Hvorfor er der ingen, der bruger Opera
Fra : Holst

Dato : 05-12-06 15:07

Tit og ofte, når nogen finder på at sige noget godt om Internet
Explorer, bliver der også straks talt om, hvilket makværk Internet
Explorer er.

Ligeledes bliver der også tit og ofte sagt, at Firefox ikke er perfekt,
og at den i høj grad har sine fejl.

Men pudsigt nok, når talen falder på Opera, så tales der stort set
udelukkende positivt derom. Finder nogen på at lovprise Opera, ser man
stort set aldrig nogen, der ytrer det modsatte.

Opera nævnes tit og ofte som det mest perfekte, bedste, mest
velfungerende og lignende alternativ til Internet Explorer. En påstand,
som ikke rigtig bliver modsagt.

Så måske er Opera virkelig så god!

Men hvorfor er der så næsten ingen, der bruger Opera? Rigtig mange
hænger fast i Internet Explorer - måske fordi de ikke rigtig kan finde
ud af at komme videre derfra. Og efterhånden er rigtig mange også
begyndt at bruge Firefox i stedet for Internet Explorer.

Men hvorfor er der så næsten ingen, der bruger Opera? På trods af, at
Opera tit lovprises, så er der kun ganske få, som har valgt at skifte
til Opera. Hvorfor er der så få, der bruger Opera? Opera koster jo sådan
cirka det samme som Firefox, så det er jo ikke fordi de bare tager det
eneste gratis produkt.

Når jeg kigger rundt omkring i min store omgangskreds, så er der
naturligvis en masse, som bruger Internet Explorer, men der er også
rigtig mange, som efterhånden har skiftet den ud med Firefox. Men
faktisk er der ikke nogen, der bruger Opera. Og en del af dem er af
typen "nørder", der absolut ikke er nervøse for at finde alternativer
til eksisterende programmer, såfremt der findes bedre alternativer. De
bruger så mange andre underlige programmer, som de præsenterer mig for.
Men når det kommer til browsere, bruger de alle Firefox.

Så hvorfor er der næsten ingen, der bruger Opera?

Jeg undres bare!

Fra : Per H

Dato : 05-12-06 15:38

On Tue, 05 Dec 2006 15:06:38 +0100, Holst <newsnov06@shelter.dk>
skrev:

> [...]
>hænger fast i Internet Explorer - måske fordi de ikke rigtig kan finde
>ud af at komme videre derfra. Og efterhånden er rigtig mange også

Opera er et godt prg. Men fandme ikke hvis de ikke kan komme i
banken.

Opera er også gået ned et par gange for mig.

Iøvrigt har jeg næsten altid kørt med Avant. som er noget af det
bedste til mit brug.

Men den nye IE er heller ikke kedelig. men der mangler alså stadig
noget.

PT kører jeg IE 7
og opera.

Vh Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-12-06 15:47

Per H skrev:

> Opera er et godt prg. Men fandme ikke hvis de ikke kan komme i
> banken.

Forkert!

Det er en møgbank hvis en standardtro browser ikke kan fungere
med deres system.

Der er mig bekendt ikke fundet et (realistisk) system som ikke
fungerer med Jyske Bank.

--
Bertel

Fra : Per H

Dato : 05-12-06 16:34

On Tue, 5 Dec 2006 15:46:58 +0100, Bertel Lund Hansen
<unospamo@lundhansen.dk> skrev:

> [...]
>med deres system.
>
>Der er mig bekendt ikke fundet et (realistisk) system som ikke

Vi kan jo ikke alle være kunder ved jysk bank.

Min bank er skam en fin lille god bank.

Men opera kan ikke gemme sikkerhedsopluysningerne selvom jeg godkender
dem.
Det er en fejl i opera. !!

Vh Per

Fra : Leonard

Dato : 05-12-06 20:50

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> wrote:

>Det er en møgbank hvis en standardtro browser ikke kan fungere
>med deres system.
>
>Der er mig bekendt ikke fundet et (realistisk) system som ikke
>fungerer med Jyske Bank.

