Hjemmebyg... håndleds-kabel til radiator?
Fra : Ukendt

Dato : 05-02-07 07:24

Er det nødvendigt at bruge sådan et håndleds-kabel for at undgå antistatisk
elektricitet når man selv vil samle sin pc? (altså rode med bundkort, cpu,
ram, hdd osv.).'

Kan man selv lave et, eller er der andre måder?

Hilsen Morten

Fra : ct

Dato : 05-02-07 09:07

Jeg har samlet PC' er i 6-7 år - uden brug af sådan et. Jeg har endnu ikke
oplevet problemer ved ikke at bruge det.

ct

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-02-07 19:59

> Jeg har samlet PC' er i 6-7 år - uden brug af sådan et. Jeg har endnu
> ikke oplevet problemer ved ikke at bruge det.

Det aner du ikke en dyt om, fordi skaderne kommer først efter flere uger og
måneder.

En hvilken som helst professionel reparatør kender til faren om statiske
påvirkning, det er f.eks. noget af det første, man lærer om på datamekaniker
uddannelsen.

Du er sikkert een af grundene til, at jeg tjener godt!

Claus

Fra : -=* DANELAW *=-

Dato : 05-02-07 09:32

"Morten N." <-> skrev i en meddelelse
> [...]
> bundkort, cpu, ram, hdd osv.).'
>
> Kan man selv lave et, eller er der andre måder?

Det skal du ikke bruge. Du kan risikere at blive slået ihjel, hvis
du får stød fra 220 volt stikket.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 05-02-07 09:36

"-=* DANELAW *=-" <jegerdumoggrimogharingenvenner@topbanana.dk> crashed
Echelon writing news:w7-dna0FdJrpdlvYnZ2dnUVZ8tCdnZ2d@giganews.com:

> Det skal du ikke bruge. Du kan risikere at blive slået ihjel, hvis
> du får stød fra 220 volt stikket.

Hvilket 220volt stik?

--
Bjarke Andersen

Fra : JJ

Dato : 05-02-07 16:29

> Det skal du ikke bruge. Du kan risikere at blive slået ihjel, hvis
> du får stød fra 220 volt stikket.

Ikke hvis man bruger/laver en rigtig håndleds-linke, for der er 1M ohm i
serie til jord.

JJ

Fra : Bjørn Thorup

Dato : 05-02-07 10:55

Morten N. skrev:

> Kan man selv lave et, eller er der andre måder?

Tror det er nok at bliver `afladet´ hvis du bare fx rør ved radiatoren.
Måske en god ide hvis du lige har været ude at køre eller slæbet din
føder ved gulvtæppet.

Men jeg har også rodet med hardware i en del år uden at have haft sådan
et bånd. Jeg plejer bare lige at røre ved noget med jordforbindelse inden

Bjørn

Fra : Holst

Dato : 05-02-07 12:28

Bjørn Thorup wrote:

> Men jeg har også rodet med hardware i en del år uden at have haft sådan
> et bånd. Jeg plejer bare lige at røre ved noget med jordforbindelse inden

Jeg har siden sidst i 80'erne jævnligt rodet med hardware, og jeg har
aldrig oplevet nogle problemer uden et sådant bånd - og jeg har såmænd
heller aldrig lige rørt ved noget med jordforbindelse inden.

Dog har jeg hørt, at nogle mennesker er mere "statiske" end andre.

Fra : KsNa

Dato : 05-02-07 19:47

> Jeg har siden sidst i 80'erne jævnligt rodet med hardware, og jeg har
> aldrig oplevet nogle problemer uden et sådant bånd - og jeg har såmænd
> heller aldrig lige rørt ved noget med jordforbindelse inden.

Det er ofte sådan, at fejl der skyldes statisk elektrisitet først viser sig
efter et stykke tid, det kan være fejl på f.eks. et grafikkort, når det har
kørt i et ½års tid eller mere, men i ved det ikke.

Der kan nemt brændes et "sår" på f.eks. en printbane(ikke nødvendigvis
synligt) hvor der efterfølgende udvikles lidt mere varme end beregnet, og
efter et stykke tid går udstyret i stykker, ingen kan sige hvorfor.

