Nyt hus og internetforbindelse
Fra : manse

Dato : 28-01-07 11:31

Hej med jer.

Om 14 dage er vores nye hus færdigt. Der skal naturligvis
internetforbindelse. Ud over internetforbindelsen har jeg min
fastnettelefoni hos Cybercity - altså ingen fastnet telefoni hos Tele DK.

Nu er bestillingen hos CC blevet afvist af "tekniske årsager". Jeg gætter på
at det er fordi der ikke er lagt kabler ing til huset endnu, men det er kun
et gæt!!
Det er det sidste hus i vænget, og de andre har ligget der i nogle år, så
TDC har været forbi og lægge ledninger i jorden.

Jeg vil være træt af at skulle flytte mit fastnetnummer til TDC for at få
dem til at komme og lægge ledninger ind. I givet fald skal jeg betale
oprettelse, flytning m.v., for så at flytte nummeret tilbage til Cybercity
eller et andet IP selskab

Hvordan er reglerne med nye huse og telefonkabler ind til det nye hus?
Kommer de først når man bestiller fastnet hos TDC?

Fra : Morten K. Lennon

Dato : 28-01-07 11:57

On 2007-01-28, manse <try.to@guess.who> wrote:
> Hvordan er reglerne med nye huse og telefonkabler ind til det nye hus?
> Kommer de først når man bestiller fastnet hos TDC?

Ja.

(Det er jo ikke en gavebod).

--
Morten

Fra : Jesper Lund

Dato : 28-01-07 12:48

Morten K. Lennon wrote:

> Ja.

Kan man ikke, i et nyt hus, bestille fastnet andre steder end hos TDC?

--
Jesper Lund

Fra : Morten K. Lennon

Dato : 28-01-07 13:07

On 2007-01-28, Jesper Lund <usenet@jesperlund.com> wrote:

> Kan man ikke, i et nyt hus, bestille fastnet andre steder end hos TDC?

Jov, hvis det andet sted gider ligge kabler ind og får disse kabler
koblet til "systemmet".

(det kan ikke betale sig at foretage denne operation, og det kan formodentlig
heller ikke betale sig for TDC, men de har pligt til at foretage denne
levering).

--
Morten

Fra : Jesper Lund

Dato : 28-01-07 13:16

Morten K. Lennon wrote:

> (det kan ikke betale sig at foretage denne operation, og det kan
> formodentlig heller ikke betale sig for TDC, men de har pligt til
> at foretage denne levering).

Jeg kender leveringspligten; spørgsmålet gik på omfanget af denne. Hvis
jeg bestiller et fastnet abonnement hos f.eks. Telia i et nyt hus, har
TDC så en forpligtelse til at levere en linie til Telia?

--
Jesper Lund

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 28-01-07 14:45

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> wrote in message

> Jeg kender leveringspligten; spørgsmålet gik på omfanget af denne. Hvis
> jeg bestiller et fastnet abonnement hos f.eks. Telia i et nyt hus, har TDC
> så en forpligtelse til at levere en linie til Telia?

Det er så et spørgsmål om de har krav på det.. Men synes fx jeg har set
priser hos tele2, hvor der stod priser for opsætning af første telefonstik
osv...
Men vær opmærksom på at Telia Hæver priserne til TDC level 15feb.

Det er nok den billigste løsning at vælge TDC til at starte med, de har tit
også kampagne tilbud på oprettelse af fastnet.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 28-01-07 14:53

"Bjarke Hansen" <bjarke_h@*.REMOVE*hotmail.com> wrote in message

> Det er så et spørgsmål om de har krav på det.. Men synes fx jeg har set
> priser hos tele2, hvor der stod priser for opsætning af første telefonstik
> osv...

Tele2´s priser:
Nyoprettelse uden teknikerbesøg 950
Tekniker startgebyr og opsætning af telefonstik 695

oprettelse 1645

TDC online pris nyoprettelse 850
telefonstik med max 25meter telefonkabel (husk at få trukket dette til dit
krydsfelt i huset)

Altså sparer du 100kr i forhold til tele2 fx...

men når Tele2 oplyser om det samme som TDC, så er jeg sikker på de også skal
lave en oprettelse af fastnet.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 28-01-07 15:45

> [...]
> jeg bestiller et fastnet abonnement hos f.eks. Telia i et nyt hus, har TDC
> så en forpligtelse til at levere en linie til Telia?

