Cannot start after BIOS update
Fra : Søren Ribergård Møll~

Dato : 21-01-07 09:54

Jeg har lige købt et P5L-VM 1394 bundkort, installeret XP 32bit, derefter
køre jeg den vedlagte drivere cd fra Asus, som bl.a. updatere min BIOS - det
er alt sammen en også godt nok, da den er færdig genstarter den selv
maskinen, men til intet, ingen "bip" intet billede overhoved, jeg kan dog se
at DVD drevet lever. Efter ikke helt at have mistet modet tager jeg BIOS
batteriet og RAM'en ud for at være sikker på en ordentlige reset. Men efter
15 minutter er de tilbage, og lige lidt virker (på en helt ny computer) -
det kan vel ikke være rigtigt at Asus laver deres mundkort at man er nød til
at købe et nyt, hvis man skylle driste sig til at bruge nogle at de
programmer der med når man køber deres bundkort?

- På forhånd tak!

--
Best regards / Mit freundlichen Grüssen / Med venlig hilsen
Søren

Fra : Mads

Dato : 21-01-07 10:39

On Sun, 21 Jan 2007 09:54:21 +0100, "Søren Ribergård Møller"
<info@invalid.dk> wrote:

> [...]
>at købe et nyt, hvis man skylle driste sig til at bruge nogle at de
>programmer der med når man køber deres bundkort?

Nu ved jeg jo ikke om Asus har lavet om på update programmet, men når
jeg kører det, så genstarter maskinen ikke af sig selv, så det kunne
tyde på at din var gået ned midt under opdateringen og at der derfor
ikke er nogen BIOS længere.

Men jeg kan så se at dit bundkort skulle være udstyret med en
"CrashFree BIOS 2" funktion til at genindlæse den originale BIOS
i tilfælde af at man får slettet BIOS'en. Prøv om ikke den kan løse
problemet for dig. Der må stå noget om det i manualen.

mvh Mads

Fra : Co@ch [4130]

Dato : 21-01-07 10:47

"Søren Ribergård Møller" <info@invalid.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> man er nød til at købe et nyt, hvis man skylle driste sig til at bruge
> nogle at de programmer der med når man køber deres bundkort?

Det er ikke nok at fjerne batteriet. lad det sidde.
Og RAM skal du bare lade sidde, de har intet med reset at gøre.

Konsultér din manual og find jumper for "reset Cmos"
Der står en beskrivelse af, hvordan ressettet skal foretages.

Jeg plejer at fjerne al strøm til PC, afmontere strømstikkene (20/24 pins +
4 pins 12v) fra boardet.
Herefter flytter jeg jumperen til "reset" position i ca 30 sek.
Så er jeg klar til at sætte alt på plads i omvendt rækkefølge.

Prøv om det virker.

mvh
Bri@n

Fra : Søren Ribergård Møll~

Dato : 21-01-07 11:31

tak, men stadig sort skærm

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 21-01-07 11:54

Søren Ribergård Møller <info@invalid.dk> skrev 2007-01-21:
> tak, men stadig sort skærm

Hvis den forkerte bios bliver lagt ned og/eller den ikke bliver
flashet rigtigt, så vil du opleve det der.

Hvad var grunden til at du ville opdatere biosen?

Thomas

Fra : Søren Ribergård Møll~

Dato : 21-01-07 12:34

Fordi der jo ligesom kommet nye ting jeg har brug for.

Fra : Mads

Dato : 21-01-07 16:23

On Sun, 21 Jan 2007 12:34:10 +0100, "Søren Ribergård Møller"
<info@invalid.dk> wrote:

>Fordi der jo ligesom kommet nye ting jeg har brug for.

Har du prøvet den BIOS Auto Recovery funktion som jeg
skrev om tidligere?

http://www.asus.com/products4.aspx?l1=3&l2=11&l3=194&model=1324&modelmenu=1

mvh Mads

Fra : Søren Ribergård Møll~

Dato : 22-01-07 15:14

ja tak men har læst om den, og prøvet at lave en bios boot cd, men når man
slet ikke kan se noget eller den vil boote tror jeg den er død...

Fra : Co@ch [4130]

Dato : 22-01-07 15:40

> [...]
>
> --
> Best regards / Mit freundlichen Grüssen / Med venlig hilsen

Hej Søren

Nu kan jeg se i manualen til dit board, at batteriet skal fjernes ved en
"clear Cmos".

Prøv lige igen:

Væk med alt strøm til PC, fjern batteri fra motherboard, flyt jumper til
"clear Cmos" mode i ca. 10 sek.,
tilbage med jumper igen, isæt batteri, strøm til PC, hold "DEL" nede (hele
tiden) mens du booter ind i bios.

Forhåbentlig??? :-/

Mvh
Bri@n

Fra : Co@ch [4130]

Dato : 22-01-07 16:16

en anden ting du kan prøve:

Fulgte der en CD og en diskette med dit board vedr. Asus Crashfree Bios
Utility?

Du skal finde en duelig PC og evt. lave en bootdiskette, ud fra CD'en der
fulgte med, samt downloade en ny biosfil. som tilrettes til P5MVL139.ROM
eller hvis der fulgte en diskette med, skal du tilrette biosfilen til:
P5MVL139.ROM.

Boot på disketten.......hvis du bruger det interne grafikkort vil skærmen
sandsynligvis være sort......der vil komme et "beep" når opdateringen går
igang...et "beep" igen når opdat. er færdig...systemet genstartes og
forhåbentlig virker alt nu.
Husk at bios nu skal tilrettes med dine egne indstillinger.

Hvis du ikke kan boote, kan du prøve at slukke PC helt.
Tryk INS eller INSERT og hold knappen nede mens du tænder PC med disketten i
drevet.
Hold stadig INS tasten nede.
Hvis du er heldig får du lov at boote fra disketten....slip INS tasten

Held og lykke

mvh
Bri@n

Fra : Søren Ribergård Møll~

Dato : 24-01-07 18:13

Tak for hjælpen, der var dog kun driver cd med, og det var på den der var
update utillity på som jeg har brugt til at updatere med. Jeg har også
prøvet med boot disk og cd, dog uden help, og som Ausus tech support
skriver:
Dear Customer

I dont think the BIOS reset will help.