win vs linux
Fra : gusse

Dato : 27-06-01 21:24

Nå hvad siger i experter til

windows personal firewall ala norton, sygate, tiny, zonealarm

mod en linux firewall..

Hvad er best ??

Fra : Kent Friis

Dato : 27-06-01 21:45

Den Wed, 27 Jun 2001 22:24:06 +0200 skrev gusse:
>Nå hvad siger i experter til
>
>windows personal firewall ala norton, sygate, tiny, zonealarm
>
>mod en linux firewall..
>
>Hvad er best ??

Det afhænger af hvad du skal bruge den til. Hvis det er til at sikre
et netværk, er det helt klart en linux firewall. Men hvis det er til
at idiot-sikre din egen PC[1], så hjælper en linux-maskine ikke meget.

Mvh
Kent

[1] Sådan en der sørger for at det ikke hjælper at lokke dig til at
clicke på alle de der "bigtits.jpg.EXE" mails...
--
Desuden kan jeg ikke se nogen grund til at springe over hvor gærdet er
lavest, når man kan vente på at det alligevel bliver revet ned fordi

Fra : Karsten

Dato : 27-06-01 21:51

In article <9hdftr$lk1$1@news.inet.tele.dk>, "gusse"
<brian@inndevelop.com> wrote:

> windows personal firewall ala norton, sygate, tiny, zonealarm
>
> mod en linux firewall..

Jeg kender meget lidt til windows, men jeg vil formode at den absolut
vigtigste bestandel i "den bedste firewall" sidder 60 cm fra skærmen -
selv ikke den bedste l33t_superpower_firewall+3 er en dadel værd, hvis
gutten der skal implementere den er for dum eller doven (ie ikke kan/vil læse
docs.)

--
/Karsten
"My nipples explode with delight!"

Fra : Kent Friis

Dato : 27-06-01 21:50

Den Wed, 27 Jun 2001 22:50:40 +0200 skrev Karsten:

> [...]
>gutten der skal implementere den er for dum eller doven (ie ikke kan/vil læse

Bingo.

Mvh
Kent

Fra : gusse

Dato : 27-06-01 22:42

Ja der sker sku meget 60 fra skærmen, med mindre persone har et dårligt
syn... :)

Ja jeg villle nu beskytte mit netværk og min web server..

Jeg ville sådan set kun have nogle ganske få porte åbne.

hvad kan der anbefales af firewall ti llinux ?

Fra : Kent Friis

Dato : 28-06-01 16:32

Den Wed, 27 Jun 2001 23:42:17 +0200 skrev gusse:
> [...]
>
>Jeg ville sådan set kun have nogle ganske få porte åbne.
>
>hvad kan der anbefales af firewall ti llinux ?

Til linux 2.2 er ipchains nærmest det eneste valg.

Til linux 2.4 kan man vælge at fortsætte med ipchains (kun en fordel
hvis man har et fungerende setup, og ikke vil lære noget nyt), eller
det nye iptables. iptables er stateful, hvilket både giver en øget
sikkerhed, og gør det meget nemmere at sætte op.

Mvh
Kent
--
Indlæringskurven til LInux er stejl, til tider lodret... Men for katten
hvor er udsigten på toppen dog fantastisk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-06-01 22:55

Karsten skrev:

>Jeg kender meget lidt til windows, men jeg vil formode at den absolut
>vigtigste bestandel i "den bedste firewall" sidder 60 cm fra skærmen -

Sikkert. Og hvis den bestanddel mangler viden, er det så så slemt
at fyren får installeret en firewall som kan forhindre en del
problemer?

Hvem forlanger dog et udvidet kursus i syvtilholderlåse før de
sikrer folks hoveddør med en lås? Og hvilken låsesmed kunne
drømme om at holde moralske foredrag om at huske at lukke vinduet
inden man går hver gang folk skal i byen?

Jeg bruger Sygates firewall, og hvis jeg ikke havde slukket for
den, var jeg ikke blevet belemret med en orm, der langsomt var på
vej til at få mit system til at gå i knæ. Jeg anede nemlig ikke
at Windows knyttede nogle serviceprogrammer til TCP/IP således at
mit system var pivåbent for hele omverdenen.

I dag ved jeg hvordan jeg skal sikre mig mod *det* problem, men
jeg bruger fortsat en firewall uden at vide ret meget om den. Jeg
har fået al min viden om computere på samme måde, nemlig ved at
kaste mig hæmningsløst ud i det. Det er nok et spørgsmål om
temperament om man læser sig til sagerne eller erfarer sig til
dem.

Lur mig om ikke de færreste læser (til at begynde med).

Sygates Firewall er nem at have med at gøre.

--
Bertel

Fra : Ole Hansen

Dato : 28-06-01 09:31

Bertel Lund Hansen <nospamto@lundhansen.dk> writes:

> [...]
> drømme om at holde moralske foredrag om at huske at lukke vinduet
> inden man går hver gang folk skal i byen?

Nu snakker vi om en god, gammeldags mekanisk lås. Det er jo sådan en
alle kan forstå. Hvis vi skal holde os ved sikring af huset, kan man
jo sammenligne det med en alarm. Hvis man ikke sætter sig bare en
smule ind i, hvordan alarmen fungerer så vil den jo hyle og pive hver
eneste gang, der er en der går ind af døren. Hvad gør man så, jo man
ringer til politiet - og når politiet har sagt: "Du skal lære at bruge
din alarm" hvad gør nogle så? Det slår den da bare fra, så slipper man
da for det piveri.

Det er jo lidt det samme, der sker når folk får deres personlige
firewalls. Prøv blot at tælle antallet af indlæg, der kommer i denne
gruppe, der handler om "Nu har min xxx firewall sagt x og y, hvad
betyder det og skal jeg ringe til politiet?".

> [...]
> kaste mig hæmningsløst ud i det. Det er nok et spørgsmål om
> temperament om man læser sig til sagerne eller erfarer sig til

Det er, i mine øjne, den bedste måde at lære på! Noget man læser i
en bog er så nemt at glemme - kvæster man en maskine, så husker man
det lidt nemmere!

Problemet med de personlige firewalls er, i mine øjne, at folk bliver
endnu mere paranoide. I forvejen hører de jo en masse i medierne om de
der farlige "hackere" der er rundt omkring.

Er der forresten nogen, der kender lidt mere til Cybercitys Hacker
Smacker tilbud? Det lyder som et skridt i den rigtige retning, eller
hvad?

> Lur mig om ikke de færreste læser (til at begynde med).

Dokumentation? Det er kun, hvis alt går galt! :)

--
Ole Hansen

Fra : Hans Pedersen

Dato : 02-07-01 08:52

On Wed, 27 Jun 2001 23:55:24 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamto@lundhansen.dk> wrote:

>Det er nok et spørgsmål om
>temperament om man læser sig til sagerne eller erfarer sig til
>dem.

I Linux verdenen er forholdene en del anderledes end i den "gode
trygge" windowsverden. Her er man simpelthen nødt til at tygge sig
igennem dele af manualerne og readmes, før man kan få skidtet til at
køre. Men det kan jo netop være en stor fordel, når man taler
firewall, da man her er nødsaget til at tænke tingene grundigt
igennem.

Linuxbogen har nogle gode afsnit omkring firewalls.
http://www.sslug.dk/linuxbog

Hans Pedersen, Esbjerg
http://h2ns.dk
ICQ# 9178476