Nej, der er ikke forsyningspligt på Rå Kobber.
Du kan _måske_ få TDC til at trække et kabel mod at betale for udgiften, men
det er uden tvivl væsentligt mere end et halv års tid på TDC koster.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - intet at komme efter

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 28-01-07 16:37

On 2007-01-28, Martin Højriis Kristensen <usenet@makr.dk> wrote:

> Nej, der er ikke forsyningspligt på Rå Kobber.

Telia benytter mig bekendt ikke rå kobber til at levere almindelig telefoni.

--
Andreas

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 28-01-07 18:21

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> wrote in message
> Telia benytter mig bekendt ikke rå kobber til at levere almindelig
> telefoni.

Så benytter de formentlig Gensolgt Telefoni, som der heller ikke er
forsyningspligt på.

Fra : rl

Dato : 28-01-07 13:41

> Om 14 dage er vores nye hus færdigt.

Jeg ville nok skynde mig at bestille ved TDC, da der let er 1-2 mdr.
ventetid i nyt hus. Det var der i hvert fald ved en ven for et par mdr.
siden.

Fra : Preben Q

Dato : 28-01-07 13:58

"manse" <try.to@guess.who> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det er det sidste hus i vænget, og de andre har ligget der i nogle år, så TDC har
> været forbi og lægge ledninger i jorden.

Hvis du har en nabo indenfor 200 meter som har ADSL kunne du overveje at snakke med ham
om at dele forbindelse og omkostninger.
Der findes trådløse routere som kan klare den afstand.

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 28-01-07 21:39

"Preben Q" <nospam@se.kd> wrote in message

> Hvis du har en nabo indenfor 200 meter som har ADSL kunne du overveje at
> snakke med ham om at dele forbindelse og omkostninger.
> Der findes trådløse routere som kan klare den afstand.

Hvilken udbyder mener du tilbyder den løsning lovligt?

Fra : Pico

Dato : 28-01-07 22:57

Flemming Lynggaard wrote:
> "Preben Q" <nospam@se.kd> wrote in message

> Hvilken udbyder mener du tilbyder den løsning lovligt?

Det er der flere der gør, det skal bare være den pro løsning og så er det
nok ikke rentabelt
Pico

Fra : Henning Wangerin

Dato : 29-01-07 18:47

On Sun, 28 Jan 2007 22:57:11 +0100, Pico wrote:

> Det er der flere der gør, det skal bare være den pro løsning og så er det
> nok ikke rentabelt

Hvorfor ikke? Priserne på TDC's privat-adsl og pro-adsl er stor set de
samme. Blot kan du ikke få de små som pro-versioner.

--
MVH
Henning Wangerin / oz1lln

Fra : Morten Fjendbo

Dato : 29-01-07 20:49

"Henning Wangerin" <news_via_pan+041124@hpc.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor ikke? Priserne på TDC's privat-adsl og pro-adsl er stor set de
> samme. Blot kan du ikke få de små som pro-versioner.

ahh så har du vist glemt den danske moms?

Mvh Morten Fjendbo

Fra : Henning Wangerin

Dato : 31-01-07 21:20

On Mon, 29 Jan 2007 20:49:15 +0100, Morten Fjendbo wrote:

> ahh så har du vist glemt den danske moms?

Tja, nu er det længe siden jeg har checket tdcs pricer, men da vi fik
linien jeg snakker om installereret, kostede 8Mbit privet 1000,- incl
moms og 8Mbit erhverv 800,- excl moms. Det er meget tæt på den samme pris
hvis jeg ikke regner helt forkert

--
MVH
Henning Wangerin / oz1lln

Fra : Morten Fjendbo

Dato : 31-01-07 22:20

> [...]
> linien jeg snakker om installereret, kostede 8Mbit privet 1000,- incl
> moms og 8Mbit erhverv 800,- excl moms. Det er meget tæt på den samme pris

Ja okay det var ikke lige oprettelses prisen jeg mente.. Men okay

Mvh Morten Fjendbo

Fra : Henning Wangerin

Dato : 31-01-07 23:08

On Wed, 31 Jan 2007 22:19:48 +0100, Morten Fjendbo wrote:

> Ja okay det var ikke lige oprettelses prisen jeg mente.. Men okay

Heller ikke mig.

