newsserver på sydenergi fibernet ?
Fra : Knud

Dato : 14-01-07 18:19

Har lige taget min fiberforbindelse i brug...men har endnu ingen
oplysninger om hvilken newserver jeg kan bruge

Nogen der ved noget ?

Og ja ..support på mandag

Men lige nu !

Bort set fra det virker den fortræffelig 10M/10M
Kan få 17Mbit i peak men varierer en del afhængig af hvor det er fra
De har nogle sjove peeringer...tele2 løber over holland.

Knud

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 14-01-07 18:30

"Knud" <knud-ch.skrald@nypost.dk> wrote in message
> Har lige taget min fiberforbindelse i brug...men har endnu ingen
> oplysninger om hvilken newserver jeg kan bruge
>
> Nogen der ved noget ?

måske news.comxnet.dk

Hvis det er Danskbredbånd baseret bredbånd i har, er der ikke nogen
newsserver så vidt jeg ved.

Fra : Knud

Dato : 14-01-07 18:47

perfekt !

Jeg havde ellers ledt efter comx news server....

Knud

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 14-01-07 18:49

"Knud" <knud.skrald@guldberg.info> wrote in message
> perfekt !
>
> Jeg havde ellers ledt efter comx news server....

velbekom... men det er nu også bare tele2´s newsserver der er adgang til..

Fra : Knud

Dato : 14-01-07 20:35

Ja det ved jeg men kunne bare ikke finde den...

Knud

Fra : Knud

Dato : 14-01-07 23:11

Øv !

Blev lige snydt lidt af mine "special" routes

news.comxnet.dk har jeg ikke adgang til fra "fiber"

Knud

Fra : Christian Joergensen

Dato : 15-01-07 02:13

Knud <knud-ch.skrald@nypost.dk> writes:

> Øv !
>
> Blev lige snydt lidt af mine "special" routes
>
> news.comxnet.dk har jeg ikke adgang til fra "fiber"

Hvad er din IP-adresse?

--
Christian Joergensen | ... der arbejder for ComX Networks A/S
http://www.razor.dk | - men udtaler sig for sig selv

Fra : Knud

Dato : 15-01-07 08:22

Christian Joergensen wrote:

> Hvad er din IP-adresse?

89.184.131.109

Fra : Knud

Dato : 15-01-07 11:46

Knud wrote:

> Øv !
>
> Blev lige snydt lidt af mine "special" routes
>
> news.comxnet.dk har jeg ikke adgang til fra "fiber"
>
> Knud

Der er ingen newsserver hos sydenergi fibernet (i ESS området ) !

Og der ingen planer om at tilbyde en sådan.

Oplyst af support

Knud

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 15-01-07 19:53

> Der er ingen newsserver hos sydenergi fibernet (i ESS området ) !

Hmm mystisk....
Ser da ud til at det er comx der levere det.... ifl trace:

Tracing route to 89.184.131.109 over a maximum of 30 hops

1 <1 ms <1 ms <1 ms 192.168.0.1
2 1 ms 1 ms <1 ms 81.161.186.2
3 3 ms 2 ms 1 ms 81.161.166.49
4 10 ms 1 ms 1 ms 87.72.99.49
5 11 ms 2 ms 2 ms 87.72.99.17
6 5 ms 4 ms 4 ms ess-internal-router.cxnet.dk [87.72.196.58]
7 5 ms 5 ms 6 ms 89.184.128.86
8 5 ms 6 ms 6 ms 89.184.128.64
9 5 ms 5 ms 5 ms 89.184.128.79
10 6 ms 5 ms 6 ms 89.184.131.2
11 * * * Request timed out.

Når men det er jo nok fordi de har egne IP adresser registeret som dette:

inetnum: 89.184.130.0 - 89.184.131.255
netname: DK-ESS-BREDBAAND
mnt-routes: DK-ESS-MNT
mnt-lower: DK-ESS-MNT
org: ORG-EBA7-RIPE
descr: Syd Energi Bredbaand A/S
country: DK
admin-c: ML5938-RIPE
tech-c: TJ633-RIPE
status: ASSIGNED PA
mnt-by: DK-ESS-MNT
source: RIPE # Filtered

organisation: ORG-EBA7-RIPE
org-name: ESS Bredbaand A/S
org-type: LIR
address: ESS Bredbaand A/S
Michael Lund
CTO
ELHOLM 1
6400 SOENDERBORG
DENMARK