Derfor brug altid antistatisk beskyttelse, antistatisk gummimåtte og
håndledsrem.

Gem altid printkort i antistatiske poser, brugte poser er bedre end ingen
pose.

Mvh
Kim

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-02-07 19:55

> Jeg har siden sidst i 80'erne jævnligt rodet med hardware, og jeg har
> aldrig oplevet nogle problemer uden et sådant bånd - og jeg har såmænd
> heller aldrig lige rørt ved noget med jordforbindelse inden.

Det er nok fordi du slet ikke har forstand på det, du tilsyneladende roder
med!

Hvordan kan du vide, at en defekt enhed opstået efter nogle måneder ikke
skyldes statisk påvirkning?

Statiske skader kommer *IKKE* øjeblikkeligt, det kan tager uger og
måneder...

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-02-07 20:03

> Men jeg har også rodet med hardware i en del år uden at have haft
> sådan et bånd. Jeg plejer bare lige at røre ved noget med
> jordforbindelse inden

Hvad med turen tilbage hen over gultæppet?

Hvad med den elektrisitet, der dannes af din krop og dit tøj?

Hvad med den elektrisitet, der dannes mellem dine sko og gulvet?

ALTID bære antistatisk lænke, når man roder med PC dele!

Claus

Fra : Jens G

Dato : 06-02-07 20:28

On Tue, 6 Feb 2007 20:03:12 +0100, "Claus Tersgov"
<nospamnews@tersgov.dk> wrote:

>Hvad med turen tilbage hen over gultæppet?
>
>Hvad med den elektrisitet, der dannes af din krop og dit tøj?
>
>Hvad med den elektrisitet, der dannes mellem dine sko og gulvet?

Og hvad med den statiske elektricitet der kan være på det man skal
rode med? Faktisk skal hele pladsen man arbejder på være sikret mod
statisk elektricitet, hvis man vil være nogenlunde sikker.
Et skriveunderlag der trækkes lidt hen over en lakeret eller lamineret
bordplade i tør luft kan generere høje spændinger.

>ALTID bære antistatisk lænke, når man roder med PC dele!

Det er ihvertfald en vældigt god ide, og specielt i tør vinterluft som
nu. Tøj af uld og kunststoffer er absolut ikke godt at have på når man
roder med elektronik. Bomuld er meget bedre.

--
Jens G
Jeg har IP telefoni hos http://www.everlove.dk

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-02-07 20:26

> [...]
> Et skriveunderlag der trækkes lidt hen over en lakeret eller lamineret
> bordplade i tør luft kan generere høje spændinger.

Nemlig. Derfor kan man også købe specielle antistatiske arbejdsborde. Men en
måtte som denne er rigelig til de fleste amatører.

Jeg har den store af disse:
http://www.biltema.dk/products/product.asp?iSecId=1057&iItemId=86805

Og den er fremragende til prisen. Man skal ikke lade sig narrre af, at den
er fra Biltema.

Claus

Fra : Laziter [9440]

Dato : 05-02-07 11:15

"Morten N." <-> skrev i en meddelelse
> Er det nødvendigt at bruge sådan et håndleds-kabel for at undgå
> antistatisk elektricitet når man selv vil samle sin pc? (altså rode med
> bundkort, cpu, ram, hdd osv.).'

Hvis du render rundt og giver alle du siger goddaw til et stød, så ja..
Ellers ikke hvis du er forsigtig nok, her mener jeg ikke over-forsigtig,
blot lige at du aflader dig selv på PC kabinettet.

> Kan man selv lave et, eller er der andre måder?

Det kan man sådan set godt:
- Find et armbånd, gerne sådan et velcro et.
- Smid en lille metalplade mellem armbånd og arm.
- Metalpladen skal have en modstand på 1 Mohm (1/2 watt er nok) monteret
mellem dig selv og stedet du aflader til.
- Brug ikke en jord-forbindelse, gør blot udstyret fast til kabinettet, så
er du igang med en langsom afladning og det virker fint.

Og husk.. Altid tage 230V stikket ud af computeren inden du begynder at
rode, at lade det sidde i er den mest typiske dræber af HW.