Måndesprisen var dengang den samme. Men jeg har da lige kigget lidt på
måneds-priserne rundt omkring, og der er da sket lidt siden - mest på
privat-området

--
MVH
Henning Wangerin / oz1lln

Fra : Preben Q

Dato : 28-01-07 23:08

"Flemming Lynggaard" <flemmingl@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvilken udbyder mener du tilbyder den løsning lovligt?

Det er ikke utænkeligt at man i den situation kunne få en tilladelse fra udbyderen.
Det skader ikke udbyderen at en , som ikke har kobber, alligevel kan få lov til at prøve
hvor godt det kører.

Nabohjælp er kun en nødløsning. Jeg har brugt det i et par år. Nu er jeg på Clearwire,
som også er trådløst.
De har ikke noget imod at jeg låner min forbindelse til naboen når jeg ikke bruger den.
Clearwire forventes med tiden at dække de fleste større byer i Danmark + omegn.

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 29-01-07 11:52

> [...]
> ikke bruger den.
> Clearwire forventes med tiden at dække de fleste større byer i Danmark +

Mit gæt er at clearwire CC TDC og de andre store _alle_ vil sige nej...

Fra : Henning Wangerin

Dato : 29-01-07 18:46

On Mon, 29 Jan 2007 11:51:35 +0100, Flemming Lynggaard wrote:

> Mit gæt er at clearwire CC TDC og de andre store _alle_ vil sige nej...

TDC siger ja hvis du gør det rigtigt - se mit andet svar.
--
MVH
Henning Wangerin / oz1lln

Fra : Henning Wangerin

Dato : 29-01-07 18:45

On Sun, 28 Jan 2007 21:38:46 +0100, Flemming Lynggaard wrote:

> "Preben Q" <nospam@se.kd> wrote in message

> Hvilken udbyder mener du tilbyder den løsning lovligt?

TDC

Officielt laver de to naboer en internet-forening som køber en
pro-forbindelse som termineres hos naboen.

Jeg skriver "officelt" forbi tdc blot kræver en formand (teknisk kontakt)
og en kasserer (til at betale regningen). De kræver ikke vedtægter,
refereater og andet papir-sjov.

Ikke noget udiøst i det.

--
MVH
Henning Wangerin / oz1lln

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 30-01-07 22:43

"Henning Wangerin" <news_via_pan+041124@hpc.dk> wrote in message

> Ikke noget udiøst i det.

Send lige et link til tdc's betingelser hvor det står det er tilladt at to
juridiske enheder må dele en erhvervslinie..

Fra : Jesper Lund

Dato : 31-01-07 01:02

Flemming Lynggaard wrote:

> Send lige et link til tdc's betingelser hvor det står det er
> tilladt at to juridiske enheder må dele en erhvervslinie..

Foreningen, med dig og din nabo som medlemmer, er een juridisk enhed.

--
Jesper Lund

Fra : Morten Fjendbo

Dato : 31-01-07 22:22

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i en meddelelse

> Foreningen, med dig og din nabo som medlemmer, er een juridisk enhed.

Eller skrive en kvittering for et videre slag..

Mvh Morten Fjendbo

Fra : Henning Wangerin

Dato : 31-01-07 23:07

On Wed, 31 Jan 2007 22:22:25 +0100, Morten Fjendbo wrote:

> "Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i en meddelelse

> Eller skrive en kvittering for et videre slag..