Fra : Knud

Dato : 15-01-07 20:57

Bjarke Hansen wrote:
> "Knud" <knud-ch.skrald@nypost.dk> wrote in message

> Hmm mystisk....
> Ser da ud til at det er comx der levere det.... ifl trace:
>
> Tracing route to 89.184.131.109 over a maximum of 30 hops
>
> 1 <1 ms <1 ms <1 ms 192.168.0.1
> 2 1 ms 1 ms <1 ms 81.161.186.2
> 3 3 ms 2 ms 1 ms 81.161.166.49
> 4 10 ms 1 ms 1 ms 87.72.99.49
> 5 11 ms 2 ms 2 ms 87.72.99.17
> 6 5 ms 4 ms 4 ms ess-internal-router.cxnet.dk [87.72.196.58]
> [...]

Der er lidt rodet... i det gamle Sydvest Energi's område er der en
newsserver...der er Dansk Bredbånd provider
Så lidt afhængig af hvor man er i Energi Syd's område er betingelser
forskellige...priser også !

Argumentet var iøvrigt at det var "nemt" at finde en gratis text
newsserver.....men pege på en kunne man ikke lige !

Knud

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 15-01-07 21:19

http://dotsrc.org/

--
Michael

Fra : Knud

Dato : 15-01-07 21:41

Michael Kjærsgård wrote:

> http://dotsrc.org/

Har lige signed up...ser ud til at have det meste af det jeg har brug for

Mente egentlig kun det var dk grupper den førte !

Nogen ide om rentionen ?

Knud

Fra : Claus Alboege

Dato : 15-01-07 22:56

Hej,

Knud <knud.skrald@guldberg.info> writes:
> [...]

[...]

> Nogen ide om rentionen ?

Overview expires, med nogle få undtagelser, efter følgende (antal dage):

*:x365
dk.*:x400
alt.*:x30

Backenden har omkring 750 dages retention.

/Claus A

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 14-01-07 18:53

"Knud" <knud-ch.skrald@nypost.dk> wrote in message

> De har nogle sjove peeringer...tele2 løber over holland.

Det har jeg også tænkt over flere gange, hvorfor comx lavede det om...

Fordi de havde i en lang overgang direkte forbindelse til tele2, så det var
2-3ms.
Har endnu ikke spurtgt comx om hvorfor det går via Cogenco

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 15-01-07 00:17

On Sun, 14 Jan 2007 18:18:34 +0100, Knud <knud-ch.skrald@nypost.dk>
wrote:

> De har nogle sjove peeringer...tele2 løber over holland.

Nu er SYD ENERGI Bredbånds Internet-produkt jo faktisk ComX, og udover
private peers køber de transit bl.a. af Cogent og Level3, der begge er
helt i top. Med al respekt for Tele2, er de ikke i samme klasse.

-A
--
Hvis bruger et anti-spam program, der spammer os andre i hvert

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 15-01-07 00:25

On 2007-01-14, Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> Cogent og Level3, der begge er helt i top.

Jeg tror mange er uenige med dig i den betragtning.

Bevares, Cogent er da gode til prisen, men "i top" ville jeg nok have
svært ved at placere dem.

--
Andreas

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 15-01-07 00:56

On Sun, 14 Jan 2007 23:25:06 +0000 (UTC), Andreas Plesner Jacobsen
<apj@daarligstil.dk> wrote:

> Bevares, Cogent er da gode til prisen, men "i top" ville jeg nok
> have svært ved at placere dem.

Jeg indrømmer, at jeg (kun) vurderede dem på deres 'connectedness'.

Jeg har ikke selv nogen operationel erfaring med at bruge dem, så det
var nok et 'i top' mere som for Dansk Supermarked (størrelse, bredde,
dækning) end 'i top' som den lokale slagter (kvalitet).

-A
--
Hvis bruger et anti-spam program, der spammer os andre i hvert

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 15-01-07 15:37

On Mon, 15 Jan 2007 00:55:58 +0100, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>Jeg indrømmer, at jeg (kun) vurderede dem på deres 'connectedness'.

Cogent og Level3 kommer begge fra USA og er derfor bedst connected
dér.

Hvis jeg var en lille ISP som ComX ville jeg også kigge efter en ISP
med bedre forbindelsen i Danmark og Norden.

Her kan Tele2 godt følge med.

/Jarlskov

Fra : Christian Joergensen

Dato : 15-01-07 16:02

Lasse Jarlskov <lasse@jarlskov.dk> writes:

> Hvis jeg var en lille ISP som ComX ville jeg også kigge efter en ISP
> med bedre forbindelsen i Danmark og Norden.

