Ny PC fryser, hvad er problemet?
Fra : Ukendt

Dato : 31-01-07 17:35

Jeg har samlet en ny PC, setup er:

Asus P5B-E
Core2Duo E6600
Asus Radeon 1950pro
Corsair XMS 2x 1gb DDR2
Antec 480W PSU
250 GB SATA II

Alt har kørt fint i de første 14 dg. men pludselig en aften under web-surf
frøs skærmen og højttalerne begyndte at brumme. Den eneste løsning var at
holde on-knappen inde 6 sek. til den slukkede.

Derefter kunne jeg tænde for den, men der kom ingen BIOS-koder og man kunne
høre på HD at den ikke læste system ind. Blæseren på grafikkortet kørte på
max som under startup test, men forblev på max omdrejning.

Jeg prøvede at slukke og starte et par gange med samme resultat.

Derefter pillede jeg begge ramklodser ud og så kom der BIOS koder for mgl.
ram. De blev geninstalleret og så startede maskinen fint op, med BIOS kode,
men der kom intet skærmbillede.

Dagen efter prøvede jeg at starte maskinen igen og så kom der også
skærmbillede på. Men efter ca 5 min. frøs det hele igen og højttalerne
brummede igen.

Men nu kan jeg starte den op med billede hver gang, men den går hele tiden
død efter x tid som er forskellig fra gang til gang.

Hvor ligger fejlen?

Er det bundkort, grafikkort, ram eller PSU?

Krydspostet i:
dk.edb.hardware.grafikkort,
dk.edb.hardware.bundkort,
dk.edb.hardware,
med opfølgning i: dk.edb.hardware.

Mvh
Martin

Fra : Lasse Jensen

Dato : 31-01-07 18:57

"Martin" <nospamSNABELAgalnet.dk> wrote:

> [...]
> tiden død efter x tid som er forskellig fra gang til gang.
>
> Hvor ligger fejlen?
>
> Er det bundkort, grafikkort, ram eller PSU?

RAM kunne være et godt bud. Test det med www.google.dk/search?q=memtest86 ,
den plejer at kunne finde det og først og fremmest give besked istedet for
bare at brumme.

Lidt rigeligt, men okay

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-07 20:01

"Lasse Jensen" <fafler@gmail.com> wrote

> [...]
,
> den plejer at kunne finde det og først og fremmest give besked istedet for

Tilfældigvis testede jeg rammene med Memtest 2 dage inden den gik i sort.
10 gennemløb uden en eneste fejl.

Men jeg har netop ved at teste dem med Memtest igen, og har indtil videre
25.000 fejl ved ca. 1325 mb.
Det må vel konkludere at rammene har fejl, eller kan den ligge andre steder?

/Martin

Fra : Lasse Jensen

Dato : 31-01-07 20:02

> [...]

> 25.000 fejl ved ca. 1325 mb.
> Det må vel konkludere at rammene har fejl, eller kan den ligge andre

Det kan være bundkortet eller en nullermand i soklen, men det burde være nok
til at du kan få dem byttet.

Fra : Lasse Jensen

Dato : 31-01-07 20:04

Lasse Jensen wrote:

> Det kan være bundkortet eller en nullermand i soklen, men det burde være
> nok til at du kan få dem byttet.

Glemte at sige at du kan prøve med den ene stang alene. Så kører den bare
single channel.

Fra : Taba

Dato : 31-01-07 20:14

> Men jeg har netop ved at teste dem med Memtest igen, og har indtil videre
> 25.000 fejl ved ca. 1325 mb.
> Det må vel konkludere at rammene har fejl, eller kan den ligge andre
> steder?

Njah... Enten er det rammene, bundkortet eller cpu'en den er gal med - det
kan være af de 3.
Tag og smid kun én af ram blokkene i dit bundkort og se om der stadig er
problemer. Hvis der er så prøv med den anden blok i det samme ram slot som
den første blok. Er der stadig problemer så gentag seancen iegn men med en
anden ram slot.

Afhængig af udfaldet kan du komme nærmere ind på hvad der er galt (fejler
det kun ved en bestemt blok er det rammene; fejler det kun ved en bestemt
ram sokkel er det bundkortet osv.)

Der er ikke noget så lækkert som fejlsøgning på en computer - det plejer at
være ret ligetil omend kedeligt

--
/Taba - www.ITzonen.dk - Anmeldelser, Nyheder og Forum

Fra : Ukendt

Dato : 01-02-07 19:28

Tak for hjælpen.

Det ser ud til den ene stang ram var defekt.

/Martin

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-07 20:00