Problemer med nyt bundkort...
Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 30-01-07 21:04

Hej, jeg har idag modtaget et splinternyt bundkort (et billigt ECS
nForce3-250, socket 939) sammen med en tilhørende processor (Athlon 64 3800+
i box, dvs. med tilhørende køler).

Nu plejer jeg ellers at kunne finde ud af sådan noget med at flå computere
fra hinanden i småstykker for dernæst at kunne samle dem igen og dermed
endda helst få dem til at virke endnu bedre end før, men så meget desto
større er min frustration her til aften: Jeg nåede i eftermiddags efter
montagen af bundkortet aldrig længere end til at skulle stille uret og andre
ting i BIOS-opsætningen, før computeren uforvarende gik ned midt i BIOS...

Og BLEV nede...

Køleren er ellers monteret efter alle kunstens regler (der var oprindeligt
en "pad" med sølvfarvet kølepasta på AMD-køleren, som jeg således brugte i
udgangspunktet men jeg har siden prøvet at afmontere den igen og give den
noget andet kølepasta), og mine to stænger 512 MB Kingston PC3200 RAM har
tydeligvis overlevet turen, da de er røget tilbage i det gamle bundkort, som
jeg lige nu benytter til at skrive. Derudfra må det i hvert fald samtidig
konstateres at både mit grafikkort og min PSU også stadig fungerer, men det
er efter flere timers hård kamp STADIG ikke lykkedes mig at få liv i det nye
bundkort:

Nå jeg tænder for strømmen synes der såmænd at være liv i i hvert fald
CPU-køleren og min PSU, ligesom lamperne ved LAN-porten blinker lystigt
derudad.

Men jeg kan bare ikke få en noget som helst signal - endsige overhovedet en
bootscreen - op på min skærm.

(Jeg har selvfølgelig adskillige gange prøvet at trække grafikkortet ud og
sætte det i igen, ligesom jeg har prøvet at bruge et andet grafikkort, men
lige meget hjælper det: Ingen aktivitet på skærmen...)

Er der nogen som helst herinde, der har en ide om, hvad der mon kan være
galt?

Eller er det "bare" en mandagsmodel-bundkort, jeg har fået? (Det var vist
det sidste af dèn type, forhandleren havde, så jeg kommer vist ikke til at
kunne bytte lige over med et nyt!)

Eller er processoren måske (også?) stået af?

Specifikationer på mit nye motherboard kan ses her:

<http://www.ecs.com.tw/ECSWebSite/Products/ProductsDetail.aspx?DetailID=532&DetailName=Feature&MenuID=47&LanID=0>

Mit øvrige "setup" er som følger:

Kabinet: Chieftech Dragon Full Tower
PSU: Hiper HPU-4S525, 525 watt (splinterny!)
RAM: 2 x 512MB Kingston value PC3200 (sæt)
Grafik: Gainward Bliss 7800GS+ AGP
Skærm: LG 1915S (19" TFT)
Mus: Logitech MX1000 mus (på USB-port)
Keyboard: Logitech Access Keyboard (på PS/2-port)

Er der altså nogen, der sidder inde med et tip eller to, før jeg sender
delene retur til forhandleren?

Og er der evt. nogen der ved, hvor man måtte kunne købe et ORDENTLIGT
s939/AGP bundkort baseret på nVidias nForce3-chipsæts? (Dette af hensyn til
mit småsindssyge grafikkort...)

Sidst jeg tjekkede, var de nemlig udsolgt hos samtlige forhandlere og det
lader ikke til at de kommer igen...

Anders Peter Johnsen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 30-01-07 21:09

On Tue, 30 Jan 2007 21:03:54 +0100, "Anders Peter Johnsen"
<anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> wrote:

> [...]
>ting i BIOS-opsætningen, før computeren uforvarende gik ned midt i BIOS...

Det er vel ikke et forkert / skævt monteret afstandsstykke der har
kortsluttet et par baner på bagsiden af kortet ?!

Anyway: Du har vist forsøgt alt, så bundkortet er nok stået af

<mlr>

Fra : Mads

Dato : 30-01-07 21:54

> [...]

>derudad.
>
>Men jeg kan bare ikke få en noget som helst signal - endsige overhovedet en

Den ene gang jeg har set de symptomer under samling af en ny
maskine havde jeg glemt det lille ekstra strømstik der skulle sættes
i bundkortet, oppe i det ene hjørne.
Resultatet var at blæserne kørte, men der kom ikke det mindste bip
eller noget billede.

