target -> Åben i nyt faneblad
Fra : Leif Neland

Dato : 22-01-07 12:50

Kan man i faneblad-aware browsere have et target, der siger "åben i ny tab"
ligesom "åben i ny window"

Og kan man i javascript se, om der er faneblade? Udover at chekke på
browserversion.

Leif

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-01-07 12:58

Leif Neland skrev:

> Kan man i faneblad-aware browsere have et target, der siger
> "åben i ny tab" ligesom "åben i ny window"

Target="_blank" (el. et vilkårligt navn der ikke anvendes i
forvejen), bliver automatisk omdirigeret til en ny tab i browsere
med tabs.

Det er nok sværere at henvise til et nyt vindue.

HTML-standarden kender ikke til tabs, og den kommer næppe til det
foreløbig (hvis der kommer en ny xhtml-standard vil det nok være
helt uden target - svarende til strict html/xhtml i dag).

> Og kan man i javascript se, om der er faneblade? Udover at
> chekke på browserversion.

Godt spørgsmål. Jeg tror det ikke, men men det kunne være
interessant at undersøge.
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Peter Karlsen [~

Dato : 22-01-07 20:23

Kun hvis Browseren er sat op til det. I IE7 er default at der åbnes et
nyt vindue.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-01-07 12:40

Jens Peter Karlsen [FP-MVP] skrev:

> Kun hvis Browseren er sat op til det. I IE7 er default at der
> åbnes et nyt vindue.

Suk - det har du ret i. Det er i mine øjne et dårligt valg fra IE-
udviklernes side; et af de områder hvor tabs i særdeleshed kommer
til sin ret er ved omdirigering af nyt vindue=>ny tab.

Firefox og Opera vil som standard omdirigere nyt vindue (uden
størrelse) til ny tab, men i IE er det gjort til et tilvalg.

Ordvalget i IE's tabindstillinger er i øvrigt problematisk - "pop
op-vinduer" anvendes her om alle vinduer der åbner i et nyt vindue.
Normalt regner man ikke et almindeligt link til nyt vindue som et
pop op-vindue. Forvirringen er total når der under fanebladet
"Beskyttelse af personlige oplysninger" også anvendes betegnelsen
"pop op-vinduer" - her bare i den mere gængse (og snævre) forstand.

Brugeren skal dermed selv regne ud at der er forskel på hvad der
menes med pop op-vinduer i "håndtering af pop op-vinduer" og
"blokering af pop op-vinduer".