Nyt bundkort - problem med PIO / DMA
Fra : Peter Brun

Dato : 27-01-07 20:12

Hej, har nogen et bud på dette?

Jeg har taget et nyt bundkort i brug - et MSI P965 Platinum, med en Core 2
Duo CPU på. Det kører i øvrigt udmærket.

Der er tre SATA-2 harddiske tilsluttet - de kører alle "Ultra DMA-tilstand
5".

Der er to NEC DVD-drev/brændere tilsluttet. Men de kører "PIO-tilstand". Jeg
har prøvet at vælge "DMA, hvis den er tilgængelig", men det ændrer ikke på
noget.

Hvordan får jeg dem til at køre Ultra DMA?

Jeg har prøvet et sætte de to drevs jumpere til Cable-select i stedet for
Master og Slave. Jeg har også prøvet kun at have et af drevene til sluttet -
men det hjælper ikke noget.

Jeg ved ikke om problemet findes i bundkortet, drevene, nogle drivere eller
noget helt andet.

Peter B

Fra : HS

Dato : 27-01-07 20:25

"Peter Brun" <peter.brunXXX@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har prøvet et sætte de to drevs jumpere til Cable-select i stedet for
> Master og Slave. Jeg har også prøvet kun at have et af drevene til

Prøv et andet kabel.

Fra : Peter Brun

Dato : 27-01-07 23:41

Tak for forslaget. Det skulle prøves.

Afmonterede det nye kabel, der fulgte med bundkortet, og satte det gamle,
der stadig lå i skuffen i. Desværre - det gør ingen forskel. Hverken med et
eller to drev tilsluttet.

Peter B

Fra : sls\(2770\)

Dato : 27-01-07 23:38

> [...]
> sluttet -
> men det hjælper ikke noget.
>
> Jeg ved ikke om problemet findes i bundkortet, drevene, nogle drivere

Prøv at slette/fjerne controlleren og genstart windows

Fra : Peter Brun

Dato : 28-01-07 01:20

"sls(2770)" <sls@FJERNsol.dk> skrev i en meddelelse

> "Peter Brun" <peter.brunXXX@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv at slette/fjerne controlleren og genstart windows

Det har jeg forsøgt. Desværre uden resultat.

Fra : Taba

Dato : 28-01-07 02:05

> Hvordan får jeg dem til at køre Ultra DMA?

Efter at have læst de 2 andre forslag (som er helt korrekte) må man
umiddelbart mistænke 2 ting:
1) DVD drevene har defekte interfaces (som dog er usandsynligt da de nok
virkede i en anden computer)
2) Bundkort controlleren er smådefekt. Hvis du har mulighed for det så slut
en harddisk til det samme sted som DVD drevene sidder og se om de også kun
vil køre PIO.

UDMA/PIO problematikken er typisk et tegn på defekt controller og interface
på hhv. bundkortet eller IDE enheden, hvis et nyt kabel og afinstallering af
controlleren i Windows ikke virker.

--
/Taba - www.ITzonen.dk - Anmeldelser, Nyheder og Forum

Fra : Peter Brun

Dato : 28-01-07 02:24

"Taba" <all.spammers@die.die.die> skrev i en meddelelse

> [...]
> interface på hhv. bundkortet eller IDE enheden, hvis et nyt kabel og
> afinstallering af controlleren i Windows ikke virker.

Tak for gode forslag.

Det lyder rigtig fornuftigt. Jeg har pt. aldrig haft en PATA harddisk sat på
dette bundkort - kun SATA. Det ville være meget pudsigt hvis begge mine
DVD-drev pludselig skulle være defekte på én og samme tid. Det ene er nyt,
men det andet har siddet i en anden PC og fungeret der.

Jeg har desuden tænkt på simpelthen at købe en SATA dvd-brænder. Jeg så lige
at man nu kan købe et NEC til SATA for 275,- hos SHG.

Men jeg fusker nok lidt videre med dette først.

Fra : Peter Brun

Dato : 28-01-07 11:09

> [...]
> interface på hhv. bundkortet eller IDE enheden, hvis et nyt kabel og
> afinstallering af controlleren i Windows ikke virker.

Og her er så resultatet:

1) Når jeg sætter en P-ATA harddisk på det nye bundkort, kører den uden
videre på Ultra DMA-tilstand 5. Så kontrolleren kan altså køre DMA.

2) Når jeg tager et DVD-drev fra min gamle PC, hvor den kører Ultra
DMA-tilstand 2, så kører den PIO-tilstand på det nye bundkort.

3) Når jeg tager det nye DVD-drev, der kører PIO-tilstand på det nye
bundkort, så kører det uden videre Ultra DMA-tilstand 2 på det gamle
bundkort.

Hvad kan jeg så lære af det?

Fra : Taba

Dato : 28-01-07 15:02

> Hvad kan jeg så lære af det?

At controlleren p ådet nye bundkort er smådefekt, for det bør kunne køre DMA
på DVD drev. Jeg ville seriøst overveje en RMA på bundkortet; evt. lige
sende en mail til support afdelingen af den webshop du har købt den hos og
spørg dem hvad de mener er galt (ikke altid de er enige med en selv).

--
/Taba - www.ITzonen.dk - Anmeldelser, Nyheder og Forum

Fra : Lasse Jensen

Dato : 28-01-07 09:43

Peter Brun wrote:

> [...]
> sluttet - men det hjælper ikke noget.
>
> Jeg ved ikke om problemet findes i bundkortet, drevene, nogle drivere

Du har nok den samme JMicron controller, som der ogsaa sidder paa mit Asus
P5B. Det er ikke den bedste controllerchip verden har set, men jeg mener at
du i BIOS kan indstille hvordan den skal opfoere sig. Saet den til AHCI,
hvis du kan, eller proev de andre indstillinger.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Peter Brun

Dato : 28-01-07 11:29

"Lasse Jensen" <fafler@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> du i BIOS kan indstille hvordan den skal opfoere sig. Saet den til AHCI,
> hvis du kan, eller proev de andre indstillinger.

Du har ret i at det er en JMicron. Der er masser af indstillingsmuligheder,
når det gælder S-ATA. Der er i øvrigt plads til hele 7 S-ATA-drev.
Indstillingsmulighederne for de kun to mulige P-ATA-drev er der nærmest
ikke. Det er som om det betragtes som hørende fortiden til.

Måske ender det med at jeg køber et S-ATA dvd-drev. For det må vel løse
problemet.

Peter B

Fra : Desserten

Dato : 28-01-07 18:21

> [...]
> sluttet -
> men det hjælper ikke noget.
>
> Jeg ved ikke om problemet findes i bundkortet, drevene, nogle drivere

Har selv haft det problem.........se denne side....den løste mit problem

http://www.michna.com/kb/WxDMA.htm

se afsnitte :
Re-enable DMA using the Registry Editor

følg den nøje og se om det skulle hjælpe.................

Fra : Peter Brun

Dato : 03-02-07 18:55

Nu har jeg sat et nyt SATA DVD-drev fra NEC i. Så kører det som det skal på
"Ultra DMA-tilstand 4". Gider ikke reklamere over at det andet ikke
fungerer. Så skal jeg jo have bundkortet ud og alt det der bøwl. Har nu
prøvet et brænde DVD på 18-speed. Nu funker det bare..