Remote login til TDC dynIP ?
Fra : Chigago Gangster

Dato : 24-01-07 13:22

Min far har købt TDC´s 9kr/md fupprodukt og har fået et ADSL modem med
dynamisk IP, men jeg kan ikke pinge hans offentlige IP adresse som han
får ved at browse et webbsite som viser hans IP og som han så oplyser
mig. Jeg kan heller ikke logge ind på hans netværk, da det ikke kan
findes. Jeg plejer at kunne, når folk har statisk IP.

Har det noget med ADSL produktet at gøre ?

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 24-01-07 13:31

Chigago Gangster <cc@.invalid> crashed Echelon writing

> [...]
> findes. Jeg plejer at kunne, når folk har statisk IP.
>
> Har det noget med ADSL produktet at gøre ?

Din far kører med en firewall på hans computer og uden router?

--
Bjarke Andersen

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 24-01-07 19:57

Bjarke Andersen <bjarke.andersen@gmail.com> wrote:

>Chigago Gangster <cc@.invalid> crashed Echelon writing

>Din far kører med en firewall på hans computer og uden router?

- som fx Windows XP's indbyggede firewall, der, hvis jeg ikke tager
meget fejl, som standard blokerer ping.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 25-01-07 09:23

Jesper Dybdal <jdunetnospam@u10.dybdal.dk> crashed Echelon writing

> - som fx Windows XP's indbyggede firewall, der, hvis jeg ikke tager
> meget fejl, som standard blokerer ping.

Damn du er skarp Jesper ;)

--
Bjarke Andersen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 24-01-07 15:31

"Chigago Gangster" <cc@.invalid> wrote in message
> Min far har købt TDC´s 9kr/md fupprodukt og har fået et ADSL modem med
> dynamisk IP, men jeg kan ikke pinge hans offentlige IP adresse som han får
> ved at browse et webbsite som viser hans IP og som han så oplyser mig.

Kan du pinge den og tilgå hans PC hvis du sætter begge PC'er på et LAN?

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - intet at komme efter

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-01-07 17:00

Chigago Gangster skriver:

> Min far har købt TDC´s 9kr/md fupprodukt

Hvilket ?

> og har fået et ADSL modem med dynamisk IP, men jeg kan ikke pinge
> hans offentlige IP adresse som han får ved at browse et webbsite
> som viser hans IP og som han så oplyser mig.

Hvad sidder der mellem modem og PC ?

> Har det noget med ADSL produktet at gøre ?

Garanteret ikke.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Chigago Gangster

Dato : 25-01-07 20:17

Hej og tak for svarene

Min far har fået et speedstream 4100 moden (mener jeg det hedder, det
lille hvide som forbindes til DSL filteret).
På ADSL modemet har vi sat en ADSL router, og det er den, jeg ikke kan
pinge på WAN adressen og derfor kan jeg selvfølgelig heller ikke logge
ind i routeren, selv om vi har sat remotelogin og password og bruger
adressen http://x.x.x.x:8080/
Vi har også sat tilladelse til at routeren skal svare på ping, på WAN siden.

Takker for hjælpen

Fra : Niklas Petersen

Dato : 26-01-07 09:35

Chigago Gangster wrote:
> [...]
> adressen http://x.x.x.x:8080/
> Vi har også sat tilladelse til at routeren skal svare på ping, på WAN

Du kunne eventuelt fjerne routeren og tilslutte modemet direkte i
computeren. På den måde kan du finde frem til om det skyldes en ond
sammensværgelse fra TDC eller ADSL routeren, at du ikke kan pinge den
offentlige IP. Husk at sætte Windows firewall til at svare på ping,
eller slå den helt fra mens du tester.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-01-07 11:26

Niklas Petersen skrev:

> offentlige IP. Husk at sætte Windows firewall til at svare på ping,
> eller slå den helt fra mens du tester.

Man kan godt køre uden firewall - det er faktisk det jeg
anbefaler. Men det forudsætter at man har sikret Windows'
grundopsætning så den ikke er modtagelig for angreb.

Hvis ens sikkerhed er baseret på en firewall, er det hul i
hovedet at slå den fra.

--
Bertel

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 26-01-07 11:26

"Niklas Petersen" <spam@berta.dk> wrote in message
> Du kunne eventuelt fjerne routeren og tilslutte modemet direkte i
> computeren. [...] Husk at sætte Windows firewall til at svare på ping,
> eller slå den helt fra mens du tester.

En ubeskyttet Windows på offentlig IP har en gennemsnitlig levetid der er
lavere end en nyuddannet løjtnant på patrulje i Vietnam.
Det kan _ikke_ anbefales.

Fra : Jesper Lund

Dato : 26-01-07 18:57

Martin Højriis Kristensen wrote:

> En ubeskyttet Windows på offentlig IP har en gennemsnitlig
> levetid der er lavere end en nyuddannet løjtnant på patrulje i
> Vietnam. Det kan _ikke_ anbefales.

Man sørger selvfølgelig for at alle porte er lukkede.

--
Jesper Lund

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 26-01-07 22:25

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> wrote in message
> Man sørger selvfølgelig for at alle porte er lukkede.

Hvordan vil du på en nem måde sørge for at alle porte er lukkede på en PC på
offentlig IP med den indbyggede firewall slået fra?

Fra : Jesper Lund

Dato : 26-01-07 23:29

Martin Højriis Kristensen wrote:

> Hvordan vil du på en nem måde sørge for at alle porte er lukkede
> på en PC på offentlig IP med den indbyggede firewall slået fra?

