Kan man aktivere et mailto link vha Javasc~
Fra : Stig Johansen

Dato : 25-01-07 07:36

Hej alle.
Det korte spørgsmål:
Kan man aktivere et mailto link vha Javascript?

Indledningsvis er det her noget rent clientside, så jeg har desværre ikke
online eksempel.

En kort beskrivelse:
Jeg har en formular, hvor man efter udfyldelse klikker på et link('OK').
Ved klik opbygger jeg et mailto-link, der bliver præsenteret på skærmen.
Når brugeren klikker på det opbyggede link('Send mail') startes mail
programmet med subject og body udfyldt.

Alt det her virker fint. Men brugere er jo dovne, og gider ikke at klikke 2
gange (først på 'OK' derefter på 'Send mail').

Jeg er blevet spurgt om det kan lade sig gøre at starte mailprogrammet
automatisk alene ved klik på 'OK'.

Jeg har prøvet at google på 'javascript activate link' osv, men jeg synes
ikke rigtig google er så sød ved mig p.t.

Stig Johansen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 25-01-07 08:49

Stig Johansen <stig_johansen_it_at_=(@)hotmail.com> writes:

> Kan man aktivere et mailto link vha Javascript?

Lige så vel som alle andre links, ja.

> [...]
> Ved klik opbygger jeg et mailto-link, der bliver præsenteret på skærmen.
> Når brugeren klikker på det opbyggede link('Send mail') startes mail

Kunne du ikke bare lade formens onsubmit skifte action-URL'en på formen
til en mailto:bruger@server og så lade den submitte. Det skulle være
muligt at få den resulterende URL til at indeholde de rigtige data.

> Jeg er blevet spurgt om det kan lade sig gøre at starte mailprogrammet
> automatisk alene ved klik på 'OK'.

Hvis der er et link-element på siden, så kan man aktivere det ved
document.getElementById("linkElementetsId").click();

/L

Fra : Stig Johansen

Dato : 26-01-07 07:12

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> Hvis der er et link-element på siden, så kan man aktivere det ved
> document.getElementById("linkElementetsId").click();

Det er der, og din løsning virker perfekt - takker.
Hmm.. man føler sig lidt dum, når løsningen er så åbenlys.

Stig Johansen