke hvor meget af
> skylden det har.

Sidder og roder rundt i CMSimple og finder i indstillingerne noget, der
hedder xhtml_endtags og xhtml_amp og finder forklaring dertil i
dokumentationen:

Getting XHTML output

With CMSimple 2.4 you may set xhtml_endtags and xhtml_amp to 'true'
in order to get valid XHTML output. This is to be set under
Settings -> Configuration (or in config.php).

Please note, that in admin mode some normal HTML-code is still used.

Man kan jo så undre sig lidt over, hvorfor denne indstilling ikke bare
er sat 'true' som default.

Det fjernede lige halvdelen af fejlene i HTML.

Men nu er det nok snart sengetid. Jeg skal arbejde i morgen.

Fra : Holst

Dato : 17-12-06 11:15

Morten wrote:

> Jeg synes du skal på valideringsfejlmeddelelserne og så rette en ting
> ad gangen, indtil alle fejl er væk. De ting du ikke kan finde ud af at
> rette, spørger du bare om i dette forum.

Ja, så har jeg på validator.w3.org fået i hvert fald den siden til at
validere. At der så er et par andre sider, som volder nogle problemer,
er en anden sag, men det ved jeg ikke helt, hvad jeg gør ved. Det er et
CMSimple-problem.

Det afhjalp så umiddelbart problemet med skod-IE, så det var jo ganske
dejligt. Tak for at gøre mig opmærksom på, at siden ikke validerede. Jeg
levede i en eller anden tåbelig idé om, at når jeg ikke selv havde lavet
CMS, skabelon og kalender, så ville det naturligvis også validere.

Hvor validerer jeg CSS henne?

CSS fatter jeg ikke, så her dukker jeg nok op med spørgsmål.

Fra : Knud

Dato : 17-12-06 16:25

[snip]

> Hvor validerer jeg CSS henne?
>
> CSS fatter jeg ikke, så her dukker jeg nok op med spørgsmål.

Hvis du indsætter denne linie imellem <head>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="holst.css">
</head>
Læser et par timer på denne http://www.html.dk/tutorials/css/
Efterser dine sider på denne http://jigsaw.w3.org/css-validator/

Så går der kun et par dage før du tænker, hvad har den mand gang i med
denne forklaring?

<BODY style="BACKGROUND:
url(/templates/b3011/images/site-background.gif) #ffffff; MARGIN: 0px">
<DIV id=maindiv1 align=center><DIV id=maindiv2 style="WIDTH: 814px;
POSITION: relative">
<TABLE id=maintable style="POSITION: relative; BORDER-COLLAPSE:
collapse" cellSpacing=0 cellPadding=0 align=center border=0>

Ja, sådan er der nogen som forklarer.
Godt han ikke skal forklare mig hvor Højskolevej ligger.
Mvh Knud

Fra : Jørn Andersen

Dato : 17-12-06 18:41

On Sun, 17 Dec 2006 11:15:12 +0100, Holst <newsnov06@shelter.dk>
wrote:

>Ja, så har jeg på validator.w3.org fået i hvert fald den siden til at
>validere.
<snip>
>Hvor validerer jeg CSS henne?

På den side, hvor du får svaret af din HTML-validering, er der et
link, hvor du bagefter kan validere din CSS.
Elers kan du bruge:
<url: http://jigsaw.w3.org/css-validator/>

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Holst

Dato : 17-12-06 19:14

Jørn Andersen wrote:

> På den side, hvor du får svaret af din HTML-validering, er der et
> link, hvor du bagefter kan validere din CSS.

Ak ja. Indimellem burde man lige kigge sig for, inden man spørger.
Tak.