Nu er det ikke browserkompatibilitet der alene gør om en bank er en
møgbank. Og uanset hvad så synes jeg Jyske Bank er en møgbank.

Men begge mine nuværende banker fungerer fint i Firefox

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Min nye hobby: http://oy-blu.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-12-06 16:53

Per H skrev:

> Min bank er skam en fin lille god bank.

Hvilken?

> Men opera kan ikke gemme sikkerhedsopluysningerne selvom jeg
> godkender dem.
> Det er en fejl i opera. !!

På hvilken baggrund når du frem til den konklusion?

Jeg har Netbank-løsninger hos hhv. Lån og Spar Bank og Nordea -
begge steder virker upåklageligt i Firefox og (så vidt jeg
husker) Opera.
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Per H

Dato : 05-12-06 17:38

On Tue, 05 Dec 2006 16:52:41 +0100, Jens Gyldenkærne Clausen
<jens@gyros.invalid> skrev:

>Hvilken?
Lokalbanken i nordsj.

>På hvilken baggrund når du frem til den konklusion?
Når opera spørger om jeg vil tillade sikkerheden, og man så ikke
kommer igennem aligevel, og opera heller ik har gemt
sikkerhedsnøglerne, Så er det er fejl.

1ud af 10 gange har opera kunne åbne til min bank.

Hvorfor 2 banker?

Vh Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-12-06 18:30

Per H skrev:

> Når opera spørger om jeg vil tillade sikkerheden, og man så ikke
> kommer igennem aligevel, og opera heller ik har gemt
> sikkerhedsnøglerne, Så er det er fejl.

Ja, men hvem siger at det er Operas?

--
Bertel

Fra : Per H

Dato : 05-12-06 21:04

On Tue, 5 Dec 2006 18:30:29 +0100, Bertel Lund Hansen
<unospamo@lundhansen.dk> skrev:

>Ja, men hvem siger at det er Operas?

det er jo en fejl når den ikke kan gemme sikkerhedskoderne, når man
siger den skal. Ellers skal den da komme med en fejlmeddelse.

Vh Per

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 05-12-06 22:30

Per H <phbyg@SLETprivat.dk> posting:

> det er jo en fejl når den ikke kan gemme sikkerhedskoderne, når man
>siger den skal. Ellers skal den da komme med en fejlmeddelse.

Når du siger "sikkerhedskoder", hvad tænker du så mere konkret på?

--
What is life, except excuse for death,

Ny Opera Mini: http://www.operamini.com/features/

Fra : Per H

Dato : 05-12-06 23:37

On Tue, 05 Dec 2006 22:29:55 +0100, Christian Bohr-Halling
<nospam@cbh.softwolves.dk> skrev:

>Per H <phbyg@SLETprivat.dk> posting:

>Når du siger "sikkerhedskoder", hvad tænker du så mere konkret på?

Bankernes EDB Central
Bankernes EDB Central
Digital ID Class 3 - Java Object Signing, Sikkerhed

Se iøvrigt Ivan. han har samme problem med nordea.

Vh Per

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 05-12-06 20:06

Per H <phbyg@SLETprivat.dk> posting:

> Lokalbanken i nordsj.

Ak, ja.

"Browser: Opera 9.02
Systemet kan ikke forventes at fungere med denne browser. Klik her
for en løsning.
Løsning: Opgrader til IE 6 ved at klikke her.
"

-<https://webbankhelp.prod.bec.dk/webbankhelp/WebbankHelp.nsf/frmwebbanktjekpc?OpenForm&fromurl=https://web85.prod.bec.dk&banknr=00085#>

Ak ja.

