IE7 sløret tekst
Fra : Tage Danielsen

Dato : 04-01-07 10:29

Har lige installeret IE7 på dansk men blev meget chokeret over at se hvordan
den viser teksten meget sløret i forhold til den gamle IE6.

Er der andre der har observeret dette irriterende fænomen ?

Tager jeg en skærmdump og åbner i et billedbehandlingsprogram og derpå
zoomer ind på tekstområder kan jeg se at det kun er i det vandrette plan at
bogstaverne ligesom har en slørende effekt - en form for antialias.
I det lodrette plan er der ingen sløring. Jeg har kigget på en hjemmeside
med skrifttypen Arial som normalt står helt knivskarpt på skærmen (og hvis
man tager en dump og analyserer denne nærmere i et
billedbehandlingsprogram).

Hvis ikke der findes en løsning på dette problem som jeg anser for meget
stort og yderst irriterende så går jeg helt sikkert tilbage til IE6 igen.

Tage D

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 04-01-07 11:05

Tage Danielsen skrev:

> Har lige installeret IE7 på dansk men blev meget chokeret over
> at se hvordan den viser teksten meget sløret i forhold til den
> gamle IE6.

Du har oplevet vidunderet ClearType - der er en gammel MS-ting der
slås til automatisk når man installerer IE7. Nogle elsker det,
andre kan ikke fordrage det (jeg hører selv til sidstnævnte
gruppe). Det skulle i princippet forøge læsbarheden af tekster på
skærmen, men sådan føles det ikke på mine computere.

Indstillingen påvirker ikke bare IE, men alle windowsprogrammer der
viser tekst.

Den kan slås fra under egenskaber for skærmen (højreklik på
skrivebordet, vælg egenskaber og effekter.

Det er også muligt at indstille hvordan ClearType skal virke med
følgende værktøj:
<http://www.microsoft.com/typography/ClearTypePowerToy.mspx>

Jeg har ikke afprøvet det, men det er måske et forsøg værd.
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Tage Danielsen

Dato : 04-01-07 11:37

> Indstillingen påvirker ikke bare IE, men alle windowsprogrammer der
> viser tekst.

Jeg har kun problemet i IE7 - alle andre programmer viser tekst perfekt

> Den kan slås fra under egenskaber for skærmen (højreklik på
> skrivebordet, vælg egenskaber og effekter.

Har prøvet de valgmuligheder der er uden resultat - jeg kan kun gøre
effekten værre (og her bliver den så sløret i alle programmer)

Jeg har lagt et lille forstørret skærmdump af lidt tekst her:
http://www.triton-egaa.dk/ie7_problem.gif
Det ses tydeligt på billedet hvilket problem jeg taler om. De svagt farvede
skygger før og efter de enkelte bogstaver skulle slet ikke være der - så
ville teksten stå tydeligt og skarpt som den gør i alle andre programmer.

Er der ikke andre der har observeret dette problem i den nye IE7 ?

Tage D

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-01-07 13:27

Den 04-01-07 11.36 skrev Tage Danielsen følgende:

> Er der ikke andre der har observeret dette problem i den nye IE7 ?

Som Jens skriver er det Clear Type, der driller dig. Men du skal ikke
slå det fra i skærmindstillingerne. Så vidt jeg har forstået, bruger IE7
sin egen Clear Type-engine, så du skal slå det fra i IE7:
Klik på Funktioner => Internetindstillinger => fanebladet Avanceret =>
fjern fluebenet ud for Brug altid Clear Type til HTML.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs om verdens første webcam og en ekstrem dyr kaffemaskine.

Fra : Tage Danielsen

Dato : 04-01-07 14:06

> [...]
> Klik på Funktioner => Internetindstillinger => fanebladet Avanceret =>
> fjern fluebenet ud for Brug altid Clear Type til HTML.

Tak - det var lige det - nu er jeg happy igen.

Tage D

Fra : John

Dato : 04-01-07 13:30

"Tage Danielsen" <tagedanielsen@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Har lige installeret IE7 på dansk men blev meget chokeret over
> at se hvordan den viser teksten meget sløret i forhold til den
> gamle IE6.

IE7: Turn off ClearType if Web Fonts are Blurry and Anti-Aliased:

http://www.tech-recipes.com/rx/1166/ie7_turn_off_cleartype

Mvh John

Fra : Lis

Dato : 05-01-07 23:31

Hej Tage

Jeg er bare nysgerrig hvordan du har fået IE7 på Dansk,
Da jeg hentede den for nogle uger siden var den på engelsk, skal jeg
hente noget nyt eller er det noget jeg kan ændre i den jeg har nu ???
VH Lis

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-01-07 23:54

Den 05-01-07 23.30 skrev Lis følgende:

> Jeg er bare nysgerrig hvordan du har fået IE7 på Dansk,
> Da jeg hentede den for nogle uger siden var den på engelsk, skal jeg
> hente noget nyt eller er det noget jeg kan ændre i den jeg har nu ???

Den kan hentes her:
http://microsoft.com/danmark/windows/ie/

Men det kræver, at du har en dansk Windows. Hvis du har Windows Media
Center, så er det reelt en engelsk Windows med danske menuer, og så får
du en engelsk Internet Explorer 7. Der skulle senere komme en dansk
sprogpakke, så IE7 også kan have danske menuer på en Media Center.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Leg med verdens første regneark, VisiCalc, og mærk historiens vingesus.

Fra : John

Dato : 06-01-07 00:12

"Lis" <ais@baj-jensen.dk> skrev i en meddelelse

> hvordan du har fået IE7 på Dansk

".. Internet Explorer 7 på dansk kan hentes nu på:
http://www.microsoft.com/danmark/windows/ie. I de kommende uger
vil programmet indgå i den automatiske opdatering - Windows
Update .."

http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=29483

Mvh John