Indmad til PC til grafisk arbejde
Fra : Malene Hald

Dato : 26-01-07 22:53

Jeg står for at købe en ny pc, og har brug for lidt råd angående indmaden:

Den skal ikke bruges som spillecomputer, men derimod skal den kunne trække
Indesign, Photoshop, Illustrator, Dreamweaver, et par internetruder,
mailprogram og måske nogle andre småprogrammer samtidig uden problemer.

Er det antal ram jeg skal kigge på? Og i så fald - hvor mange? 4 GB?

Mvh

Malene Hald

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-01-07 23:50

> [...]
> internetruder, mailprogram og måske nogle andre småprogrammer
> samtidig uden problemer. Er det antal ram jeg skal kigge på? Og i så

2gb er mere end rigeligt til dette formål. Det er ligefør 1gb er nok. Der er
ingen af de programmer, du nævner, som trækker nævneværdige ressourcer, når
de er minimeret. Eneste ramsluger er photoshop.

Claus

Fra : Jeppe Høiby

> [...]
> mailprogram og måske nogle andre småprogrammer samtidig uden problemer.
>
> Er det antal ram jeg skal kigge på? Og i så fald - hvor mange? 4 GB?

Start med 2x1 GB og se om ikke det fungerer for dig. 1 GB er helt
sikkert for lidt, hvis du bare skal arbejde en lille smule seriøst, og
det regner jeg med du skal, med de programmer du nævner...

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Peter T.

Dato : 27-01-07 01:23

Malene Hald udviste en rettidig omhu og skrev:

> [...]
> trække Indesign, Photoshop, Illustrator, Dreamweaver, et par
> internetruder, mailprogram og måske nogle andre småprogrammer samtidig

Af de nævnte programmer er det især indesign og photoshop, der er
ramkrævende. Men det kommer igen an på hvad du laver i dem.
Arbejder du med råmateriale fra fotos med en stor undobuffer i photoshop,
ynder du at bruge tiff i indesigndokumenter osv., så vil jeg anbefale 4 GB
(billedemateriale er begyndt at fylde meget i takt med flere megapixels i
kameraerne de senere år). Og det er simpelthen for at undgå at pcen bruger
swapfilen i windows, hvis du sidder med et indesigndokument med adskillige
10 megapixel-fotos i tiff, der snildt kan fylde 50-70MB stykket. :)
Dreamweaver, mailprogram, browsere bruger ikke specielt meget hukommelse.

Hvis du ikke kan nikke genkendende til ovenstående, er 2 GB fint.

--
En hobbynørds anbefaling! (Og jeg har intet med restauranten at gøre!)

De bedste pizzaer i København: Vito's Corner i mimersgade 103, Nørrebro!
Stenovn, kvalitetskød og -grøntsager og ÆGTE italiensk pizzabager! :)

Fra : Malene Hald

Dato : 27-01-07 17:27

> [...]
> Dreamweaver, mailprogram, browsere bruger ikke specielt meget hukommelse.
>
> Hvis du ikke kan nikke genkendende til ovenstående, er 2 GB fint.

Men det kan jeg:) Jeg sidder blandt andet og arbejder med ting til tryk, som
fx. plakater, brochurer osv, med superstore filer i Photoshop, hvor jeg
sidder og retter lidt til hist og pist i forskellige programmer på én gang.
Jeg har nemlig 2 gb nu, og oplever nogen gange pc'en som en anelse tung i
måsen.

Malene

Fra : Peter T.

Dato : 27-01-07 21:53

Malene Hald udviste en rettidig omhu og skrev:

> forskellige programmer på én gang. Jeg har nemlig 2 gb nu, og oplever
> nogen gange pc'en som en anelse tung i måsen.

Jamen, så er der slet ingen diskussion. 4 GB og måske endda mere. Når du
nu har så mange ting åbne, så burde du nok tage en scsi-harddisk med i
overvejelserne. De er superhurtige, da de ikke dræner cpuen for kraft og
du kan sætte denne op til scratchdisk for photoshop og evt. smide windows'
swapfil på denne. Jeg har ikke selv prøvet den hardwarekonfiguration, men
jeg tror den vil være uundværlig i det lange løb. :)
Prøv evt. at hive fat i Thomas G. Madsen, der primært huserer i dk.edb-
grafik. Han er supercool til dette.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-01-07 12:35

> Jamen, så er der slet ingen diskussion. 4 GB og måske endda mere.

Selvfølgelig er der diskussion..