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 05-12-06 20:19

Christian Bohr-Halling skrev:

<https://webbankhelp.prod.bec.dk/webbankhelp/WebbankHelp.nsf/frmwebbanktjekpc?OpenForm&fromurl=https://web85.prod.bec.dk&banknr=00085#>

Hos mig med Firefox 2.0 står der

Browser      Netscape 5

Systemet kan ikke forventes at fungere optimalt med denne browser. Klik
her for en løsning.

Løsning: Opgrader til IE 6 ved at klikke her.

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-12-06 22:48

Per H skrev:

> Hvorfor 2 banker?

Den ene er til en forening jeg er kasserer i.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-12-06 16:09

Holst skrev:

> [...]
> Opera? Opera koster jo sådan cirka det samme som Firefox, så
> det er jo ikke fordi de bare tager det eneste gratis produkt.

Et af de problemer Opera formentlig kæmper med er at de tidligere
har været et betalingsprodukt[1]. Firefox har været gratis siden
fødslen, mens Opera først er kommet med fra version 8.5 fra sidste
efterår.

Men den grundlæggende forskel tror jeg man skal finde i baggrunden
for hhv. Opera og Firefox. Selv om det er længe siden at
browserkrigen mellem Netscape og IE sluttede, er det ikke længere
end at der stadig er mange der kan huske hvordan Netscape
fungerede. Brugere der tidligere har været glade for Netscape vil
uden større problemer kunne finde rundt i Firefox (evt. med et
mellemhop til Mozilla). Opera er derimod et nyt program for alle
der ikke har prøvet Opera før.

Jeg mener bestemt ikke at Opera er svært at gå til - snarere
tværtimod - men det er bare ikke oplagt at opsøge programmet hvis
man aldrig har hørt om det.

> [...]
> andre underlige programmer, som de præsenterer mig for. Men
> når det kommer til browsere, bruger de alle Firefox.

Et andet problem kan være at Opera har mindre "nørd-appeal". Dels
kan Firefox brøste sig med plusordet "open source" og dels lægger
opbygningen af Firefox - hvor mange specialfunktioner lægges ind
som udvidelser - måske mere op til nørderne end Operas løsning hvor
langt mere er klar fra fødslen.

Hvis man kigger på de rene browserfunktioner, er Opera 9 i mine
øjne det mest oplagte valg til slutbrugere på windowsplatformen i
dag. Designet af brugergrænsefladen er milevidt foran såvel IE (6
og 7) som Firefox (2), hastigheden er i top og IE-kompatibiliteten
er som jeg vurderer det et nøk bedre end Firefox.

> Så hvorfor er der næsten ingen, der bruger Opera?

Jeg bruger stadig Firefox af følgende årsager:

- tradition (jeg kender FF ud og ind, mens jeg ikke er fortrolig
med finesserne i Opera)

- reklameblokering (Adblock er uovertruffen på FF - selv om Opera
også har fået gode blokeringsmuligheder, er Adblock stadig bedre)

- RSS (Sage). Operas indbyggede rss-klient er afgjort bedre end
FF's, men Sage-udvidelsen fungerer præcis som jeg vil have det i
FF.

- Webdesign. Jeg har en lang række udvidelser rækket mod webdesign
- fx DOM Inspector, Web Developer, Launchy og Live HTTP Headers.
Her mangler jeg ækvivalenter til Opera.

Noter:
======
[1] Tvungne reklamer er også en form for betaling

Fra : Erik Nielsen

Dato : 05-12-06 17:23

> Et andet problem kan være at Opera har mindre "nørd-appeal". >
> - tradition (jeg kender FF ud og ind, mens jeg ikke er fortrolig
> med finesserne i Opera)

Jeg synes at opera er mere "nørdet".
Når man kigger sig omkring i den kan den så meget,
at man kan blive forvirret. Det har da skræmt mig lidt engang.

> - Webdesign. Jeg har en lang række udvidelser rækket mod webdesign
> - fx DOM Inspector, Web Developer, Launchy og Live HTTP Headers.
> Her mangler jeg ækvivalenter til Opera.