Nej for det må du ikke gøre. At betingelserne sagtens kan være nøjagtig de
samme som hvis du ville videresælge den samme lige, går tdc ikke med til
det.
- og foreningen kan købe dig til at lave alt teknikken for det samme som
du ellers ville have tjent på at videresælge den. Det gælder om at se
tdc's logik - jeg har meget svært ved det

Nøglen er at det kun er foreningens medlemmer som må bruge linien. Ikke
andre. Man hvordan man bliver medlem, spørger tdc ikke om

--
MVH
Henning Wangerin / oz1lln

Fra : Henning Wangerin

Dato : 31-01-07 21:18

On Tue, 30 Jan 2007 22:43:11 +0100, Flemming Lynggaard wrote:

> "Henning Wangerin" <news_via_pan+041124@hpc.dk> wrote in message

> Send lige et link til tdc's betingelser hvor det står det er tilladt at to
> juridiske enheder må dele en erhvervslinie..

Det er netop ikke to juridiske enheder.

Medlemmerne i en forening må dele forbindelsen, men du må ikke dele ud til
andre ikke-medlemmer.

(Men der er jo ikke noget i vejen for at optage flere medlemmer )

--
MVH
Henning Wangerin / oz1lln

Fra : Morten K. Lennon

Dato : 31-01-07 22:31

On 2007-01-31, Henning Wangerin <news_via_pan+041124@hpc.dk> wrote:
> Medlemmerne i en forening må dele forbindelsen, men du må ikke dele ud til
> andre ikke-medlemmer.

Man skal så forøvrigt nok være opmærksom på beskatning af
forbindelsen man får stillet til rådighed.

--
Morten

Fra : Jesper Lund

Dato : 31-01-07 22:36

Morten K. Lennon wrote:

> Man skal så forøvrigt nok være opmærksom på beskatning af
> forbindelsen man får stillet til rådighed.

Øh? Du betaler et kontingent til foreningen, og modtager en ydelse
(internetadgang) til gengæld. Hvad er der helt præcist at beskatte her?

--
Jesper Lund

Fra : Morten K. Lennon

Dato : 31-01-07 22:38

On 2007-01-31, Jesper Lund <usenet@jesperlund.com> wrote:
> Øh? Du betaler et kontingent til foreningen, og modtager en ydelse
> (internetadgang) til gengæld. Hvad er der helt præcist at beskatte her?

"Fri telefoni" hedder princippet.

--
Morten

Fra : Henning Wangerin

Dato : 31-01-07 23:04

On Wed, 31 Jan 2007 21:38:26 +0000, Morten K. Lennon wrote:

> "Fri telefoni" hedder princippet.

Hvordan kan det komme ind under det?

Dermed må du vel også mene at telefon- og internet-flatrate som du køber
ude i byen er skatte-pligtige?

Det er jo ikke noget som din arbejdsgiver (eller anden) stiller til
rådighed for dig. Du "køber" en ydelse i foreningen ved at være medlem.
Længere er den da ikke.

--
MVH
Henning Wangerin / oz1lln

Fra : Morten K. Lennon

Dato : 01-02-07 09:24

On 2007-01-31, Henning Wangerin <news_via_pan+041124@hpc.dk> wrote:

> Hvordan kan det komme ind under det?

Du får af foreningen stillet fri internet til rådighed.

> Dermed må du vel også mene at telefon- og internet-flatrate som du køber
> ude i byen er skatte-pligtige?

Nej, det har du selv betalt for.

> Det er jo ikke noget som din arbejdsgiver (eller anden) stiller til
> rådighed for dig. Du "køber" en ydelse i foreningen ved at være medlem.
> Længere er den da ikke.

Hvis man "køber" af foreningen, så er der tale om vidresalg, og det er
nok næppe tilladt på nogen produkter i den klasse.

--
Morten

Fra : Henning Wangerin

Dato : 01-02-07 17:35

On Thu, 01 Feb 2007 08:24:17 +0000, Morten K. Lennon wrote:

> Du får af foreningen stillet fri internet til rådighed.

Ja hvis du er medlem. Ligesom du skal være medlem af den lokale
antennefoeringen for at kunne få signal ud af stikket i vægen.

> Nej, det har du selv betalt for.

Det gør du jo også her. Hvis du ikke er medlem (og betaler dit medlemskab)
får du ingen internet.

> Hvis man "køber" af foreningen, så er der tale om vidresalg, og det er
> nok næppe tilladt på nogen produkter i den klasse.

Meldingen fra tdc er at det er i orden på pro linierne.

--
MVH
Henning Wangerin / oz1lln