Gemme data på lokal harddisk via javascrip~
Fra : OleHaahr@gmail.com

Dato : 05-02-07 12:22

Hej !

Findes der en måde, hvorpå man man via javascript kan gemme data
lokalt på harddisken.

Det skal bruges til en simpel HMTL-side, hvor man kan indtaste data
omkring nogle hold til en fodboldturnering.

Jeg er ligeglad med, hvordan data gemmes, om det er i en XML-fil,
tekstfil, access-fil, eller lignende. Det skal bare køre 100 %
clientside, idet der jo ikke er nogen "serverside" i dette lille
projekt.

Jeg har læst noget med, at man kan gemme cookies via javascript. Kan
jeg blive nødt til at gemme mine data som en cookie ?

Håber i har nogen ideer.

Mange hilsner fra Ole

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 05-02-07 12:35

On 5 Feb 2007 03:21:46 -0800, OleHaahr@gmail.com wrote:

> [...]
>
>Jeg har læst noget med, at man kan gemme cookies via javascript. Kan
>jeg blive nødt til at gemme mine data som en cookie ?

Du kan godt gemme data folk indtaster i cookies, der er dog en
begrænsning i hvor stor en cookie må være, og du vil heller ikke kunne
bruge dataen til andre brugere. (Altså, der vil ikke være andre
brugere end ham der indtaster oplysningerne som vil kunne se dem, med
mindre du blander noget serverside-programmering ind over).

Derudover vil dataen ryge hvis brugeren ryder sin cache, eller hvis
den bliver fyldt og hans browser vurderer at det er gammelt nok til at
blive slettet.

--
Med venlig hilsen,
Martin Mouritzen.

Fra : Jens Frøkjær

Dato : 05-02-07 12:51

Hej Ole,

en hurtig google fandt følgende:
http://www.activewidgets.com/javascript.forum.6714.15/writing-to-a-text-file.html

Jeg ved fra tidligere erfaringer at man _IKKE_ kan lave en HTML side der
via javascript skriver til den lokale harddisk. Det der er tricket er at
bruge HTA filer
(http://msdn.microsoft.com/workshop/author/hta/overview/htaoverview.asp),
HTA filer er bare almindelige HTML filer der hedder .HTA i stedet. Men
i stedet for at køre som et superfarlig HTML fil, får den alle de
rettigheder en almindelig EXE fil bruger.

Hvis du har brug for at det kører via internettet, skal du have brugerne
til at starte din side op igennem en HTA fil, men hvis det bare skal
ligge lokalt, så er det en super løsning, men det står der meget mere om
i Microsoft-linket.

Håber dette kunne bruges
--
Jens F!

Fra : Martin

Dato : 05-02-07 13:28

Jens Frøkjær wrote:
> Det der er tricket er at bruge HTA filer

Som kun virker i Internet Explorer 5 - er ikke sikker på det virker i 6
eller 7. Grundet sikkerheden

Fra : Jens Frøkjær

Dato : 07-02-07 00:55

Martin skrev:

> Som kun virker i Internet Explorer 5 - er ikke sikker på det virker i 6
> eller 7. Grundet sikkerheden
HUH? Hvor har du det fra? Nu gider jeg egentlig ikke den helt store
test, men .HTA filer lader da til at virke meget fint i IE7, og det
plejer da også at virker i IE6.

Jeg kan så absolut ikke se problemet med sikkerheden, det er da det mest
lange ude jeg nogensinde har hørt. .HTA filer er da på ingen måde mere
eller mindre farlige end f.eks. .EXE filer. Ja, man skal tænke sig om,
men jeg syntes ikke man kan snakke om at sikkerheden er dårlig.

Jeg kan forstå argumentet mod .HTA filer, de virker kun i Windows, når
man er klar over det, så kan jeg ikke se en eneste ulempe. Hvis min
løsning ikke kan bruges pga. netop dette, så undskylder jeg, men jeg kan
simpelthen ikke forstå hvad problemet er m.h.t. sikkerhed, da især når
man selv har udviklet sin application.

