SD/MMC flash Ram
Fra : Mogens

Dato : 28-01-07 14:02

Jeg har en navigator som bruger SD/MMC flash ram, og da Medion ikke
efter 3 uger har gidet svaret på en henvendelse (sidste gang jeg køber
nogen af deres produkter), så købte jeg en 2GB SD ram lidt i blinde. Den
er en anelse tykkere end det flashkort jeg havde i forvejen, og GPS
kvitterede da også med en melding om at jeg skulle putte en SD/MMC ram i ?!

Men hva' hulen er det her SD/MMC ram egentlig for noget? Jeg synes ikke
jeg kan finde noget på edbpriser.dk, og Medions dokumentation - og
service - er mildt sagt elendig.

Mogens

Fra : Lasse Jensen

Dato : 28-01-07 14:31

Mogens wrote:

> [...]
>
> Men hva' hulen er det her SD/MMC ram egentlig for noget? Jeg synes ikke
> jeg kan finde noget på edbpriser.dk, og Medions dokumentation - og

Du skal nok bruge MMC istedet. De er en smule tyndere end SD og har lidt
faerre ben. SD er bagud kompatibel med MMC, saa du kan bruge MMC kort i
f.eks. et kamera med SD slot, men ikke den anden vej.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 28-01-07 20:18

"Lasse Jensen" <fafler@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> faerre ben. SD er bagud kompatibel med MMC, saa du kan bruge MMC kort i
> f.eks. et kamera med SD slot, men ikke den anden vej.

Øhh - det var da et lidt sjovt svar.
Mogens skriver jo netop at GPS'en kan bruge SD/MMC kort - så kan den bruge
begge dele !
Og at et SD kort overhovedet kan gå i beviser faktisk at den er bygget til
at bruge SD-kort - netop tykkelsen gør at en enhed, der kun kan bruge
MMC-kort har en sprække (til kortet, altså !) så tynd at SD-kort ikke ka gå
i.

Problemet ligger nærmere i formateringen af det nye kort.
Prøv at sætte det originale kort i en kortlæser sluttet til en PC og så se i
stifinderen under egenskaber - der står om det er f.eks. Fat 16, Fat32 eller
(usandsynligt) NTFS.
Sæt så det nye kort i i stedet og formater det til samme standard - så sku
GPS'en kunne genkende kortet.

--
Jesper Hedegaard

Savage når vejret spiller
Ford Focus når vejret spilder

Fra : Lasse Jensen

Dato : 29-01-07 00:41

Jesper Hedegaard wrote:

> [...]
> til at bruge SD-kort - netop tykkelsen gør at en enhed, der kun kan bruge
> MMC-kort har en sprække (til kortet, altså !) så tynd at SD-kort ikke

Baade og. Jeg har foer set dimser, der fysisk kun kunne tage MMC kort men
hvor sofwaren alligvevel kaldte dem SD kort. Og jeg har ogsaa set MMC
holdere af en saa billig kvalitet at man uden videre problemer kunne putte
SD kort i. Men ja, det kan selvfoelgelig ogsaa vaere filsystemet den er gal
med.

Fra : Mogens

Dato : 29-01-07 10:16

Lasse Jensen wrote:

> [...]
> SD kort i. Men ja, det kan selvfoelgelig ogsaa vaere filsystemet den er gal

Tak for svarene! Efter Jesper's svar gav jeg det lige et forsøg mere, og
sørme (!) jeg fik den til at virke efter at have formateret som FAT. Den
stod vist i diskhåndteringen uden formatering før dette.

MEN, grunden til at jeg købte fætteren var at jeg har været træt af at
jeg kun kunne have et land i GPS's ad gangen. SÃ¥ hver gang jeg skulle
til et andet land, så 1) Formatere kort, 2) genindlæse program + kort,
3) boote enheden. Tog ca. 30-45 minutter og krævede man havde PC med sig.

Så nu kan jeg få den til at virke med et kort, men putter jeg flere kort
i siger den "Installation files not found in SD/MMS card", og når jeg
ser på flashen via stifinder er den fuld af filerne med underlige tegn
og gerninger.

Jeg ved at min navigator ADVENT 400 har kunnet købes med 2GB flash, så
jeg formoder at den kan håndtere 2GB.

Mogens