Developer til Opera findes her: http://operawiki.info/WebDevToolbar
Den kan en del. Om den kan alt hvad du søger skal jeg dog
ikke kunne sige.

--
Venligst Erik Nielsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-12-06 17:31

Erik Nielsen skrev:

> Når man kigger sig omkring i den kan den så meget,
> at man kan blive forvirret.

Det kan man jo bare lade være med.

--
Bertel

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 05-12-06 20:13

"Erik Nielsen" <dur@durikke.dk> posting:

>Jeg synes at opera er mere "nørdet".

Enig. Jeg har aldrig anset FF som værende specielt nørdet. Det er
vist kun udvidelserne, der gør, nogle mener dette.

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 07-12-06 16:28

"Erik Nielsen" <dur@durikke.dk> posting:

>Developer til Opera findes her: http://operawiki.info/WebDevToolbar

Kan også prøve at tage et kig på
http://dev.opera.com/articles/view/opera-developer-tools/

Har ikke selv haft behov for at rode rundt med det, men måske andre
kan finde nytte i det.

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 05-12-06 20:07

Holst <newsnov06@shelter.dk> posting:

> [...]
>ud af at komme videre derfra. Og efterhånden er rigtig mange også
>begyndt at bruge Firefox i stedet for Internet Explorer.

Betalingsprodukt og markedsføring.

Opera var til og med Opera 4 shareware. Fra 5 og op til 8.5 var det
med et reklamebanner. Selvom det hverken har generet mig at betale
for Opera i shareware-dagene eller at have et banner, så har det
sandsynligvis generet mange.

Dertil kommer, at det lykkedes at få markedsført FF som alternativET
til IE. Det har jo næsten lydt som om, at *nu* med FF 1.0 starter
browserkrigen igen.

Fra : Holst

Dato : 05-12-06 20:26

Christian Bohr-Halling wrote:

> Dertil kommer, at det lykkedes at få markedsført FF som alternativET
> til IE. Det har jo næsten lydt som om, at *nu* med FF 1.0 starter
> browserkrigen igen.

Det er jo også nærmest sandt. Opera har jo i årene forud vist sig, at
være en kombattant, der måske nok har et godt produkt, men som stort set
ikke har nogen effekt mod IE.

Indtil Firefox dukkede op, var browserkrigen jo stort set død.

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 05-12-06 20:30

Holst escribió:

> [...]
> ikke har nogen effekt mod IE.
>
> Indtil Firefox dukkede op, var browserkrigen jo stort set død.

Det har bare været utroligt svært for *nogle* Opera-entusiaster at
acceptere. Jeg husker den fornærmede reaktion, da jeg skrev noget
lignende i denne gruppe i forbindelse med lanceringen af FF 1.0.

Fornærmelsen kan være berettiget for så vidt at den slags udtalelser
ofte bliver selvopfyldende profetier, hvilket jeg godt kan forstå må
irritere Operafans, men som en nøgtern konstatering er det korrekt at
det ikke er Opera men FF, der har kunnet udfordre IE.

Mikkel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-12-06 21:46

Mikkel Moldrup-Lakjer skrev:

> Det har bare været utroligt svært for *nogle* Opera-entusiaster at
> acceptere.

Jeg har ikke haft problemer med at acceptere at Opera ikke har
snuppet nogen særligt stor markedsandel. Det er et banalt faktum.

Det har irriteret mig at FF's reklamekampagne har været
misvisende.

--
Bertel

Fra : Holst

Dato : 05-12-06 22:09

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det har irriteret mig at FF's reklamekampagne har været
> misvisende.

Det er de fleste reklamekampagner.

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 05-12-06 23:44

Bertel Lund Hansen escribió:

> Jeg har ikke haft problemer med at acceptere at Opera ikke har
> snuppet nogen særligt stor markedsandel. Det er et banalt faktum.

