hvordan sammensætter jeg værdien af flere ~
Fra : Jimmi Nielsen

Dato : 14-01-07 15:15

hej

hvordan sammensætter jeg værdien af flere dropdowns til en streng.

udklip af tidliger fra anden news gruppe

hej
vi prøver at lave en side (http://www.dhac.dk/ny_side_2.htm) hvor man ud fra
fire dropdown felter skal kunne finde en side på noget (glas) hver
kombination skal give en bestemt html side

men jeg kan ikke rigtig komme vidre når jeg vælger i de 4 felter kommer jeg
til en side (http://www.dhac.dk/_vti_bin/shtml.dll/ny_side_2.htm) der giver
et resutat på valgte ting.

jeg ville have at jeg skulle komme til en side hvor de 4 valg gav en bestemt
side/doc

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 14-01-07 22:05

Jimmi Nielsen skrev:
> [...]
> kombination skal give en bestemt html side
>
> men jeg kan ikke rigtig komme vidre når jeg vælger i de 4 felter kommer jeg

Jeg tror, det bedste bud ville være
at lægge værdierne af de fortagne
valg sammen og lade submit udløse en
switchfunktion.

Men den bliver jo temmelig omfangsrig,
hvis man vitterligt skal have alle kombina-
tionsmuligheder. Kan valgmulighederne
ikke indskrænkes noget, således at en bestemt
type glas i første lag kun kan kombineres med
bestemte andre typer, eller hur?

Jørgen Farum Jensen
Håndbog i websidekonstruktion:
http://webdesign101.dk/wwwbog/udgave2/
..

Fra : Jimmi Nielsen

Dato : 15-01-07 05:32

"Jørgen Farum Jensen"
> [...]

> tionsmuligheder. Kan valgmulighederne
> ikke indskrænkes noget, således at en bestemt
> type glas i første lag kun kan kombineres med

hej jeg er klar over der er mange valg (256) men desvære nødvendig
men er det ikke bare at kopier linjerne i skriptet og så give dem nye
værdier

jimmi

Fra : Stig Johansen

Dato : 15-01-07 06:55

Jimmi Nielsen wrote:

> hej jeg er klar over der er mange valg (256) men desvære nødvendig
> men er det ikke bare at kopier linjerne i skriptet og så give dem nye
> værdier

De 256 var vist kun et eksempel.
Så vidt jeg kan se, med de nuværende valg, er du oppe på flere millioner
kombinationer.

Stig Johansen

Fra : Jimmi Nielsen

Dato : 15-01-07 15:49

hej

ja det ved jeg men er det muligt at lave

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 15-01-07 17:36

Jimmi Nielsen skrev:
> hej
>
> ja det ved jeg men er det muligt at lave

Ja.

Men tænk lige lidt over det: Hvis har 20
valgmuligheder med første slags glas, 20 valgmuligheder
ved anden slags glas, 20 valgmuligheder ved tredie
slags glas og 10 valgmuligheder med hensyn til
gas, skal du (efter eget udsagn) linke til
20*20*20*10 = 80.000 forskellige sider.

Hvis du kan lave de 80.000 sider inden jeg er
færdig med JavaScript applikationen, vil jeg forære
den til dig.

Det er muligt du kan have noget ud af at kigge
på en JavaScript applikation, jeg lavede for en del
år tilbage, en kalenderstyret sidevisning:

http://733.dk/misc/datoapp.html

I i øvrigt vil du gøre alle en tjeneste ved
at skrive dine svar og kommentarer /under/ det
du citerer...

Fra : Stig Johansen

Dato : 16-01-07 06:48

Jørgen Farum Jensen wrote:

> [...]
> ved anden slags glas, 20 valgmuligheder ved tredie
> slags glas og 10 valgmuligheder med hensyn til
> gas, skal du (efter eget udsagn) linke til

Jeg kiggede i hans kode inden jeg svarede, og der er 98 eller ca 100 valg pr
box.
100*100*100 = 1.000.000
Det skal så ganges med antal i gas.
Derfor flere millioner.

Stig Johansen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 16-01-07 14:38

Stig Johansen skrev:

> Jeg kiggede i hans kode inden jeg svarede, og der er 98 eller ca 100 valg pr
> [...]

Sikkert. Men selv med mit eksempel regner
jeg ikke med at blive taget på ordet med
hensyn til at lave en gratis JavaScript
applikation.

Men problemet er jo interessant nok - så
hvordan skal det løses? Kan det tænkes, at der
er kombinationer, der er mere interessante
end andre, så feltet kan indsnævres. Jeg kunne
tænke mig at visse kombinationer faldt i
bestemte kombinationer, eller man starte
andre steder - kvadratmeter, prisgrupper,
hvad ved jeg? Hvad skal slutresultatet være?

Vi har jo slået fast, at det ikke kan lade
sig gøre at oprette en webside for hver
kombination, men måske nok et eller andet felt
med en værdi.

Jimmi må jo ha' de der tal og bruge dem i
det daglige - hvad gør han så?

Fra : Jens Peter Karlsen [~

Dato : 16-01-07 15:13

Det må kunne lade sig gøre at indsnævre mulighederne.
F.eks. ser jeg at der er hærdede og laminerede glas. Så hvis man
baserer valgmulighederne i anden dropdown på valget i første (hærdet,
lamineret, osv) skulle det være let med et databaseopslag at befolke
dropdown 2 med en (eller flere) eventuel yderligere indsnævring kunne
man så komme frem til et direkte valg i sidste dropdown liste.
Desuden er det helt overflødigt at nævne de enkelte tykkelser det
findes i. Det kan udemærket stå på selve siden.