Det hjælper intet at købe så meget ram, hvis CPU'en, bussen og diskene ikke
er i stand til at behandle data hurtigt nok. Mere ram betyder også mere
trafik ind og ud af rammen, og kan de andre komponenter ikke følge med, så
er det ligegyldigt om man har to eller fire gb ram.

Claus

Fra : Peter T.

Dato : 28-01-07 13:24

Claus Tersgov udviste en rettidig omhu og skrev:

> [...]
> også mere trafik ind og ud af rammen, og kan de andre komponenter ikke
> følge med, så er det ligegyldigt om man har to eller fire gb ram.

Bill Gates sagde også engang, at man aldrig fik brug for mere end 640KB
ram. Men hvis du læser Malenes oplæg igen, så vil du se, at hun kører
flere programmer samtidigt. Når jeg feks. arbejder i Bibble Pro og
photoshop på samme tid, så kan jeg snildt løbe tør for ram (2GB) og så
sidder jeg med en pænt stor sidefil. Og det er bare ikke fedt, at mærke
pcens sløvsind mens den tegner et vindue langsomt op samtidig med at jeg
ser disken snurre på sidefilen, når jeg alt-tab'er imellem de to
programmer. Her ønsker jeg mig 2 GB mere.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-01-07 12:31

> forskellige programmer på én gang. Jeg har nemlig 2 gb nu, og oplever
> nogen gange pc'en som en anelse tung i måsen.

Det er næppe pga rammen. Det hjælper ikke en dyt at fylde en computer med
ram, hvis ikke de øvrige komponenter er i stand til at behandle data i samme
mængde og hastighed. Alt det, man lægger i rammen, skal jo komme et sted fra
ligesom det skal et sted hen...

Claus

Fra : mwtychsen@gmail.com

Dato : 27-01-07 11:31

Hej alle (og trådstarter),

jeg står i nøjagtig samme situation. Men at der skal 4 GB ram i, er
ikke nok hjælp.

Jeg har altid selv bygget mine PC'ere, men som arbejdet fylder mere, og
det sjove ligesom er gået af det, at bygge sin egen PC - så gider jeg
heller ikke bruger uger på at studere, hvilket hardware der er bedst
for mig. Jeg bygger den dog stadig selv, men det er fordi, at jeg ik
vil skille mig af med mit lydisolerede kabinet.

Jeg håber virkelig det er OK at jeg sådan går ind og spørger
spicifikt, selvom det slet ikke er min tråd. Hvis det ikke er god
stil, så sig det lige - så starter jeg bare en ny. Men sys bare det
var åndssvagt, da vi i bund og grund spørger om det samme.

MEN:

Maskinen skal kunne frembringe kæmpe filer i PS og diverse andre
programmer. Vi snakker 1 x 2 meter i 150 DPI !!! Altså filer på mange
hundrede megabyte. Og digitale effekter skal kunne renderes relativt
hurtigt.

Bundkort: noget stabilt
CPU: Intel velsagtens... men hvilken?
HD: Skal man køre Raid? Og hvilken disk/diske?
Ram: 4 gb :D
Grafikkort: Betyder vel ikke så meget igen. Bare et relativt hurtigt
et, eller?

Jeg vil gerne ligge prismæssigt godt. Dvs., jeg vil ikke give 50 %
mere for at få de sidste 10 % ydelse... men sådan en 80-85 % af
markedets bedste ydelse til en pris der er ca. 50 % af markedets
kraftigste maskine. Det er der, jeg vil hen...

Håber også dette kan hjælpe trådstarter :D

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 27-01-07 15:40

mwtychsen@gmail.com wrote:

> [...]
> programmer. Vi snakker 1 x 2 meter i 150 DPI !!! Altså filer på mange
> hundrede megabyte. Og digitale effekter skal kunne renderes relativt

Du kan evt kikke på Tyans nye Tempest serie
http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=tyan5000&page=1

> CPU: Intel velsagtens... men hvilken?

Xeon

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : J. E.

Dato : 27-01-07 17:26

<mwtychsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>det sjove ligesom er gået af det, at bygge sin egen PC - så gider jeg
>heller ikke bruger uger på at studere, hvilket hardware der er bedst

Så mener du vi andre skal for dig ? og bruge tid på dig ?

Det er ikke rimeligt du ikke gider og så bare forventer at
få en "pakke-løsning" her.

Gruppen må være til at drøfte et konkret problem med en eller
anden hardwarekonfiguration.

Fra : Jeppe Høiby