Tjek lige om du skulle have lavet samme lille bommert

mvh Mads

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 30-01-07 22:34

Mads wrote:

> [...]
> eller noget billede.
>
> Tjek lige om du skulle have lavet samme lille bommert

Tak for svarene til jer begge!

Hvis det er det lille firbenede (2 x 2 ben) 12-volts ATX-stik, du tænker på
her, så har jeg skam haft det i: Problemet er dog, at jeg rigtignok kun får
pågældende "adfærdsmønster" på min computer ved at pille det ud, hvorimod at
den - når det også er sat i - slet ikke engang vil køre cpu blæseren længere
end et meget, meget kort øjeblik, måske ca. ½ sekund og så slukker igen.

(Nærmest ligesom en gammel bil, der ikke vil starte, du ved!)

Anders Peter Johnsen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 30-01-07 22:41

On Tue, 30 Jan 2007 22:33:34 +0100, "Anders Peter Johnsen"
> [...]

>end et meget, meget kort øjeblik, måske ca. ½ sekund og så slukker igen.
>
>(Nærmest ligesom en gammel bil, der ikke vil starte, du ved!)

En vild tanke: Check lige on-off knappen inklusiv kabel dertil...

Hvis den 'hænger' slukker computeren selvfølgelig igen efter få
sekunder....

<mlr>

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 30-01-07 23:41

Michael Rasmussen wrote:

> En vild tanke: Check lige on-off knappen inklusiv kabel dertil...
>
> Hvis den 'hænger' slukker computeren selvfølgelig igen efter få
> sekunder....

Tak for forslaget, men "desværre" - eller hvordan man nu skal udtrykke det -
så virker kabinettet som sådan strålende med mit gamle motherboard, der
altså i skrivende stund sidder i...

Jeg er desuden ret sikker på at have sat stikkene korrekt (de skal nemlig
sidde på samme måde på en tilsyneladende standardiseret klynge af ialt 9
"ben" på begge bundkort), så dèt er næppe problemet.

Der er desværre nok røget en ¤"!% transistor eet eller andet sted: Der er jo
ved nærmere eftertanke immervæk så grumme mange skrøbelige smådele på sådan
et bundkort, at det nærmest virker helt utroligt at sådan nogle overhovedet
nogensinde KAN virke, set ud fra en gammeldags-praktisk "ingen kæde er
stærkere end sit svageste led"-betragtning!

Anders Peter Johnsen

Fra : Co@ch [4130]

Dato : 31-01-07 17:19

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> skrev i en
meddelelse news:45bfc979$0$8214$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
> overhovedet nogensinde KAN virke, set ud fra en gammeldags-praktisk "ingen
> kæde er stærkere end sit svageste led"-betragtning!

Du skriver " gik ned midt inde i Bios"....hmmm. har nok slettet bios'en

Prøv en Cmos reset.
Kig i manualen hvor jumperen sidder og fremgangsmåden.

Lad os høre nærmere efterfølgende.

Mvh
Bri@n

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 31-01-07 22:06

Co@ch [4130] wrote:

> Du skriver " gik ned midt inde i Bios"....hmmm. har nok slettet
> bios'en

Slettet BIOS?

Det anede jeg slet ikke, man kunne?

Jeg sad og justerede indstillinger inde i selve BIOS-opsætningen (de -
sædvanligvis - blå skærmbilleder med de gule bogstaver og røde markeringer,
som du vel kender) da maskinen pludselig gik ned for mig: Jeg havde ikke
engang været inde og pille ved noget virkeligt seriøst - såsom RAM-timing og
lignende - endnu, endsige overhovedet nået at gemme nogen indstillinger, den
slukkede bare pludselig helt af sig selv.

> Prøv en Cmos reset.
> Kig i manualen hvor jumperen sidder og fremgangsmåden.
>
> Lad os høre nærmere efterfølgende.
>
> Mvh
> Bri@n

Desværre. Dét ER forsøgt gentagne gange som det allerførste "trick i bogen".

Men du kan muligvis have en pointe i at det nok er selve den udskiftelige
BIOS-chip, der kan have været defekt: Det har jeg så vidt jeg husker faktisk
hørt om en gang hos en anden selvbygger, så det kan sagtens være dèr,
problemet ligger...

I så fald er spørgsmålet vel, om forhandleren kan skaffe mig en ny og derved
få boardet til at virke...

Anders Peter Johnsen