Gemme værdier i form input felter,
Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 15-12-06 14:58

Hej,

Jeg sidder og er igang med at lave en større application hvor jeg
anvender HTML formular felter.

På nogle maskiner, i nogle browsere, slettes alt indhold af en form hvis
man trykker "back" i browseren og på andre sker det ikke.

Er der en setting i browserne man kan fikse, således at felterne IKKE
bliver tomme når man går tilbage.
Det er super træls (siger dem som det går ud over :))

Jeg er klar over jeg kunne registrer det i session variabler og sådan,
men vil gerne en nemmere løsning, uden at skulle kode :)

/Thomas

Fra : Thrane

Dato : 15-12-06 15:27

"Thomas Løjmann Jørgensen" <lojmann@lojmann.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg er klar over jeg kunne registrer det i session variabler og sådan,
> men vil gerne en nemmere løsning, uden at skulle kode :)

Det er netop sessions der benyttes.
Desuden har du ikke mulighed for at "fikse" browseres indstillinger fra et
website - det vil et brud på sikkerheden at tillade dette...

/Thrane

Fra : Jørn Andersen

Dato : 15-12-06 15:49

On Fri, 15 Dec 2006 15:27:03 +0100, "Thrane" <kyskoen@stofanet.dk>
wrote:

>Det er netop sessions der benyttes.

Nej, det tror jeg ikke, det er.
Som jeg opfatter det, er problemet, at en bruger udfylder formularen
og sender fx til en "bekræft indtastning"-side.
Her finder hun/han ud af, at der er noget galt, trykker på
tilbage-knappen for at rette - og nogle opdager så, at formularen er
tom.

I den situation er der ikke sat Session-varibale ud fra indtasning
*før* afsendelse.

Problemet er snarere cachestyringen - enten i browseren, eller hvis
der er sat no-cache (el.lign.) serverside eller i dokumentet.

>Desuden har du ikke mulighed for at "fikse" browseres indstillinger fra et
>website - det vil et brud på sikkerheden at tillade dette...

Jeg tror han måske vil lave en lille vejliedning til brugerne om,
hvordan de kan komme ud over deres problem.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 15-12-06 20:03

Jørn Andersen wrote:
<snip>
> [...]
> Her finder hun/han ud af, at der er noget galt, trykker på
> tilbage-knappen for at rette - og nogle opdager så, at formularen er
Jeps, det er rigtigt.
Det er samme applikation men på forskellige browsere og operativ systemer.
Der er ikke noget mønster i det, derfor går jeg ud fra det er noget man
kan fikse med en browser setting.

> [...]
>
> Problemet er snarere cachestyringen - enten i browseren, eller hvis
> der er sat no-cache (el.lign.) serverside eller i dokumentet.
Det er samme applikation/form, så det er med garenti ikke server
settings. Det må være et setting client side.

> Jeg tror han måske vil lave en lille vejliedning til brugerne om,
> hvordan de kan komme ud over deres problem.
Nemlig ja :)

/Thomas

Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 15-12-06 20:01

Thrane wrote:

> Det er netop sessions der benyttes.
> Desuden har du ikke mulighed for at "fikse" browseres indstillinger fra et
> website - det vil et brud på sikkerheden at tillade dette...

Det er en mulighed, men sidste udvej.

Min min Mac virker det perfekt, på min linux virker det perfekt,
kollegas win perfekt... de andre kollegaers windows og linux, virker det
ikke.

100% samme formular/application

/T

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-12-06 15:48

Thomas Løjmann Jørgensen skrev:

> Jeg sidder og er igang med at lave en større application hvor
> jeg anvender HTML formular felter.

Har du et link til den?

> På nogle maskiner, i nogle browsere, slettes alt indhold af en
> form hvis man trykker "back" i browseren og på andre sker det
> ikke.

På samme formular?

> Er der en setting i browserne man kan fikse, således at
> felterne IKKE bliver tomme når man går tilbage.

Der er forskellige ting der kan påvirke browsernes vilje til at
cache en formside. Først og fremmest vil en GET-formular normalt
ikke være problematisk at gå frem og tilbage i, mens en POST-
formular godt kan give advarsler eller tomme felter når man går
tilbage. Om det sker, afhænger bl.a. af om formsiden selv forsøger
at modvirke caching (fx med expires = -1 eller lignende).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ukendt

Dato : 15-12-06 20:04

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Har du et link til den?
Det er en intern applikation, elt alm. HTML formular - intet specialt
ved den.

> PÃ¥ samme formular?
100% samme form

> [...]
> tilbage. Om det sker, afhænger bl.a. af om formsiden selv forsøger
> at modvirke caching (fx med expires = -1 eller lignende).
Kan ikke huske om jeg bruger POST eller GET, men mener det er POST
faktisk. Det må jeg tjekke op på mandag og evt. prøve at ændre på - er
dog sikker på det er en 100% klient side setting der skal pilles ved.

/Thomas