nyt bundkort + cpu skal jeg reformater~
Fra : Spilopmager

Dato : 21-01-07 18:57

Hej NG.

Jeg skal udskifte mit bundkort med en AMD processor til et andet bundkort
med en Intel Pentium 4 cpu. Skal jeg regne med at skulle reinstallere min
windows xp?

/Spilopmager

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 21-01-07 19:01

> Jeg skal udskifte mit bundkort med en AMD processor til et andet bundkort
> med en Intel Pentium 4 cpu. Skal jeg regne med at skulle reinstallere min
> windows xp?

Ikke noedvendigvis. Men afhaenger lidt af om dine gamle drivere bliver
forcet til at loade (og derved haenger computeren ved opstart) og om
der er support for hdd controlleren paa dit nye bundkort i windows.

Thomas

Fra : Spilopmager

Dato : 21-01-07 19:05

Hej Thomas.

Tak for svaret.

Vil det sige... at hvis PC'en booter og starter windows og "alt ser normalt
ud" - så er konklusionen at det virker... og at der ikke skal reinstalleres?

/Spilopmager

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 21-01-07 19:21

> Vil det sige... at hvis PC'en booter og starter windows og "alt ser normalt
> ud" - så er konklusionen at det virker... og at der ikke skal reinstalleres?

Ja det vil sige, at hvis du skifter board og windows booter op (maaske
i safe mode og/eller med vga og/eller med lousy performance) saa er et
"bare" et spoergsmaal om drivere.

Problemet kan vaere chipset drivere og lign. Men det er muligt. Ikke
altid nemt, men absolut muligt.

Det er altid et problem hvis man har en "gammel" installation med
masser af software og lign. Det kan jo hurtigt tage en 5-10 timer at
komme op paa samme install fra scratch.

Thomas

Fra : Sveinar Ånes

Dato : 21-01-07 20:12

Spilopmager skrev i melding

> Vil det sige... at hvis PC'en booter og starter windows og "alt ser normalt ud" - så er
> konklusionen at det virker... og at der ikke skal reinstalleres?

Du kan være 101% sikker på at den ikke starter normalt! Mest sannsynlig
får du en bluescreen. Det kan også skje at du må trykke OK på noen hundre
feilmeldinger før den er oppe, men du må uansett installere nye hw-drivere.
Hvis du ikke vil reinstallere Windows er det beste tipset å fjerne/avinstallere
alle hardwaredrivere før den gamle pc-en slås av for siste gang.

Fra : Sune Storgaard

Dato : 21-01-07 23:15

Sveinar Ånes skrev:

> [...]
> nye hw-drivere. Hvis du ikke vil reinstallere Windows er det beste
> tipset å fjerne/avinstallere alle hardwaredrivere før den gamle pc-en

Det er en god ide.

Man kan også vælge det sikre valg, at foretage en såkaldt repair
installation første gang den "nye" pc startes, så er der rimelig stor
sandsynlighed for at det lykkedes. Man bevarer dermed sine programmer og
data (som man naturligvis har backup af),man skal blot windows update igen.

I repons til tidligere indlæg:
Selvom den starter er det ikke sikkert at det virker (optimalt), se i enheds
håndtering om der mangler drivere til noget hardware. Selvom det ikke
mangler noget, bør man oftest(mindst) opdatere sine chipset drivere og vga
driveren, da standard driverne fra windows ikke just udnytter hardware
optimalt.

--
It's what happens when Alex Trebek has a picture of a giraffe
in his ass during an earthquake ! [The Tourettes guy]