Nu skal det ikke ende i en diskussion af noget ligegyldigt snask, men
jeg hører da gerne fra dig, Martin, med et uddybende svar.
--
Jens F!

Fra : Martin

Dato : 05-02-07 13:57

OleHaahr@gmail.com wrote:
> [...]
>
> Det skal bruges til en simpel HMTL-side, hvor man kan indtaste data
> omkring nogle hold til en fodboldturnering.

Kan man ikke bare trykke "GEM WEBSIDE" så?

> [...]
> tekstfil, access-fil, eller lignende. Det skal bare køre 100 %
> clientside, idet der jo ikke er nogen "serverside" i dette lille

Javascript kan ikke lege med filer på clientens computer - pga. den
store usikkerhed ved javascript og eksekvering af filer på klientens
computer.

Hvorfor vil du ikke have noget serverside - uanset om det er et lille
eller stort projekt er serverside sprog klart at anbefale til en masse ting.

> Jeg har læst noget med, at man kan gemme cookies via javascript. Kan
> jeg blive nødt til at gemme mine data som en cookie ?

<http://www.quirksmode.org/js/cookies.html>
En rigtig god side med både eksempler og kode direkte til CTRL + C
knappen

> Håber i har nogen ideer.

Bemærk som tidligere sagt at cookies kun kan indeholde X antal tegn -
kan ikke huske hvor meget - men det er ikke flere A4 sider ihvertfald.

Den nemmeste løsning er enten at få noget serverside kode til at
generere en fil, som så kan downloades.
Rimelig simpelt at lave.

Fra : OleHaahr@gmail.com

Dato : 05-02-07 15:21

On 5 Feb., 13:57, Martin <m...@SPAMscandesigns.dk> wrote:

> Kan man ikke bare trykke "GEM WEBSIDE" så?

Hmm... Vil du så have et afsnit i bunden af HTML-filen, hvor data er
gemt, og så indlæse dem, når filen åbnes ???

> Hvorfor vil du ikke have noget serverside - uanset om det er et lille
> eller stort projekt er serverside sprog klart at anbefale til en masse ting.

Ganske enkelt. Når man står med sin bærbare PC på en fodboldbane,
langt ude på landet, så er der ingen Internetforbindelse.

> Den nemmeste løsning er enten at få noget serverside kode til at
> generere en fil, som så kan downloades.
> Rimelig simpelt at lave.

Ja - under forudsætning af, at der er Internet-forbindelse der hvor
man er.

Mange hilsner fra Ole

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 05-02-07 19:03

OleHaahr@gmail.com skrev :

>Ja - under forudsætning af, at der er Internet-forbindelse der hvor
>man er.

Næh - du kan da bare oprette en server på din egen computer.

--
Kerim
(Sura 3, vers 87)

Fra : OleHaahr@gmail.com

Dato : 06-02-07 10:17

On 5 Feb., 19:02, Kerim Ellentoft <k...@mail.tele.invalid> wrote:

> Næh - du kan da bare oprette en server på din egen computer.

JAAA - selvføgelig kan man det.

Men forstil dig, at du er fodboldtræner, og skal holde en lille
fodboldturnering, hvor du gerne vil have et et lille program til at
holde styr på, hvem der skal spille mod hvem, og hvad resultatet blev.
Så var min tanke, at de kunne få en lille HTML-fil, som de kunne køre
på en vilkårlig PC.

Jeg kan da ikke sige til dem: "Her er en lille fil, som du kan køre på
din bærbare. Du skal huske at gemme den et helt bestemt sted. Og så
skal du i øvrigt også lige huste at starte webserveren på din PC.
Halvdelen af brugerne er da for længst stået af på det tidspunkt...

Hilsen
Ole

Fra : Marten Ølgaard

Dato : 06-02-07 13:33

Hvis du skal løse dit problem skal du nok uden om hjemmeside tanken. Istedet
skal du lave en alm. windows applikation.

Denne kan f.eks. laves i .Net, java e.lign. men så er vi vist ovre i en
anden nyhedsgruppe :)

/Marten

Fra : Jens Frøkjær

Dato : 07-02-07 00:57