Ikke desto mindre et banalt faktum, som kan vække store følelser. Der er
flere gode eksempler i tråden, hvor dette indlæg optræder:
<http://groups.google.es/group/dk.edb.internet.software.browser/msg/13203379b185d236>

> Det har irriteret mig at FF's reklamekampagne har været
> misvisende.

Ja, det er denne gruppes læsere vist klare over

Mikkel
--
Guide til Guatemala: http://lakjer.dk/mikkel/

Fra : John

Dato : 06-12-06 14:26

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse

> Det har irriteret mig at FF's reklamekampagne har været
> misvisende.

Trods kampagne scorer FF 'kun' 4,6% i DK:

http://www.fdim.dk/?vis=page&ID=73&Uge=47

Mvh John

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-12-06 14:49

Den 06-12-06 14.26 skrev John følgende:

> Trods kampagne scorer FF 'kun' 4,6% i DK:
> http://www.fdim.dk/?vis=page&ID=73&Uge=47

Der er problemer med den statistik, fordi Microsofts brug af MSN gør
resultatet skævt. Og mon ikke også en stor del af de 2,4%
Mozilla-brugere i virkeligheden er Firefox-brugere.

På siden i min signatur ligger Firefox lige under 20%.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
En fis i en hornlygte: Gammelt kommunikationssystem...

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 05-12-06 22:26

Mikkel Moldrup-Lakjer <mikkel@fabel.dk> posting:

>irritere Operafans, men som en nøgtern konstatering er det korrekt at
>det ikke er Opera men FF, der har kunnet udfordre IE.

Evnen til at kunne udfordre IE har Opera skam uden problemer. Det er
ikke det, det handler om. Det handler mere om markedsføring, som
jeg ser det. Det er ikke altid det oplagte, der ender i
indkøbsvognen. Nogle gange (ofte) skyldes det markedsføring. Det må
man så bare sige, at FF har været bedre til.

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 05-12-06 22:29

Christian Bohr-Halling <nospam@cbh.softwolves.dk> posting:

>indkøbsvognen. Nogle gange (ofte) skyldes det markedsføring. Det må
>man så bare sige, at FF har været bedre til.

Eller er blevet båret frem af en venligstemt bølge.

Fra : Holst

Dato : 05-12-06 22:40

> [...]

> indkøbsvognen. Nogle gange (ofte) skyldes det markedsføring. Det må
> man så bare sige, at FF har været bedre til.

Mit indtryk er i høj grad, at det er brugerne af Firefox, der
markedsfører Firefox.

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 07-12-06 16:52

Holst <newsnov06@shelter.dk> posting:

>Mit indtryk er i høj grad, at det er brugerne af Firefox, der
>markedsfører Firefox.

Det spiller sikkert også ind, men ikke helt så meget som fx den
dækning (ja, jeg er næsten ved at sige "markedsføring") medierne har
givet FF. Var FF-historien endda ikke i TV-2-nyhederne engang?

En helt uvidenskabelig sammenligning:
- Søgning på "firefox" blandt alle danske avisartikler de sidste 2
år: : 153 artikler.
- Søgning på "opera" + "browser" blandt alle danske avisartikler de
sidste 2 år: 38 artikler.

Kilde: http://www.infomedia.dk

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 05-12-06 22:28

Holst <newsnov06@shelter.dk> posting:

>Indtil Firefox dukkede op, var browserkrigen jo stort set død.

Forkert ordvalg af mig. Hovedpointen var, at FF er fremført som
alternativET.

Fra : Lyrik

Dato : 06-12-06 11:02

> [...]
> udelukkende positivt derom. Finder nogen på at lovprise Opera, ser man
> stort set aldrig nogen, der ytrer det modsatte.
++++++++++++++++++++++
Jeg har prøvet at bruge den. Men helt ærligt, dens brugerflade er
pisseforvirrende.
Jeg tænker på opsætningen.

