Ram og Asus P5RD1-VM bundkort.
Fra : Anders Hilskov

Dato : 15-01-07 20:59

Jegt har købt mig et nyt bundkort hvor der står den kan trække op til
2 GB ram. Men npr jeg har sat de 2 Gb ram i, som også står i manualen
at de kan bruges, går min computer pludselig meget langsom og hakker
meget. Kan det være fordi at bundkortet max kan trække 2 GB ram i det
hele og bliver påvirket af det 256 Mb skærmkort jeg har, eller er det
noget helt andet??.

Fra : J

Dato : 16-01-07 10:27

On 15 Jan 2007 19:58:55 GMT, Anders Hilskov <anders@hilskov.com>
wrote:

> [...]
>meget. Kan det være fordi at bundkortet max kan trække 2 GB ram i det
>hele og bliver påvirket af det 256 Mb skærmkort jeg har, eller er det

Det lyder mærkeligt. Er du helt sikker på, at de ramklodser er ens og
med samme hastighed, DDR400 (pc3200 eller 200 MHz).

Ellers kan det være din strømforsyning, der er for lille, og går i
knæ, når den skal trække 2 ram klodser. Det har jeg selv haft et
tilfælde med. Grafikkortet giver jo også højere strømforbrug, så
indirekte kan det have betydning. Hvordan er det uden det ?

http://www.asus.com/products4.aspx?modelmenu=2&model=770&l1=3&l2=11&l3=179

http://dlsvr01.asus.com/pub/ASUS/mb/socket775/P5RD1-VM/e2440_p5rd1-vm.pdf

Ellers ved jeg ikke lige, hvad det kan være. Du kan downloade CPU-Z og
med det checke med hvilken hastighed ram kører, med henholdsvist 1 og
2 ram klods. Pas på at strømkabel skal være helt fra computeren, før
du roder med ram.
Bios setting kan du også checke, - der står meget i manualen om
settings.

mvh

John