Abit AW9D- MAX Bios
Fra : Kenneth

Dato : 14-01-07 21:05

Hej

Under en bios update stoppede updaten, når jeg booter maskinen får jeg denne
fejl: Bios ROM Checksum error Detecting floppy drive A media.

jeg har søgt rundt på nette for hjælp til at få liv i min bios igen, og har
nok prøvet hvad der kan prøves.

mit spørgsmål nu er kan jeg "bare" pille bios chippen ud af maskinen og
sende den til et sted hvor de kan fixe den, Evt sætte ny chip i
Er det en operation man selv kan klare det med at hive chip ud og ind igen
??

Mvh
kenneth

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 14-01-07 21:07

Kenneth <bandit@tele2adsl.dk> skrev 2007-01-14:
> Hej
>
> Under en bios update stoppede updaten, når jeg booter maskinen får jeg denne
> fejl: Bios ROM Checksum error Detecting floppy drive A media.

Den prøver højst sandsynligt at boote fra en gammeldags floppy disk
(dos, ikke andet). Der kan du så flashe den til noget rigtigt

Thomas

Fra : Kenneth

Dato : 14-01-07 21:08

ja det var nu også min første tanke, men dette hjalp desværre ikke :-/
Der sket intet når jeg prøver.

Fra : Anders Hilskov

Dato : 15-01-07 21:09

Kenneth <bandit@tele2adsl.dk> skrev:
> [...]

Hej Kenneth.
Det kan muligvis lade sig gøre at ordne din bios selv.
Jeg har fundet en manual på nettet til dit bunkort og der burde
på dit bundkort være noget der hedder en jumper. Du skal slå op
i din manual under CMOS Memory Clearing. hvis du altås har den
engelske manual, ellers kan du downloade den her:
http://www.abit-usa.com/products/mb/manual.php?
categories=1&model=326
fløg nøje hvad der står under instruktionerne, og jeg vil lige
sige, efter du har slået strømmen fra og skal til at pille, så
tag batteriget ud af dit bundkort, det er meget vigtigt selv om
det ikke står i manualen, jeg har mistet et bundkort på det :).
efter du har pillet ved jumpern, så sæt batteriget i igen og sæt
strømmen til igen og så burde den dug. Det er mit forslag.
Hilsen Anders.