Socket 775
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 16-01-07 13:56

Jeg er ved at finde komponenter til en HTPC og har pt. kig på et
Intel DG965OT-bundkort, men noget forvirrer mig.

Det kører med socket 775 og går man ind på f.eks.:
<http://www.itbutikken.dk/submenu/1/2/16/0/0.htm> - så er der en
del processorer at vælge imellem til den socket. Vil det virkelig
sige, at bundkortet kan køre med samtlige socket 775-processorer
og også Core 2 Extreme og Xeon-udgaverne?

PS. Er merprisen for en Core 2 Extreme egentlig prisen værd ifht.
en almindelig Core 2 med samme hastighed?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Brian Olesen

Dato : 16-01-07 18:00

> [...]
> sige, at bundkortet kan køre med samtlige socket 775-processorer
> og også Core 2 Extreme og Xeon-udgaverne?

Tja det vil det faktisk.
Jeg ved dog ikke, hvad der sker hvis fsb er langsom på processoren, hvis du
ta'r en af de lidt ældre p4ere.
I øvrigt så er xeon da ikke den socket?

> PS. Er merprisen for en Core 2 Extreme egentlig prisen værd ifht.
> en almindelig Core 2 med samme hastighed?

Nej da. Men hvis du virkelig har krav om max power, sså får du da lidt mere
ud af en extreme udgave.
Du burde nok hellere snuppe en quatro core i stedet.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 16-01-07 18:11

Brian Olesen skrev:

> Jeg ved dog ikke, hvad der sker hvis fsb er langsom på
> processoren, hvis du ta'r en af de lidt ældre p4ere.
> I øvrigt så er xeon da ikke den socket?

Det er jo da ifølge ITButikken, men jeg har i mellemtiden fundet
<http://www.intel.com/products/motherboard/DG965OT/index.htm>
- hvor intet er nævnt om Xeon.

> Nej da.

Det tænkte jeg nok.

> Du burde nok hellere snuppe en quatro core i stedet.

Det understøtter bundkortet vist ikke.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-01-07 20:04

Brian Olesen skrev:

> Du burde nok hellere snuppe en quatro core i stedet.

Hvilket bundkort vil I anbefale til en Quad Core, hvis computeren
dels skal fungere som HTPC, men også som arbejdsstation til digital
billedbehandling og tungere grafisk produktion?

Jeg kunne godt tænke mig et Xeon-system igen, men mon ikke man kan
klare sig med en mindre CPU, hvis bare man har nok RAM.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 16-01-07 19:25

Thomas G. Madsen skrev:

> Jeg er ved at finde komponenter til en HTPC og har pt. kig på et
> Intel DG965OT-bundkort, men noget forvirrer mig.

RAM-typen forvirrer mig også.

På: <http://www.intel.com/products/motherboard/DG965OT/index.htm>
står der: 'Four 240-pin DDR2 SDRAM Dual Inline Memory Module (DIMM)
sockets. Support for DDR2 800, DDR2 667, or DDR2 533 MHz DIMMs.
Support for up to 8 GB of system memory.'

I manualen til bundkortet kan jeg se, at det "kun" understøtter
4 GB, hvis man bruger DDR2 800, men 8 GB hvis man bruger DDR 667
eller 533 MHz DIMMs. Jeg vil gerne starte ud med 4 GB RAM, som
jo så nok ville være klogest at købe som 2 x 2 GB DDR2 667 MHz,
så man senere har mulighed for at proppe mere RAM i, men vil
disse mon passe: <http://www.itbutikken.dk/i/153261/1.htm> ?
Alt det der med buffered, un-buffered, paritet, ikke-paritet
osv. forvirrer mig en del.

PS. Må nok hellere lige nævne, at den ikke kun skal bruges som
HTPC. Planen er, at den også skal bruges som arbejdscomputer til
grafisk produktion, så derfor al den RAM.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 16-01-07 20:45

Thomas G. Madsen wrote:

> RAM-typen forvirrer mig også.

Find ud hvilken fabrikat du vil investere i og gå til producentens
hjemmeside
fx OCZ's anbefalinger
http://configurator.ocztechnology.com/result.asp?mn=DG965OT&modelid=59596

Kingston
http://www.ec.kingston.com/ecom/configurator_new/modelsinfo.asp?SysID=31934&mfr=Intel&model=DG965OT+Motherboard&root=us&LinkBack=http%3A%2F%2Fwww.kingston.com&Sys=31934-Intel-DG965OT+Motherboard&distributor=0&submit1=Search

kort version
http://kurl.no/RMR2

- Peter

--