Stoppe overflødige Windoze services... Jeg har naturligvis også
aktiveret "fildeling" i Windoze og NetBIOS via TCP/IP o.lign.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 26-01-07 23:35

Jesper Lund wrote:

> ***aktiveret**** "fildeling" i Windoze og NetBIOS via TCP/IP o.lign.

Skulle være DEaktiveret...

--
Jesper Lund

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 26-01-07 23:46

> Stoppe overflødige Windoze services...

Nogen af de services der tidligere har haft svagheder kunne man slet ikke
disable.
Den eneste måde du (praktisk) kan lukke alle porte på en windows-maskine er
ved hjælp af noget software.

Fra : Jesper Lund

Dato : 27-01-07 00:04

Martin Højriis Kristensen wrote:

> Den eneste måde du (praktisk) kan lukke alle porte på en
> windows-maskine er ved hjælp af noget software.

Der skal hackes lidt i registry...
Kender du denne guide? (og lignende på diverse websites)
http://home18.inet.tele.dk/madsen/windows/tjenester/

Jeg bruger dog WinXPs indbyggede firewall (foruden at stoppe services),
men det ville ikke genere mig at disable den; jeg har i hvert ikke tænkt
mig at bruge 10 kr om måneden på en sikkerhedpakke

--
Jesper Lund

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 27-01-07 00:28

> Der skal hackes lidt i registry...

Og det synes du er et relevant råd til "Chicago Gangster"?

Fra : Jesper Lund

Dato : 27-01-07 00:36

Martin Højriis Kristensen wrote:

> Og det synes du er et relevant råd til "Chicago Gangster"?

Det må han/hun selv afgøre. Jeg skrev blot at det var muligt at lukke
portene ved at stoppe diverse services. Jeg synes også at Thomas' guide
er nemt at gå til.

--
Jesper Lund

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-01-07 07:00

Jesper Lund skriver:

> Jeg bruger dog WinXPs indbyggede firewall (foruden at stoppe services),
> men det ville ikke genere mig at disable den; jeg har i hvert ikke tænkt
> mig at bruge 10 kr om måneden på en sikkerhedpakke

Fuck, hvor er det nemt, når man har en router....

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 27-01-07 09:44

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
> Fuck, hvor er det nemt, når man har en router....

Well, ret beset så ændrer en router ikke det store, men hvis man sætter en
NAT-enhed mellem det farlige Internet og det lokale internet, så er man jo
automatisk "beskyttet" mod alt der kommer fra Internettet.
Man er så også beskyttet mod at kunne tilgå sin maskine udefra, og benytte
visse protokoller.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-01-07 22:52

Martin Højriis Kristensen skrev:

> Den eneste måde du (praktisk) kan lukke alle porte på en windows-maskine er
> ved hjælp af noget software.

Det passer ikke. Man kan bruge denne her opskrift. Jeg og en stor
del af mine bekendte bruger den samt nogle bekendtes bekendte der
er ret ukyndige.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 28-01-07 15:32

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> wrote in message
> Det passer ikke.

Det er efter min mening ikke nogen særlig praktisk måde, og det forhindrer
ikke at fejl eller ny software åbner nye porte.
RPC er stadig et issue, og det var jo den der var skyld i Blasters
udbredelse.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-01-07 16:17

Martin Højriis Kristensen skrev:

> Det er efter min mening ikke nogen særlig praktisk måde,

Jamen, det er det efter min og mine bekendtes.

> og det forhindrer ikke at fejl eller ny software åbner nye
> porte.

Nej, den slags kan man ikke forhindre. Man kan helller ikke
forhindre ny software i at deaktivere en firewall - hvis man
altså kritikløst smider hvad som helst på sit system.

> RPC er stadig et issue, og det var jo den der var skyld i Blasters
> udbredelse.

Hvis du mener at Blaster kan angribe min og mine bekendtes pc'er,
tager du fejl.

--
Bertel

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 29-01-07 21:48

> [...]

>forhindre ny software i at deaktivere en firewall - hvis man
>altså kritikløst smider hvad som helst på sit system.

Man kan bruge sit operativsystems mekanismer til at sikre at tilfældigt
programmel ikke har rettigheder til at deaktivere den.

Men selv hvis man ikke gør det, er der en forskel: det med at deaktivere
en firewall er altså kun noget som decideret ondskabsfuldt programmel
gør.

Men det med at åbne porte og have for ringe kontrol med hvad der kommer
ind fra de porte, er noget som masser af programmel der ikke er spor
ondskabsfuldt, men bare af begrænset kvalitet, gør.

Hvis man kun installerer "kendt" programmel fra "kendte" leverandører,
får man i praksis ikke ondskabsfuldt programmel - men man kan få masser
af programmel af ringe kvalitet.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 27-01-07 12:27

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote:

>"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> wrote in message
>
>Hvordan vil du på en nem måde sørge for at alle porte er lukkede på en PC på
>offentlig IP med den indbyggede firewall slået fra?

Man skal ikke slå den indbyggede firewall fra - man skal bare åbne den
for lige netop ping.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 27-01-07 13:29

"Jesper Dybdal" <jdunetnospam@u10.dybdal.dk> wrote in message
> Man skal ikke slå den indbyggede firewall fra - man skal bare åbne den
> for lige netop ping.

Enig