Jeg elsker dens surfemuligheder. Men når man skal hente mails og skrive news
i den, så kan jeg bare ikke finde ud af brugerfladen, så er det sagt!
Hvis jeg henter news så fik jeg trykket på et eller andet så enten hentede
den kun et par headere, eller også hentede den alle fra samtlige grupper
langsomt med en bulldogs stædighed.
Da det først var slået til kunne jeg ikke finde ud af at slå det fra igen.
Jeg kunne ikke finde en mulighed hvor den hentede for eksempel 600 headere
hver gang man kontaktede gruppen og en indstilling hvor JEG kunne bestemme
hvor længe de skulle blive der.

I mail markerede den en masse spam som spam, men den fjernede dem ikke?
Højst mystisk.
End videre havde jeg under installationen fået krydset i at den skulle
beholde de mails den hentede på serveren!? Idiotisk valg. Hvorfor fanden fik
man det valg? Og det var anbragt så man installerede og trykkede videre og
videre indtil-hovsa så havde man valgt det forkerte.
Men en gang valgt, jeg kunne ikke finde menuen til at slå det fra igen. Så
jeg måtte bruge Outlook Express for at få dem igen igen.
Så havde den noget som hed "filtre" det fandt jeg aldrig ud af hvad var. End
sige hvorfor de var der.
En gammel Opera jeg engang havde kunne skalere internetsiderne meget nemt.
Og ikke mindst printe dem så de kun fyldte papiret.
Hvor var den funktion blevet af?
Hele tiden kunne jeg ikke finde menuerne der slog ting fra og til eller en
oversigt over dens udtømmende indstillingsmuligheder.
Gik man op under indstillinger manglede de indstillingsmuligheder jeg ledte
efter?
Skønt den i min bog er den bedste internetsurfer med faneblade.Og ifølge
undersøgelser imun overfor virusangreb, så måtte jeg simpelt hen opgive den.
Afinstallere den i håb om at jeg en dag finder ud af at den kan det som jeg
ikke kunne finde ud af at indstille.

Surfningen havde kun et irritationsmoment.
Når jeg kiggede på edbpriser.dk og klikkede på det øvetrste kryds i
specifikationer, så foldede hele træet sig ikke ud. Man skulle trykke på
hvert enkelt kryds.

Nå det bliver nok fortid nu for jeg har besluttet mig for at gå over til
Mac.

Hilsen
Jens

Fra : Lyrik

Dato : 06-12-06 11:06

"Lyrik" <lyrikFJERN@heaven.dk> skrev i en meddelelse

Lad mig lige tilføje. jeg prøvede at afinstallere Opera og være mere snedig
næste gang jeg installerede den.
Men nej!
Ved en ny installation havde den beholdt alle de gamle instillinger.-Bøv!

Hilsen
jens

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-12-06 11:23

Lyrik skrev:

> Jeg elsker dens surfemuligheder. Men når man skal hente mails
> og skrive news i den, så kan jeg bare ikke finde ud af
> brugerfladen, så er det sagt!

Man behøver jo ikke bruge mail- og news-delen i Opera. Men det kan
godt være forvirrende at Opera - hvis jeg husker rigtigt - som
standard opfordrer til at man opretter en konto første gang man
klikker på et mail/news-link (i stedet for bare at benytte Windows'
standardprogram).

> Surfningen havde kun et irritationsmoment.
> Når jeg kiggede på edbpriser.dk og klikkede på det øvetrste
> kryds i specifikationer, så foldede hele træet sig ikke ud.
> Man skulle trykke på hvert enkelt kryds.

Det problem er der stadig. Men selv om det virker i FF og IE,
fungerer det ikke særlig godt - en fuld udfoldning af
fx <http://edbpriser.dk/Products/listprices.asp?ID=235631> tager 2
sekunder i IE og 5 sekunder i FF - hvis du ikke havde fortalt hvad
krydset gjorde, havde jeg aldrig opdaget det, fordi jeg var gået
videre med at klikke på noget andet før funktionen var færdig.