Det har de ogsaa. (Webpartner)

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 15-01-07 16:09

On Mon, 15 Jan 2007 15:37:14 +0100, Lasse Jarlskov <lasse@jarlskov.dk>
wrote:

> Cogent og Level3 kommer begge fra USA og er derfor bedst connected
> dér.

De er nogle af de bedste globalt, men stadig gode i Europa.

> Hvis jeg var en lille ISP som ComX ville jeg også kigge efter en ISP
> med bedre forbindelsen i Danmark og Norden.

Hvis *jeg* var en lille ISP, vil jeg søge at finde ud af, hvor min
trafik går til og fra og så finde en eller et par ISPer, der har gode
forbindelser dertil og kan levere til en fornuftig pris.

Hvis man har en konto hos Renesys, kan man godt hygge sig et par timer
med at sidde og se på tabeller... Bedre endnu kan man gøre det, hvis
man har noget som TrafficExplorer installeret på sit eget net.

Hvis man både har meget trafik til de store herhjemme og international
trafik, så er både Cogent og Level3 rigtig gode bud. I Danmark er det
derudover en god idé at peere med de der med 80% af Internet-brugerne
og et meget stort antal erhvervsforbindelser. Men ellers er Telia gode
både skandinavisk og med fine europæiske forbindelser. Tele2 ville for
mig komme et stykke nede af ønskelisten.

-A
--
Hvis bruger et anti-spam program, der spammer os andre i hvert

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 15-01-07 23:04

On Mon, 15 Jan 2007 16:08:55 +0100, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>De er nogle af de bedste globalt, men stadig gode i Europa.

Enig - og IMHO ikke særligt gode i Norden og slet ikke i Danmark.
Level3 er en smule bedre end Cogent.
TDC bruger f.eks. bl.a. Level3 til udenlandsk trafik.

Prøv f.eks. en traceroute til "core01.cph01.atlas.cogentco.com." som
er Cogents router i København.
Fra mange af de store danske ISP'er vil det gå via udlandet.

> Renesys

Jeg er meget enig i alt hvad jeg har klippet fra. Det er altid en god
idé at kende sit trafikmønster. Jeg har desværre ikke haft mulighed
for at kigge hos Renesys, men jeg har hørt godt om det.

>Hvis man både har meget trafik til de store herhjemme og international
>trafik, så er både Cogent og Level3 rigtig gode bud.

Hvis man har meget international trafik, så er de begge gode bud. Hvis
man har rigtigt meget trafik til de store herhjemme, skal man vælge en
af dem.

> I Danmark er det
>derudover en god idé at peere med de der med 80% af Internet-brugerne
>og et meget stort antal erhvervsforbindelser.

Jeg er ikke sikker på at jeg forstår sætningen.
Men du skal huske på at det er ikke sikkert at de store har lyst til
at peere med dig.

/Jarlskov

Fra : Christian Joergensen

Dato : 15-01-07 02:16

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> writes:

> Nu er SYD ENERGI Bredbånds Internet-produkt jo faktisk ComX, og udover
> private peers køber de transit bl.a. af Cogent og Level3, der begge er
> helt i top. Med al respekt for Tele2, er de ikke i samme klasse.

Dansk Bredbaand leverer svjh ogsaa til nogle af kunderne.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 15-01-07 07:27

On Mon, 15 Jan 2007 02:16:15 +0100, Christian Joergensen
<mail@razor.dk> wrote:

> Dansk Bredbaand leverer svjh ogsaa til nogle af kunderne.

Ja, DBnet leverer i det gamle SVE-net (længst ude vestpå), men ikke i
det nye ESS-net, der er under udbygning (fra øst)... I hvert fald ikke
endnu.

-A
--
Hvis bruger et anti-spam program, der spammer os andre i hvert

Fra : Knud

Dato : 15-01-07 08:37

Asbjorn Hojmark wrote:

> [...]
> private peers køber de transit bl.a. af Cogent og Level3, der begge er
> helt i top. Med al respekt for Tele2, er de ikke i samme klasse.

Jeg mente egentlig ikke at forbindelsen var dårlig og hvorvidt det er T2
eller SE-B der er den "skyldige" ved jeg ikke.
Der kunne trækkes ca 1,4 Mbyte/s netto via ftp/http fra T2 testserver.
Desværre kan jeg ikke sammeligne andre peeringer da man ikke kan trace
ud af SE-B's net.

Knud