Mvh
Benjamin

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-02-07 19:52

> Er det nødvendigt at bruge sådan et håndleds-kabel for at undgå
> antistatisk elektricitet når man selv vil samle sin pc? (altså rode
> med bundkort, cpu, ram, hdd osv.).'

Ja, navnlig hvis man har gulvtæpper eller går i nylon/polyestertøj.

Jeg har altid brugt både armbånd og antistatisk arbejdsunderlag, og i min
butik havde jeg købt nogle specielle antistatiske tæpper.

Er man bare en lille smule professionel, så bruger man afladning.

> Kan man selv lave et, eller er der andre måder?

Nej, brug rigtige armbånd. Køb dem evt i biltema, de koster jo ikke alverden
og de er fremragende.

Claus

Fra : Michael Ø.Andersen

Dato : 08-02-07 00:00

Det kunne være at vi skulle sende Claus til Sverige, så kunne de slukke et
af deres A-kraftværker og koble han til et par højspændings ledninger, for
han generere vist mere El end de fleste af os andre

Michael.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-02-07 03:33

> Det kunne være at vi skulle sende Claus til Sverige, så kunne de
> slukke et af deres A-kraftværker og koble han til et par højspændings
> ledninger, for han generere vist mere El end de fleste af os andre

Tjaa, når man tilsyneladende er en stakkels ignorant, så er det altid det
letteste at fjerne fokus og spille klovn!

http://ef.dk/index.cfm?pagetype=book&vareid=31048-1

Køb den og blive ret meget klogere, det lader til, at du har voldsomt behov
for det!

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-07 23:33

Claus Tersgov wrote:
> Nej, brug rigtige armbånd. Køb dem evt i biltema, de koster jo ikke
> alverden og de er fremragende.

Hvor skal armbåndet sættes til? Pc-kabinettet eller den enhed man arbejder
med eller radiatoren eller hvad?

/Steen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-02-07 06:57

> Hvor skal armbåndet sættes til? Pc-kabinettet eller den enhed man
> arbejder med eller radiatoren eller hvad?

Pc kabinettet.

Claus

Fra : Henning

Dato : 15-02-07 09:59

On Mon, 5 Feb 2007 07:23:42 +0100, "Morten N." <-> wrote:

>Er det nødvendigt at bruge sådan et håndleds-kabel for at undgå antistatisk
>elektricitet når man selv vil samle sin pc? (altså rode med bundkort, cpu,
>ram, hdd osv.).'

Er du blikkenslager - eller hvorfor vil du blande radiatoren ind i
billedet?

Fra : Rado

Dato : 16-02-07 07:48

On Thu, 15 Feb 2007 09:58:30 +0100, Henning
<newsmail@REMOVETHISmailme.dk> wrote:

>Er du blikkenslager - eller hvorfor vil du blande radiatoren ind i
>billedet?

Fordi den er jordforbundet. Det er den bare ikke altid nu til dags,
efter man et begyndt at bruge plastrør mange steder. Man kan dog måle
sig frem til om den er det.

Jordledningen i elinstallationer er iøvrigt heller ikke altid
jordforbundet, paradoksalt nok - der er faktisk ikke noget lovkrav om
at de skal være det, så det gider elektrikerne ikke altid lave. Så der
skal man også lige måle sig frem hvis man vil være sikker.

--
Rado

"The obvious is that which is never seen
until someone expresses it simply."
- Christian Morgenstern

Fra : Henning

Dato : 16-02-07 13:43

> [...]
>at de skal være det, så det gider elektrikerne ikke altid lave. Så der
>skal man også lige måle sig frem hvis man vil være sikker.

Det er bedøvende ligegyldigt om radiatoren, vandhanen, hunden eller
papegøjen er jordforbundet! Så længe du og de komponenter du arbejder
med har samme potentiale er der ingen problemer. Der er måske 5.000
volt til forskel til radiator eller vandhane, og hvad så? Læs lidt
mere om ESD og bliv meget klogere - f.eks. denne bog
http://ef.dk/index.cfm?pagetype=book&vareid=31048-1

Skal du transportere kritiske komponenter rundt i lokalet, bruger du
de tilhørende ESD-poser, og husker at aflade dig til ESD-måtten inden
du pakker komponenten ud.