> Nå det bliver nok fortid nu for jeg har besluttet mig for at
> gå over til Mac.

Opera kører da også fint på Mac (men Safari er måske mere oplagt?)

Fra : Holst

Dato : 06-12-06 23:23

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> [...]
> krydset gjorde, havde jeg aldrig opdaget det, fordi jeg var gået
> videre med at klikke på noget andet før funktionen var færdig.

Øhh ... det sorte plus til højre for "Creative PC-DVD Blaster 12x
(Hvid)" i den første linje?

Med min Firefox 2 tager det nok mindre end 1 sekund. Og computeren er en
snart 3 år gammel bærbar, så den er næppe lynende hurtig.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-12-06 23:34

Holst skrev:

> Øhh ... det sorte plus til højre for "Creative PC-DVD Blaster
> 12x (Hvid)" i den første linje?

Hvis du med højre mener venstre ;) - så ja.

> Med min Firefox 2 tager det nok mindre end 1 sekund. Og
> computeren er en snart 3 år gammel bærbar, så den er næppe
> lynende hurtig.

Det er måske nogle udvidelser der driller (her).

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 07-12-06 16:16

"Lyrik" <lyrikFJERN@heaven.dk> posting:

---klip--
>pisseforvirrende.
>Jeg tænker på opsætningen.

Så lav den om

>Jeg elsker dens surfemuligheder. Men når man skal hente mails og skrive news
>i den, så kan jeg bare ikke finde ud af brugerfladen, så er det sagt!

Opera er jo primært en browser. Om man ikke kan lide post-delen, kan
man jo bare lade være med at bruge den.

>Hvis jeg henter news så fik jeg trykket på et eller andet så enten hentede
>den kun et par headere, eller også hentede den alle fra samtlige grupper
>langsomt med en bulldogs stædighed.

Måske har du sat den til at hente hele indlægget. Funktioner > Post
....> vælg usenetkonto > Rediger > Indkommende > hent medd...

> [...]
>hver gang man kontaktede gruppen og en indstilling hvor JEG kunne bestemme

Igen, Opera er primært en browser.

>I mail markerede den en masse spam som spam, men den fjernede dem ikke?

Hvor tænker du på? Under Modtaget? Åbn Modtaget og så Vis-knappen >
Fjern V ved Vis spam.

> [...]
>man det valg? Og det var anbragt så man installerede og trykkede videre og
>videre indtil-hovsa så havde man valgt det forkerte.

Mht. usenet? Funktioner > post.. > usenetkonto > Rediger >
INdkommende > Fjern V ved "behold lokal kopi..."

>Så havde den noget som hed "filtre" det fandt jeg aldrig ud af hvad var. End
>sige hvorfor de var der.

Som i de fleste post-programmer.

>En gammel Opera jeg engang havde kunne skalere internetsiderne meget nemt.

Tasteren +, - og *
Eller som jeg selv anvender: Funktioner > Indstillinger > Websider >
V ved "tilpas til bredde". Så bliver alle sider "pakket" sammen.

>Og ikke mindst printe dem så de kun fyldte papiret.
>Hvor var den funktion blevet af?

Filer > Sideopsætning ?

Fra : Ukendt

Dato : 06-12-06 22:37

> Tit og ofte, når nogen finder på at sige noget godt om Internet Explorer,
> bliver der også straks talt om, hvilket makværk Internet Explorer er.

Ja det er vist heller ikke helt uden grund

> Ligeledes bliver der også tit og ofte sagt, at Firefox ikke er perfekt, og
> at den i høj grad har sine fejl.

Tjah.. Ingen browser er perfekt. Heller ikke Opera

> Men pudsigt nok, når talen falder på Opera, så tales der stort set
> udelukkende positivt derom. Finder nogen på at lovprise Opera, ser man
> stort set aldrig nogen, der ytrer det modsatte.

Synes nu det er fint nok, så undgår vi de evige diskussioner om browservalg

> [...]
> komme videre derfra. Og efterhånden er rigtig mange også begyndt at bruge

Jeg har haft Opera installeret i mange år, dog uden at blive vildt glad for
den. Jeg har haft Opera langt før der var noget der hed Firefox, men
alligevel er Firefox min standardbrowser i dag. Jeg kan dog nævne at jeg
benytter Opera mere end min IE

> [...]
> det samme som Firefox, så det er jo ikke fordi de bare tager det eneste

Nu kan jeg kun tale for mig selv, men Opera halter bagefter på grund af
følgende punkter.

Opera var fra starten af et betalingsprodukt, hvis man ville slippe for at
se deres reklamer. Og de fleste vil nok spørge sig selv om hvorfor man
skulle betale for Opera, når IE fulgte "gratis" med windows. Det var først
efter Firefox kom på markedet, at folkene bag Opera indså at reklamerne var
med til at spænde ben for dem, og det var måske lidt for sent, for der havde
Firefox allerede godt fat i markedet. Var der ikke noget der hed Firefox i
dag tror jeg stadig der ville være reklamer i Opera endnu.

Opera er en browser fyldt med et hav af special funktioner, og det kan både
være godt og skidt. Det har i hvert fald virket negativt på mig, da de mange
funktioner browseren tilbyder, får den til at virke uhyre kompliceret at
bruge. Jeg vil derfor mene at Opera browseren havde haft langt større
markedsandele i dag, hvis brugerfladen blev forenklet væsentligt. Langt de
fleste benytter ikke alle de special funktioner, og bliver kun forvirret af
dem. Jeg siger ikke de skal fjernes, men blot være deaktiveret fra starten
af. Dens mange funktioner medvirker også til en masse "tekniske" udtryk i
diverse værktøjer og menuer, som igen gør den vanskelig at gå til, hvis man
er indgroet IE eller Firefox bruger, omend jeg synes det er blevet bedre i
de seneste versioner. Men stadigvæk er der mange funktioner man skal benytte
for at finde ud af hvad de nu gør godt for, altså for mange. I dene
forbindelse skal det bemærkes at jeg fint have kunnet klaret mig med Firefox
+ adblock, hvis jeg ikke havde interesse for webdeisgn. Det efterlader Opera
med en lang række funktioner som jeg ikke har brug for, og det tiltaler mig
ikke.

Jeg har især været irriteret over at Opera som standard har indificeret sig
som værende IE, hvilket har været gjort for at snyde diverse browsertjek
funktioner, men løsningen gav efter min mening flere problemer end den
løste. På websites som tog Opera for værende IE så man at Opera viste siden
forkert når Opera var sat til at være Opera, mens andre sider fejlede når
Opera var sat som IE. Hvilket betød man skulle cykle mellem de to
indstillinger, og tvivler på hr. og fru. Jensen forstod det

Jeg tror jeg havde været Opera bruger i dag, hvis den havde været mere enkel

--
Med venlig hilsen - Carsten Sørensen

Gode råd til webdesigneren - http://csnet.dk/html/
Nørholm Forsamlingshus - http://forshus.dk

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 07-12-06 16:19

"Carsten Sørensen" <askmeforanaddress> posting:

>Jeg har især været irriteret over at Opera som standard har indificeret sig
>som værende IE

Det er dog fortid nu.

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-06 22:59

"Christian Bohr-Halling" <nospam@cbh.softwolves.dk> skrev i en meddelelse
> "Carsten Sørensen" <askmeforanaddress> posting:

> Det er dog fortid nu.

Ja mente jeg nu også. Bedre sent end aldrig

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 07-12-06 18:05

Holst skrev:

>Så hvorfor er der næsten ingen, der bruger Opera?

Manglende _dansk_ support kan også være en grund til at der ikke er ret
mange der bruger Opera.

Hvis nu der havde været et lige så aktivt forum som det at firefox har,
havde det nok set lidt anderledes ud.

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk